مردان روزهای سخت

بیشتر از 17 روز از شروع سیلاب می‌گذرد؛ سیلی که پیش از شروع ‌سال جدید از مازندران آغاز شد، به جان گلستان و روستاهای اطرافش افتاد و بعد هم گریبان لرستان و خوزستان را گرفت. این استان‌ها بیشترین خسارت را دیده‌اند و بحران سیل در ایران درحالی ادامه دارد که براساس گزارش‌ها حدود ۴۰۰ شهر و روستا در ۱۵ استان کشور درگیر سیلاب هستند و وزیر کشور اعلام کرده که بر اثر سیلاب‌ها تا کنون ۷۸ جاده بین شهری و ۲۱۹۹ جاده روستایی مسدود شده‌ است. در این میان، با وجود تلاش‌های گسترده ارگان‌های مختلف، گلایه‌ها از کم‌کاری و به‌موقع عمل‌نکردن‌ها هم کم نبوده است، اما این موارد عاملی نبوده تا افراد موثری که از ابتدا در میدان بوده‌اند نادیده گرفته شوند. بی تردید دکتر علی‌اصغر پیوندی و دکتر محمودرضا پیروی، رئیس و دبیر کل جمعیت هلال احمر  از کسانی بودند که از همان لحظات اول تا امروز بی‌وقفه در جریان کمک‌رسانی به مناطق سیل‌زده بود‌ه‌اند. مثل اسماعیل نجار رییس سازمان مدیریت بحران که از مدیران همیشه حاضر بود. یکی از این افراد هم رئیس اداره مخابرات آق‌قلا بود؛ کسی که توانست با وجود سیل گسترده، ارتباط این شهر با بیرون را حفظ کند.
سیامک افشار، مدیر عملیات شبکه همراه اول در توییتی درباره او نوشت: «ما شب اول فروردین انتظار داشتیم مرکز مخابرات آق‌قلا  به علت نفوذ آب خاموش شود، یعنی قطع ارتباطات مخابراتی شهر. اما این مرد با چنگ و دندان مرکز را در این 10 روز سرپا نگه داشته است. این مرد‌ رمضان تاجیک، رئیس اداره مخابرات آق‌قلا است.» پس از آن هم ویدیویی منتشر شد که در آن وضع نفوذ آب به اتاق دیزل مرکز مخابرات را نشان می‌داد. با وجود این،  آن‌طور که می‌گویند تلاش‌های تاجیک عاملی بود تا ارتباط این شهر با بیرون قطع نشود. پس از آن هم غلامعلی شهمرادی، مدیرعامل شرکت مخابرات منطقه گلستان اعلام کرد که با تلاش‌های انجام‌شده هیچ قطعی در مخابرات شهرستان‌های سیل‌زده گلستان و حتی روستاهای آن وجود ندارد. همین اتفاق عاملی بود تا افشار، تاجیک را ازجمله مردان بی‌ادعا بداند.
آمار صوری ندهید
نبی هزارجریبی، نماینده مردم گلستان در مجلس هم ازجمله افرادی بود که از ابتدای شروع سیل در آق‌قلا بود. او در روز ابتدای سیل در منطقه ویدیویی منتشر کرد و گفت: «چرا آمارهای صوری می‌دهید. الان بعضی جاهای شهر تا دو متر زیر آب است. من امروز مسئولی در محلات سیل‌زده گلستان ندیدم. از ارتش و سپاه می‌خواهم وارد عمل شوند. قایق‌های مردم را در بندر ترکمن هنگ دریایی آزاد کند. ‌بیایید به مردم آق‌قلا کمک کنید.» پس از آن هم ویدیوی دیگری از او منتشر شد که می‌گفت: «هر چه منتظر هستیم، خبری از استاندار گلستان نیست و با وجود این‌که آق‌قلا را آب برده است، استاندار را انگار که خواب برده است. هرچه تماس می‌گیریم، جواب نمی‌دهد.» هرچند درنهایت اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، مناف ‌هاشمی استاندار گلستان را از سمت خود برکنار کرد.


تخصص ندارم، نظر نمی‌دهم
پس از وقوع سیل، کم نبودند کسانی که بی‌توجه و بی‌تخصص نسبت به آن واکنش نشان دادند و همین هم عاملی بود تا واکنش‌ها نسبت به این اتفاق به وادی حرف و حدیث‌های غیر کارشناسی کشیده شود، اما در این میان صحبت‌های امیر دریادار سیاری، فرمانده قرارگاه امداد ذوالفقار ارتش که گفت درباره سیل و کنترل سدها تخصص ندارد در فضای مجازی بسیار دیده شد: «درباره سد و کنترل سیل شایسته نیستم که صحبت کنم و افراد کارشناس باید صحبت کنند. اما تا جایی که می‌دانم ترمیم سیل‌بندها می‌تواند کمک کند به آبگرفتگی. توصیه‌ ستاد بحران و رسیدگی و کمک به مردم هم درحال اقدام است.» او هم ازجمله کسانی بود که از ابتدای امر در صحنه حاضر بود. مانند غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان؛ کسی که اعلام کرد شخصا برای متقاعدکردن مردم برای تخلیه خانه‌هایشان به چند روستا رفته است و توییت‌های دیگری هم در فضای مجازی درباره‌اش وجود داشت ازجمله: «هر چقدر از استاندار معزول گلستان انتقاد كرديم، همون قدر هم دست‌مریزاد و خداقوت به  آقاى شريعتى، استاندار سختکوش و پاسخگوى خوزستان بگیم.»
در این‌میان، حضور سیدمحمدرضا حسینی‌ بای، خبرنگار صداوسیما هم در سیل پرحاشیه بود؛ کسی که برای نشان دادن میزان آب تا کمر داخل سیل رفت و از آن‌جا خبر تهیه کرد و مهران مدیری در برنامه دورهمی با اشاره به او گفت: «یک آقای گزارشگری خیلی لوند و دلبرانه تا کمر در آب بود و میکروفن را بیرون نگه داشته بود و در آب گزارش می‌گفت. رفتارش این‌قدر دلبرانه بود که فکر می‌کردی نصفش که زیر آبه پری دریاییه.»