آژانس عمله تورقوز آبادی نتانیاهو شد

سرویس بین الملل جوان آنلاین: خبرگزاری رویترز به نقل از سه دیپلمات مطلع از بازرسی از یک قالیشویی در تورقوز آباد در جنوب تهران در بیشتر از یک نوبت در یک ماه گذشته خبر داده است و به گفته این دیپلمات‌ها، نتیجه بازرسی از این مکان پس از انجام آزمایش‌های لازم روی خاک و نمونه‌های جمع‌آوری شده از آن مشخص خواهد شد.
نتانیاهو، شش ماه پیش در سخنرانی سالانه خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد از اختفای ۱۵ کیلوگرم ماده رادیواکتیو در یک انباری در منطقه تورقوزآباد در جنوب تهران خبر داده بود. یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم در آن زمان با درخواست نتانیاهو برای بازرسی از این محل مخالفت کرده بود.
آمانو: ایران فعالیت مغایر برجام نمی‌کند
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار دیگر بر پایبندی ایران به برنامه جامع اقدام مشترک (توافق هسته‌ای) تأکید کرد.


یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی با شبکه امریکایی سی بی‌اس با اشاره به پایبندی ایران به برجام گفت: من فعالیت‌های متناقض با توافق هسته‌ای ایران مشاهده نمی‌کنم. ایران تا این لحظه به اجرای توافق پرداخته است.
وی همچنین گزارش‌های متعدد آژانس درباره پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را مورد تأکید قرار داد و گفت: بازرسان ما به تمام تأسیسات و مکان‌هایی که نیاز به بررسی باشد، دسترسی دارند.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین از خروج «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور امریکا نیز انتقاد کرده و گفته بود: «آن‌ها (ایران) تا همین الان به اجرای (کامل) توافق پرداخته‌اند. ایالات متحده یک کشور مهم است و البته که خروج آن از برجام تأثیر جدی بر تحولات آتی می‌گذارد.»
در چنین شرایطی وزیر امور خارجه امریکا در دیدار با آمانو که به نیویورک رفته تا نشستی توجیهی برای اعضای شورای امنیت سازمان ملل درباره تقویت پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای برگزار کند، بر حمایت واشنگتن از فعالیت‌های راستی‌آزمایی آژانس در قبال برنامه هسته‌ای ایران تأکید کرد.