لزوم بازگشت آمريکا به برجام


پنجاه ديپلمات و ژنرال پيشين آمريکايي در بيانيه‌اي مشترک که از سوي کالج مقامات امنيت ملي آمريکا منتشر شده با ذکر دلايل لازم از رئيس‌جمهور آمريکا خواستند تا به توافق هسته‌اي با ايران بازگردد.

به گزارش ايسنا از نشنال اينترست، در اين بيانيه آمده است: آمريکا بايد به توافق هسته‌اي ايران بازگردد. توافق هسته‌اي ۲۰۱۵ که با نام برنامه جامع اقدام عمل مشترک (برجام) شناخته شده، باعث محدود ساختن برنامه هسته‌اي ايران شده و موجب ايجاد اطمينان در اين باره شد که (برنامه هسته‌اي ايران) هيچ‌گاه براي توليد تسليحات مورد استفاده قرار نخواهد گرفت، موجب پيشروي اطلاعات آمريکا درباره توسعه بالقوه آن در آينده شده و به امنيت آمريکا و متحدان‌مان افزود. به دنبال خروج آمريکا از توافق هسته‌اي، تضميني براي پايبندي مستمر ايران (به توافق هسته‌اي) وجود ندارد و منافع حاصل از توافق در خطر از بين رفتن قرار دارد. بازگشت به توافق هسته‌اي ايران به سبب ايجاد اطمينان از ماندگاري اين منافع، موجب پيش‌روي منافع ملي آمريکا شده و ما را قادر مي‌سازد تا با متحدان اروپايي خود در راستاي اطمينان حاصل کردن از اين که ايران هيچ‌گاه به تسليحات هسته‌اي دست نيابد، فعاليت تنگاتنگ‌تري داشته باشيم.

دلايل بازگشت (به توافق هسته‌اي) از اين قرارند: ايران در حال پايبندي به توافق است. آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌در گزارش اخير خود، پايبندي ايران به توافق هسته‌اي ۲۰۱۵ عليرغم خروج آمريکا از توافق و اعمال دوباره تحريم‌هاي اقتصادي را تأييد کرد. پايبندي مستمر تهران به توافق، نشان مي‌دهد که دولت ايران به تعهد اوليه خود عمل مي‌کند.

تحت مقرارت برجام، قدرت اقدام ايران فاقد فعاليت‌هايي است که براي توليد ابزاري هسته‌اي مورد نياز است و همچنين (ايران) تحت يک نظارت بين‌المللي بي‌سابقه قرار گرفته است.

متحدان اروپايي ما سرسختانه به توافق پايبند هستند.کميسيون اتحاديه اروپا اخيراً در بيانيه‌اي "تعهد پابرجا و حمايت مستمر" خود را براي توافق هسته‌اي ايران اعلام کرد که آن‌ها ايران را به عنوان رکني مهم در ساختار عدم توسعه تسليحات هسته‌اي و موفقيتي در ديپلماسي چندجانبه تلقي مي‌کنند.

بازگشت به توافق هسته‌اي موجب ايجاد يک استراتژي وسيع‌تر آمريکايي براي خاورميانه مي‌شود. ما فعاليت‌هاي ايران را در زمينه موشک‌هاي بالستيک، ناديده گرفتن حقوق بشر و حمايت از تروريسم محکوم مي‌کنيم چراکه براي آمريکا و خاورميانه ايجاد خطر مي‌کنند. تصريح مي‌کنيم که رهبري (آمريکا) در اين منطقه، توانايي آمريکا را براي هدايت تلاشي چندجانبه در راستاي کنترل کردن تهديد ايران بهبود مي‌بخشد.

ما بايد به ياد داشته باشيم که توافق اوليه يک تلاش استراتژيک، بلند مدت و متمرکز بر يک هدف بود: جلوگيري از برنامه تسليحات اتمي‌ايران. بازگشت به توافق و لغو تحريم‌ها تا حد زيادي باعث افزايش توانايي آمريکا براي مذاکره (با ايران) شده و ما را قادر مي‌سازد تا با توافق موجود نگراني‌هاي‌مان را مطرح کنيم.