باهنر: تصمیم درمورد پالرمو و CFT انتخاب «شر کمتر» است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، تصمیم گیری درباره الحاق ایران به لوایح پالرمو و CFT را بسیار حساس عنوان کرد و گفت: این طور نیست که میان خیر و شر یکی را انتخاب کنیم، بلکه باید بگوییم میان دو شر، شر کمتر را انتخاب می‌کنیم.
به گزارش ایرنا «محمدرضا باهنر» روز یکشنبه در آخرین نشست جامعه اسلامی مهندسین در سال 97 تاکید کرد: تصمیمات درمورد لوایح الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) و الحاق ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم( CFT) بسیار حساس است و این طور نیست که میان خیر و شر یکی را انتخاب کنیم، بلکه باید بگوییم میان دو شر، شر کمتر را انتخاب می‌کنیم.
وی تاکید کرد: به همین دلیل مجمع تشخیص مصلحت نظام کار و بحث های سنگینی انجام داده است اما واقعا طی دو یا سه هفته نتوانست به نتیجه برسد و آن را برای آینده گذاشتیم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: در ضمن مقداری منتظر هستیم وعده‌های اروپا و دیگران چقدر عملی می‌شود. اگر قرار باشد آنها مطالبه‌گر باشند ما فقط پاسخ آنها را بدهیم و مدتی هم ما مطالبه‌گر شویم .


باهنر یادآور شد: آنها باید پاسخ بدهند تا ببینیم در رابطه با جبران غیرحقوقی و غیرمنطقی آمریکا در برجام کرده، چه کار می‌کنند تا اثر فیزیکی روی زمین داشته باشد ما خیلی حوصله اینستکس و... نداریم براین اساس برویم جلو و تصمیم بگیریم.
باهنر در پاسخ به پرسشی درخصوص پس گرفتن استیضاح ، سوال و تذکر نمایندگان اظهار داشت: در مجلس برخی موارد، رو و تعدادی هم پشت قضیه است متاسفانه افکار عمومی برداشت درستی از برخی واژه ها ندارد. مثلا می‌گویند فلان نماینده رفته استیضاح را امضا کرده بعد با وزیر معامله کرده و استیضاح را پس گرفته است. مردم فکر می‌کنند این معامله نقدی بوده است.
وی ادامه داد: مثلا نماینده ای با یک مدیرکل اختلاف پیدا می‌کند و خواستار عوض کردن مدیر کل می‌شود این موضوع با مقاومت وزیر مواجه می‌شود. وزیر می‌گوید انتصاب و عزل در اختیار من است. نماینده به ناچار ایراد دیگری به وزیر می‌گیرد و او را استیضاح می‌کند بعد هردوطرف با هم مذاکره کرده و به تفاهم می‌رسند.
باهنر با بیان این که مجلس دهم تفاوتی با بقیه مجالس ندارد، تاکید کرد: این مجلس نمایندگان قوی دارد اما ضعفش این است که فراکسیون اکثریت ندارد هر سه فراکسیون مجلس دهم در اقلیت هستند. معمولا دولت ها و مجالس ائتلافی ضعیف ظاهر می‌شوند به همین دلیل است که در یک هفته سه وزیر استیضاح می‌شوند بعد به هر آنها رای می‌دهند بنابراین نمی توان تصمیمات کلی مجلس را پیش بینی کرد.