98؛ سال تعادل و تثبیت قیمت‌ها

شهروند| رکورد تولید خودرو شکسته شد. میزان تولید دو خودروساز بزرگ کشور که چند ماه پیش 1200 تا 1500 دستگاه در روز بود، حالا به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت از مرز چهار‌هزار دستگاه در روز عبور کرده است. افزایش حدود سه‌برابری تولید خودرو در روزهای پایانی ‌سال اما درحالی است که  فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو نسبت به روند تولید خودرو در ‌سال 98 ابراز نگرانی می‌کند. او می‌گوید که در بهترین حالت میزان تولید خودرو در ‌سال آینده معادل امسال خواهد بود و خودروسازان ‌سال سختی را پیش رو دارند.  
حالا با وجود این‌که تنها یک روز کاری به پایان ‌سال باقی مانده است، طرح‌های فروش فوری جاده‌مخصوص‌نشین‌ها همچنان ادامه دارد. در طرح فروش فوری دیروز ایران‌خودرو، پژو 206 تیپ 2 با قیمت 66‌میلیون و 825 هزار تومان، پژو 206 صندوق‌دار با قیمت 80‌میلیون و 300‌هزار تومان، پژو 405 دوگانه‌سوز 65‌میلیون و 120‌هزار تومان و سمند ال ایکس بنزینی با قیمت 66‌میلیون و 28‌هزار تومان به فروش رسید. با وجود این، خبری از افت قیمت‌ها در بازار نیست.
خودرو ارزان می‌شود
دو هزار کانتینر قطعات خودرو از گمرک چابهار ترخیص شد.  کمبود قطعه‌ای که خودروسازان گاه‌وبیگاه آن را دلیل کاهش تولید  اعلام می‌کردند، حالا درحال رفع‌شدن است. از طرفی، ‌هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل ایران‌خودرو در واپسین روزهای بهمن امسال وعده کرده بود که تا پایان اردیبهشت‌ سال آینده توازن در قیمت تولیدات کارخانه و بازار خودرو ایجاد می‌شود. با وجود این،  فعالان بازار امیدی به تعدیل بهای خودرو در بازار ندارند. محمد کاظمی نیکخواه، یکی از فعالان بازار که پیش‌بینی قیمت خودرو در‌ سال 98 را کار دشواری می‌داند، به «شهروند» می‌گوید:    «افزایش قیمت خودرو در ‌سال ۹۷ برای ‌سال آینده تثبیت خواهد شد.»


به گفته او، از ابتدای‌ سال نوسانات نرخ ارز باعث شده قیمت خودروهای وارداتی با روند صعودی مواجه شود و تاکنون قیمت این خودروها دو تا سه برابر شده است. این‌که قیمت خودرو در ‌سال آینده هم افزایش پیدا می‌کند یا نه کاملا به سیاست‌های اقتصادی ارزی دولت بستگی دارد، چرا که اگر قرار باشد بهای دلار باز هم گران‌تر شود مطمئنا خودروسازان دوباره درخواست افزایش قیمت محصولات خود را مطرح خواهند کرد. او البته تأکید می‌کند: «هرچند که در رابطه با افزایش قیمت خودرو به‌ویژه در ماه‌های ابتدایی ‌سال آینده نمی‌توان با اطمینان کامل اظهارنظر کرد، اما به‌طور قطع خبری از کاهش قیمت و ارزانی نخواهد بود.»
رکود سخت در بازار
همه نشانه‌ها از ادامه افت تولید صنعت خودرو حکایت دارد. حتی اگر گمرک همراهی کند و قطعات انبار شده در مبادی ورودی کشور را به دست خودروسازان برساند، کاهش سطح روابط مالی و اقتصادی ایران با شرکای خارجی موجب شده تا کمتر برندی از آسیا یا اروپا تمایلی به ادامه کار با خودروسازان ایرانی داشته باشد. درواقع چنان‌که از شواهد امر برمی‌آید، چینی‌ها هم به واسطه دشواری نقل و انتقال ارز، قید برنامه‌های متعدد خود را در ایران زده‌اند و فعلا در پایین‌ترین سطح ممکن به مونتاژ افتان و خیزان محصولات ادامه
می‌دهند.
خودروسازان داخلی هم که سبدی نسبتا محدود از محصولات را در دو کلاس سدان و ‌هاچ‌بک در اختیار دارند، برای ادامه تولید در استانداردهای فعلی ایمنی و زیست‌محیطی نیازمند تجدید ساختار هستند و با کاهش یا قطع روابط مالی و صنعتی با شرکای خارجی، به سمت داخلی‌سازی قطعات سوق پیدا کرده‌اند. چیزی که با بسته نجات مالی ۱۵‌هزار‌میلیارد تومانی دولت به آنان و قطعه‌سازان قوت گرفته و احتمالا ابعاد بزرگتری هم به خود می‌گیرد.
عمده کارشناسان معتقدند آن‌چه‌ سال ۹۸ را برای خودروسازان به دوره احیا یا بازه ادامه افت تولید تبدیل می‌کند، توان حمایت دولت از این بخش با توجه به مشکلات تأمین نقدینگی و پیش‌فروش وسیع محصولات است.