چشم نگران به خوزستان

همه با نگرانی سیل در  خوزستان را دنبال می کنند.هرلحظه خبرهایی از تخلیه فوری برخی شهرها و روستاها به گوش می رسد و در این منطقه به دلیل رهاسازی حجم عظیمی از آب کرخه و دز تاکنون دو شهرستان و حدود 10 شهر تخلیه شده اند و ده ها هزار نفر با مشکلات سیل دست به گریبان هستند و روستاها و شهرهای دیگری نیز دستور آماده باش و تخلیه فوری دریافت کرده اند .
آماده باش برای تخلیه همه روستاهای غرب کارون
در همین حال سرپرست فرمانداری خرمشهر گفت: بنا به اعلام ستاد مدیریت بحران استان خوزستان مبنی بر افزایش سطح آب رودخانه کارون، به همه دهیاری های روستاهای غرب کارون در خرمشهر برای تخلیه اهالی آماده باش اعلام شده است. سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور  نیز گفت: همچنان شاهد خروجی آب از سد کرخه هستیم و احتمال افزایش حجم خروجی آب از این سد وجود دارد.سعیدی گفت: تاکنون 174 شهر و روستا در استان خوزستان از بیم وقوع سیل تخلیه شده‌اند و احتمال افزایش روستاهایی که باید تخلیه شوند وجود دارد.وی اضافه کرد: با منحرف کردن آب از مناطق مسکونی به زمین‌های کشاورزی خساراتی به این زمین‌ها وارد شد که قابل جبران است زیرا اولویت اصلی حفظ جان مردم است .
چند روستا به زیر آب رفت


در پی طغیان رودخانه های کرخه و دز، روستاهای بخش مرکزی اهواز، روستاهای بخش شعیبیه و شهر گوریه شوشتر و بخش شاوور شوش تاکنون زیرآب رفته اند و سیلاب به سمت پایین دست در شهرستان های دشت آزادگان و هویزه در حاشیه کرخه و کارون و باوی در حاشیه رودخانه کارون حرکت می کند.در همین حال دستیار ویژه مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به اخطاریه فرمانداران برای تخلیه تعدادی از روستاها و شهرهای در معرض سیل، گفت: پرداختن به سیل بندها در مناطقی که هشدار تخلیه داده شده بی فایده است و ساکنان باید هر چه سریع تر منازل خود را تخلیه کنند. تاکنون اخطار تخلیه برای شهرهای سوسنگرد، بستان، کوت سیدنعیم و بستان از توابع شهرستان دشت آزادگان، رفیع از توابع هویزه، بخش غربی الهایی از توابع اهواز و حمیدیه مرکز شهرستان حمیدیه صادر شده است. همچنین 110 روستا نیز در حوضه های کرخه، دز و کارون باید تخلیه شوند.
عملیات نجات سوسنگرد ،هویزه و رفیع
در این میان از دو روز قبل بحث هایی مبنی بر جلوگیری از انتقال آب به هورالعظیم به دلیل زیر آب رفتن چاه های نفتی آن جا مطرح بود که در نهایت مسئولان روز گذشته به این تصمیم رسیدند که برای نجات و جلوگیری از زیر آب رفتن سوسنگرد  آب را به هورالعظیم هدایت کنند  و سیلاب هایی که شهرهای سوسنگرد ،رفیع و هویزه را در چنگ گرفته است، به سمت این تالاب هدایت شوند .  فرماندار هویزه  هم گفت: یک نقطه از بند خاکی (دایک) مرزی بین هورالعظیم و کشور عراق به نام «ذیل الفحل» شامگاه شنبه با همکاری سپاه ولیعصر (عج) و ستاد بحران استان و به دستور استانداری خوزستان شکسته شد.
واحد مرکزی خبر هم گزارش داد با دستور فرمانده سپاه ، هورالعظیم در هفت نقطه توسط قرارگاه خاتم شکافته می‌شود.در این میان برخی اظهار نظر ها مبنی بر این است که با شکافتن مخزن های هورالعظیم احتمالا تاسیسات نفتی زیرآب می‌رود اما برخی منابع و کارشناسان هنوز این موضوع را تایید نمی کنند.
 وضعیت سدهای خوزستان
با وجود افزایش تدریجی خروجی سد کرخه تا دو هزار و 405 مترمکعب درثانیه، حجم ذخیره این سد همچنان از تراز نرمال بالاتر است.خروجی سد کرخه همچنان بالاتر از دوهزار مترمکعب درثانیه است. به گزارش ایرنا، ساعت 14 دیروز یک شنبه ورودی به سد کرخه دو هزار و 287 مترمکعب در ثانیه و حجم ذخیره این سد شش میلیارد مترمکعب بود. حجم نرمال این سد 5.2 میلیارد مترمکعب است. تراز مخزن آن 224 متر است که حدود 4 متر از تراز نرمال بالاتر است. نگرانی از شرایط خاص سد کرخه در روزهای اخیر منجر به انتشار شایعاتی درباره ایجاد شکستگی در این سد شده که سازمان آب و برق آن را تکذیب کرده است. پخش مستقیم و مستمر، تصاویر سد کرخه از صدا و سیمای خوزستان، به این حساسیت ها دامن زده است. سد دز همچنین دیروز 2.4 میلیارد مترمکعب داشت؛ ورودی به این سد یک هزار و 549 و خروجی آن یک هزار و 714 مترمکعب در ثانیه بود. ورودی سد دز نسبت به دیروز که دو هزار مترمکعب درثانیه بوده، 300 مترمکعب درثانیه کاهش داشته است.
مقاومت مردم برای تخلیه برخی مناطق
در همین حال استاندار خوزستان با بیان "نگرانی ما هم بیشتر به‌دلیل حجم خروجی آب کرخه است که ممکن است برخی مناطق را تهدید کند"، افزود: خواهش کردیم مردمی که در معرض خطر سیل هستند منازلشان را تخلیه کنند منتهی برخی مردم مقاومت می‌کنند. حجت‌‌الاسلام شمیل پور،امام جمعه سوسنگرد  هم  گفت: مسئولان باید مردم را قانع کنند که از خانه‌های خود خارج شوند! بسیاری از مردم یا خطر را جدی نمی‌گیرند یا به دلیل این که دوست ندارند خانه و وسایل خود را ترک کنند، مقابل نیروهای انتظامی ایستادگی می‌کنند.
گزارش ها از ورود آب به اهواز
در این میان گزارش های ضد ونقیضی ازبالا آمدن آب کارون و ورود سیل به خیابان های ساحلی اهواز حکایت دارد جاده اهواز اندیمشک نیز به دلیل بالا آمدن آب مسدود شده است.مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان نیز اعلام کرده است : هشت میلیارد و ٧٠٠ میلیون مترمکعب آورد سیل سال ٩٨ خوزستان بوده و 97 درصد مخازن سدهای استان خوزستان پر شده  است.
ایجاد اردوگاه برای اسکان 150 هزار نفر
از زمان وقوع سیل تاکنون 174 روستا به صورت کلی و جزیی در خوزستان تخلیه شدند و تاکنون 43 اردوگاه اضطراری برپا شده است و حدود 30هزار نفر از سیل زدگان در آن ها مستقر شده اند.در همین حال رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: چند اردوگاه متمرکز و غیرمتمرکز در شهرستان های شوش، حمیدیه، دشت آزادگان، خرمشهر و اهواز برای اسکان سیل زدگان به ظرفیت 150هزار نفر پیش بینی و هماهنگ شده است.