سال۹۸ به جای مچ‌گیری دست‌گیری کنیم

آرمان: رئیس‌جمهور با تبریک سال جدید اظهار داشت: سال گذشته، سال پیروزی بر تروریسم، سال پیروزی ملت ایران در مجامع بین‌المللی و در دادگاه بین‌المللی، سال ایستادگی ملت ایران و حماسه‌های باشکوهی چون ۲۲ بهمن و سال صبر، مقاومت و ایستادگی ملت بود. در عین حال از لحاظ معیشت، مردم با سختی‌های فراوانی مواجه بودند و همه تلاش دولت و کارگزاران نظام، کاهش این سختی‌ها و مشکلات بوده است. حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی گفت: ایران‌ستیزان فکر می‌کردند ۱۳ آبان، روزی است که به همه اهداف خود می‌رسند و ۲۲ بهمن را در ایران جشن پیروزی خود می‌گیرند. اما همه این روزها، روزهای ناکامی دشمن و پیروزی ملت شریف و بزرگ این سرزمین ما بود. همه ما باید دقیق شویم که ریشه مشکلات و نابسامانی‌ها از کجاست؟ دکتر روحانی اضافه کرد: ممکن است کسی بپرسد که این تحریم‌ها و مشکلات تا کی ادامه دارد؟ هر مقدار دشمنان ما ببینند که ما در شرایط تحریم، تهدید را تبدیل به فرصت کردیم، اصلاحات ساختاری را انجام دادیم، ساعات کار و دقت کارمان را افزایش دادیم، شرکت‌های دانش‌بنیان را توسعه دادیم و تولیدمان را گسترش دادیم، صادراتمان را اضافه کردیم، وقتی دشمن ببیند که او از تحریم ضرر می‌کند و ما نفع می‌بریم، آن روز، روز پایان تحریم خواهد بود. هدف ما آن است که کالاهای اساسی به مقدار کافی در اختیار مردم باشد. هدف ما این است که حقوق‌بگیران ثابت، در رنج و فشار کمتری باشند. هدف ما این است که رانت و فساد در جامعه برچیده شود. سال جدید سال یاری همدیگر است و به جای اینکه مچ‌گیری کنیم، دست‌گیری کنیم.
جبران تحریم‌ها
رئیس‌جمهور در دیدار جمعی از وزرا، مدیران و مسئولان اجرایی کشور با نظر به سیل و مشکلات اخیر و با تاکید بر اینکه باید در زمان مناسب و با مطالعات دقیق، علت اصلی بروز چنین حوادثی بررسی و برای جلوگیری از تکرار آن، تصمیمات لازم اتخاذ شود، اظهارداشت: این حوادث تلخ و تاسفبار به ما گوشزد می‌کند که در طراحی‌های زیرساختی و برنامه‌ریزی‌ها باید دقت بیشتر و نگاه بلند مدت داشته باشیم. دکتر روحانی با اشاره به اهمیت و ضرورت حفظ محیط زیست و نقش تخریب جنگل‌ها، مراتع و رعایت نکردن حریم رودخانه‌ها در ساخت و سازهای شهری در بروز چنین حوادث تاسفباری، تاکید کرد: وقتی به طبیعت ظلم کنیم، رودخانه‌ای را خشک کنیم و یا کانالی را مسدود کرده و جنگلی را تخریب کنیم، اینگونه با مشکل مواجه خواهیم شد. رئیس‌جمهور همچنین بر ضرورت بازسازی بافت‌های فرسوده تاکید کرد و افزود: وجود بافت‌های فرسوده در شهرهای بزرگ از جمله تهران، این شهرها را در مقابل حوادث طبیعی همچون زلزله بسیار آسیب پذیر کرده که باید برای بازسازی آن اقدام شود. وی با اشاره به نامگذاری سال جاری به نام «رونق تولید» از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، اظهارداشت: با توجه به شرایط سخت تحریم‌ها، بااجرای تاکیدات رهبر معظم انقلاب در حرکت جمعی به سوی رونق تولید می‌توانیم بر مشکلات غلبه کنیم و بی‌تردید اگر کشوری بخواهد توسعه یافته و نیازمندی‌های خود را مرتفع کند، راهی جز افزایش و رونق تولید داخلی ندارد. روحانی تاکید کرد: همه باید کمک کنیم که امسال سال افزایش تولید باشد و در این صورت است که می‌توانیم از مشکلات عبور کرده و تحریم‌های دشمنان را بی‌اثر کنیم.
