فروش طلایاب به راحتی نقل و نبات!

این روزها برای همه‌مان اتفاق می‌افتد که پیامک های  تبلیغاتی عجیبی به دستمان برسد و درباره ماجرای پشت این تبلیغات و خدمات، کنجکاو شویــم. یکی از این تبلیغات کنجکاوی برانگیز که به تازگی برای یکی از مخاطبان صفحه حرف مردم ارسال شده،  تبلیغ دستگاه‌های فلزیاب برای فروش است. دستگاه‌هایی که اگرچه استفاده‌هایی همچون بازرسی بدنی در فروشگاه‌ها یا شناسایی خرده‌فلزات در کارخانجات دارند اما از آن جا که عمده استفاده‌شان در زمینه‌های غیر قانونی  مثل  سرقت از منازل و گنج‌یابی است، از سال‌های دهه هفتاد تا امروز، چاپ و تبلیغ آگهی و پوستر فروش آن ها ممنوع و غیرقانونی اعلام شد و خرید و فروش و نگهداری‌‌شان هم نیازمند مجــوز از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است. قانونی که با انتشار این آگهی‌ها به شکل علنی زیر پا گذاشته شده و روی همین حساب، برای بررسی چگونگی ماجــرا، در قالب یک خریدار با شماره درج شده در آگهی تماس می گیریم.
ماجرای یک آگهی عجیب برای فروش فلزیاب
مردی با لهجه یکی از شهرهای بزرگ کشور، تلفن را پاسخ می‌دهد و وقتی از او مشخصات شرکت و کار و دستگاه‌های ارائه شده را می‌پرسم، توضیح می‌دهد: «ما 10 نمایندگی فعال در سراسر کشور، از جمله در شهر مشهد داریـــم و سال‌هاست نماینده فروش محصولات فلزیاب یک شرکت کُره‌ای در ایران هستیم. ما برای تبلیغ و معرفی و عرضه محصولات‌مان، هم اکنون یک کانال تلگرامی پنج هزارنفری و یک پیج اینستاگرامیِ 50هزار فالوئری در اختیار داریــم. کالاهای ما، در شکل و اندازه و قیمت‌های مختلف و با کارایی‌های گوناگون‌انــد؛ مناسب برای یافتن طلا و نقره و آثار باستانی در عمق‌های مختلف. قیمت‌های مان هم بین 4 تا 10 میلیون تومان است به همراه ضمانت و پشتیبانی و آموزش. کافی است به دفاتر ما در شهر خودتان مراجعه کنید، درخواست و بیعانه بدهید تا علاوه بر تحویل گرفتن دستگاه، یکی، دو ساعت هم تحت آموزش قرار بگیرید!» در پایان این توضیحات، با شگفتی می‌پرسم آیا شما برای واردات و آگهی و فروش دستگاه‌های فلزیاب، مجوز قانونی دارید؟ و مشتریان برای تحویل گرفتن این دستگاه‌ها، باید مجوز قانونی به شما ارائه دهند؟ که پاسخ می‌دهد: «ما مجوز خاصی نداریم و از مشتری هم مجوزی نمی گیریم.»
