در سومین دادگاه حسین هدایتی و ۱۰ متهم به اخلال در نظام اقتصادی کشور مطرح شد افتتاح ۲۴۲ حساب برای یک پسر ۸ ساله با هدف پولشویی

سومین جلسه رسیدگی به اتهامات حسین هدایتی و ۱۰ متهم به اخلال در نظام اقتصادی کشور درشعبه سوم دادگاه ویژه اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد که در ادامه بخش‌هایی از آن می‌آید.
به گزارش ایسنا، در ابتدای این جلسه قاضی دادگاه مفاد ۱۹۳ و ۱۹۴ قانون آئین دادرسی کیفری را به متهمان تفهیم کرد و از وکیل مدافع موسوی نژاد یکی از متهمان این پرونده خواست در جایگاه قرار گیرد و به دفاع بپردازد.
وکیل مدافع موسوی نژاد در دفاع از موکلش گفت: بر اساس کیفرخواست صادره از سوی شعبه اول دادسرا سه اتهام به موکلم نسبت داده شده اعم از مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی و تحصیل مال از طریق نامشروع به میزان ۹۳ میلیارد و پولشویی است و در کیفرخواست مطرح شده که معامله فیمابین حسین هدایتی و موکلم و همچنین شکایت هدایتی از موکلم (موسوی نژاد) صوری بود، در صورتی که صوری نبوده است و موکلم اگر می‌توانست تسهیلات را اخذ کند برای خودش این کار را می‌کرد. صوری بودن معامله یک ادعاست.
در ادامه قهرمانی نماینده دادستان گفت: بنا بوده ضمانت نامه‌ها از بانک خارج و در شرکت ذی نفع نقد شود و شرکت ذی نفع دیسکانت کند و سهمی به آقایان بدهد.


نماینده مدعی العموم با اشاره به حساب‌های پسر موسوی نژاد، افزود: ایشان برای پسر ۸ ساله خود ۲۴۲ حساب در یک روز باز کرده و پول‌ها را در یک روز جابجاکرده که دلیل بر پولشویی است.
در ادامه خانم ید یسار رئیس شعبه برج فرمان بانک سرمایه در زمانی که متهمان از آنجا تسهیلات می‌گرفتند به عنوان مطلع در جایگاه حضور یافت و گفت: روزی که من آمدم مصوبه‌ها را گرفته بودند و املاک به رهن رفته بود و من امروز فهمیدم که این سناریو است.
خانم ید یسار افرود: در تاریخ ۱۰ اردیبهشت سال ۹۲ قبل از اینکه من بیایم در ارزیابی قبلی شان، ۲۱۰ میلیارد تومان آن ملک کارسان و لیان را کارشناسی کرده بودند. رئیس شعبه عوض می‌شود و امکان دارد بگوید که من نمی‌خواهم تسهیلات را بدهم و به من گفتند موسوی نژاد دوست اعضای هیات مدیره هستند. من می‌خواستم وارد بانک شوم و باید مورد تائید آقایان قرار می‌گرفتم و سرویس می‌دادم. وی افزود: اولین مقاومت من در مصوبه این بود که به یک شرکت ثمین تالار که مسئولیت محدود بود گفتند وام بده و من ندادم. من اگر قرار است کار کنم در غالب مسئولیتم باید منافع بانک را حفظ کنم. من به دو شرکت دیگر مصوبه دادم و در این مصوبات چیزی که امروز متوجه شدم این است که در پرونده‌های اعتباری این شرکت‌ها برگه‌هایی برداشته شده و یک سری برگه‌هایی را در پرونده‌ها گذاشتند و من عکس آن برگه‌ها را دارم.
در ادامه قاضی دادگاه اتهامات حسین شریعتی یکی دیگر از متهمان پرونده را به او تفهیم کرد و این متهم با حضور در جایگاه ضمن رد اتهامات وارده گفت: من کار ملک می‌کردم و ملک به آقای هدایتی پیشنهاد دادم که میسر نشد و به من گفتند قرارداد یعنی تفاهم نامه با بانک سرمایه منعقد کنم. این تفاهم نامه در رابطه با سپرده گذاری بود که ۷۰ درصد تسهیلات به شرکت‌هایی که معرفی می‌شود بدهیم و رقم ۳ هزار میلیارد ریال و منابع شخصی بود. توافقنامه را من تنظیم کردم و من رفتم و هیچ فرایندی انجام نشد و خبر نداشتم تا بازرسی زنگ زد که توضیح بده. من مدرک هم نداشتم. دو سال بود که آقای هدایتی را ندیدم.
این متهم گفت: توافق نامه‌ای که دیدم منع قانونی نداشت و پول هم نیامد البته این توافق نامه هم اجرایی نشد. نه من وجهی گرفتم و نه آقای هدایتی را دیدم.
قهرمانی نماینده دادستان گفت: آقای شریعتی دو تفاهم نامه امضا کرده است و بنا بوده سپرده را شخص آقای شریعتی بیاورد. شما می‌گوئید که نوید جواهری قرار بوده سپرده بگیرد. نوید جواهری چقدر گرفته است؟ فکر کنم دو میلیارد و بیشتر گرفته است‌. نوید جواهری پشت صحنه تجارت می‌کند و شما درصدها را می‌گیرید. آیا اقداماتمان در راه رضای خدا بوده است؟ شما سه شرکت را به بانک‌معرفی کردید و حالا می‌فرمایید هیچ‌کاره بودید؟ شما سه شرکت را به بانک معرفی کردید. قرار بوده ۷۰ درصد سپرده تسهیلات بگیرند و شما امضا می‌کنید، آیا فقط در راه رضای خدا بوده است؟ یک طرف قضیه آقای هدایتی بوده است.
شریعتی متهم پرونده گفت: از موسسه ثامن خبر ندارم. قرار بود پول در حسابم بیاید و پول هم نیامد و در قراداد هم تمام بندهایش اجرا شده بود. من وجهی دریافت نکردم.