عده‌ای مردم را مایوس نکنند


رئیس‌جمهور در جلسه ستاد مدیریت بحران کشور با بیان اینکه اولویت اصلی و حائز اهمیت، حفظ جان مردم بوده و همه اقدامات باید در راستای حفظ جان مردم انجام شود، تأکید کرد: متأسفانه در این شرایط که نیازمند یکپارچگی برای خدمت به مردم هستیم، عده‌ای هم در فضای مجازی، سخنانی غیرواقع را مطرح می‌کنند که اینگونه اقدامات علاوه بر آنکه اتهام و سخنی نارواست، موجب مأیوس شدن مردم نیز خواهد بود.
قول روحانی به مردم آق قلا
رئیس‌جمهور در جمع مردم توابع شهرآق قلا اظهار داشت: دولت به عنوان خادم و نماینده مردم وظیفه خود می‌داند که با تمام توان در کنار شما باشد و به شما قول می‌دهم همه روستاها و جاهایی که در استان گلستان رنج و خسارت دیدند را به حول و قوه الهی و با کمک مردم، درست خواهیم کرد. دکتر روحانی گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مسئول است همه خانه‌هایی که آسیب دیده و خانه‌هایی که نمی‌شود در آن زندگی کرد را تخریب کرده و خانه‌ها را از نو برای مردم بسازد. وی ادامه داد: در این زمینه به رغم اینکه برای ما سال سختی از نظر بودجه و مشکلات است، اما در عین حال از هیچ کمکی دریغ نخواهیم کرد. رئیس‌جمهور تاکید کرد: همه تلاش ما باید این باشد که ان‌شاء‌ا... در بهار و تابستان، این مشکلات رفع شود.
کنار مردم، تا ترمیم خرابی‌ها
رئیس‌جمهور در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان اظهار داشت: تا پایان مشکل، تخلیه سیلاب و ترمیم خرابی‌ها در کنار مردم هستیم و دولت از بنیاد مسکن برای بازسازی منازل حمایت می‌کند. حجت‌الاسلام روحانی گفت: خوشبختانه کمک‌های بسیار خوبی از سوی مردم استان و دیگر نقاط کشور و دستگاه‌ها و مسئولان انجام شده که نشان از تلاش و خدمات مردم، دولت، مسئولان و نیروهای مسلح است و باید تا پایان تخلیه آب از مناطق و ایجاد شرایط عادی ادامه پیدا کند.
حفظ سلامتی مردم مهم‌ترین اصل
رئیس‌جمهور درشورای هماهنگی مدیریت بحران استان خوزستان نیز اظهار کرد: حفظ سلامتی مردم مهم‌ترین اصل در مدیریت بحران است و دولت موظف به جبران خسارت کشاورزانی است که هنگام سیل آب سدها در آنجا رها می‌شود. دکتر روحانی گفت: سال ۹۸ هم مانند ۹۷ در تحریم و سختی قرار داریم سال گذشته مردم با فداکاری و مقاومت سختی‌ها را پشت سر گذاشتند، امسال هم تلاش خواهیم کرد که با کمک یکدیگر مشکلات را پشت سر بگذاریم. وی با بیان اینکه در مقابله با دشمنان موفقیت‌های سیاسی و حقوقی، فراوانی طی سال گذشته کسب کردیم، عنوان کرد: ما دو بار در دادگاه لاهه در زمینه صلاحیت دادگاه در مقابل آمریکا موفق شدیم، اخیراً هم در دادگاه لوکزامبورگ در خصوص بلوکه شدن یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار دارایی‌های بانک مرکزی از سوی آمریکا به یک موفقیت بزرگ حقوقی دست یافتیم.
جنایت بین‌المللی!
رئیس‌جمهور در دیدار مسئولان نظام، سفرای کشورهای اسلامی و اقشار مختلف مردم با رهبر معظم انقلاب به مناسبت عید سعید مبعث اظهار داشت: شاید در تاریخ ایران و حداقل در یک قرن گذشته سابقه نداشته که ۲۴ استان ما همزمان با معضل سیل و سیلاب و ویرانی و تخریب مواجه باشد. تقریبا همه استان‌های ما در شرایط هشدار بودند، اما در عین حال در قدم اول، ایستادگی، صبر، حوصله، حلم، بزرگواری و تحمل مردم و یاری به یکدیگر و در قدم دوم در کنار مردم همه نظام، دولت، نیروهای مسلح، نهادهای عمومی غیر دولتی، سمن‌ها و گروه‌ها همه در کنار مردم آمدند. حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی گفت: روسیاهان در این حادثه آنهایی بودند که می‌خواستند در سیل تفرقه‌ای در میان مردم ایجاد کنند که ناموفق بودند. روسیاهان آنهایی هستند که حتی از کمک ایرانیان خارج از کشور به هموطنان خودشان مانع شدند و حتی اجازه ندادند در حساب‌های هلال احمر کمک خود را واریز کنند.