کشف یک واحد صنفی با خدمات غیرقانونی


پس از این مکالمه، به همراه بازرسان سازمان صنعت و معدن راهــی نشانی نمایندگی مشهد این شرکت می‌شویم. یک دفترِ بدون پلاک و تابلو، حوالی میدانی در مرکز شهر. وارد می‌شویم. فضا، فضای فروشگاه‌های ابزارآلات و لوازم ایمنی است. ماسک و لباس ایمنی، بر تن مانکن‌ها خودنمایی می‌کند و پوستــر و کاتالوگ‌های دستگاه‌های فلزیاب، روی کانتر و میز به چشم می‌خورد. بی این که خودمان را معرفی کنیم، در قالب مشتری ظاهر می شویم و توضیح می‌دهیم مسئول نمایندگی اصلی، آدرس این جا را داده و آمده‌ایم برای خرید یک دستگاه فلزیاب. فروشنده که مردی سی و چندساله است، می‌پرسد دستگاه را برای چه کاری می‌خواهید؟ توضیح می‌دهم: «زمین چندین هکتاری پدرم، جایی است که احتمال وجود گنج و اشیای قیمتی در آن وجود دارد و می‌خواهم قبل از این که کسی دیگر دست به کار شود، به وسیله یک دستگاه فلزیاب، سکه و اشیای قیمتیِ دفن شده در زمین را پیدا کنم و صاحب شوم!» مرد سری به تایید تکان می‌دهد و می‌گوید: «ما می‌توانیم انواع دستگاه‌ها برای یافتن طلا و نقره در اعماق مختلف تا حتی 40-50 متر در اختیارتان بگذاریم.» بازرسان صنعت و معدن که همراهی‌ام می‌کنند، می‌پرسند: «آیا برای راه‌اندازی این دفتر و ارائه این خدمات، مجوز دارید؟ آیا ما برای خرید این دستگاه‌ها، باید مجوز قانونی از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به شما ارائه دهیــم؟» که فروشنده می‌گوید: نه! و اظهار می کند: «یکی از مناسب ترین دستگاه‌های مان 5 میلیون تومان قیمت دارد که مطمئنم کار شما را راه می اندازد، منتها این جا و حتی در مشهد موجود نیست و باید اگر خریدارید، مقداری پول به عنوان بیعانه بپردازید تا از دفتر مرکزی برایتان پست شود!»
فعالیت متخلفان زیر ذره‌بین مجریان قانون
در این‌باره، سرهنگ «مجید کیانی مقدم» فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی می گوید: «ما تا امروز برخوردهای قاطعی با این قبیل تخلفات و متخلفان داشته ایم و در آینده نیز با قدرت با چنین شرکت‌ها و افرادی، برخوردهای قانونی صورت می گیرد. تاکید می‌کنم فعالیت این شرکت ها که البته به تعداد انگشتان دست هم نمی رسد، زیر ذره‌بین یگان حفاظت میراث فرهنگی و دیگر نهادهای مرتبط قرار دارد و بعد از تکمیل پرونده اطلاعاتی، این متخلفان برابر با قانون، مجازات خواهند شد. من و همکارانم تا امروز، تعدادی از افرادی را که به شکل غیرقانونی مشغول حفاری با این دستگاه‌ها بوده اند دستگیر کرده ایم و از این به بعد هم، هوشیار و مراقبیم. چه افراد حقیقی و چه اشخاص حقوقی، اگر قصد خرید و استفاده از این دستگاه‌ها را دارند، باید مجوزهای لازم از مراجع ذی صلاح را تهیه کنند و طبیعتا اگر برای مقاصد غیرقانونی و بدون مجوز است، با این افراد برخورد شدید قانونی خواهد شد.  مهم است یادآوری کنیم همشهریان و هم‌استانی‌های عزیز باید هوشیار و مراقب باشند تا فریب شرکت‌های فاقد مجوز و سودجو در زمینه فروش دستگاه‌های فلزیاب را نخورند. فارغ از این که این شرکت‌ها، گاهی بیعانه و هزینه دستگاه را دریافت می‌کنند اما وسیله را تحویل نمی‌دهند و به‌دلیل این که ماهیت خرید و فروش اشیای تاریخی‌فرهنگی غیرقانونی است، بر این تصور هستند که مال باختگان به مراجع قانونی مراجعه نمی‌کنند، در بیشتر موارد هم با فریب و تشویق افراد به خریداری دستگاه، آن ها را در دام جرایم سنگین در حوزه تخلفات مربوط به میراث فرهنگی می‌اندازند.بنده از مردم تقاضا دارم با هوشیاری از خرید این گونه دستگاه‌ها خودداری کنند زیرا در صورت فعالیت بدون مجوز، عواقب ناخوشایندی در انتظار آن ها خواهد بود.»
 یک تا 3 سال حبس برای دارنده فلزیاب
بر اساس قانون اخذ مجوز برای ساخت، خرید و فروش، نگهداری و تبلیغ استفاده از دستگاه فلزیاب مصوب ۱۵/۱۲ / ۱۳۷۹ مجلس شورای اسلامی و آیین نامه اجرایی آن مصوب ۱۶/۱۲ / ۱۳۸۲ هیئت وزیران، هرگونه فعالیت درباره دستگاه‌های فلزیاب و معدن یاب، لزوماً باید با مجوز سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انجام شود و یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هر استان، قاطعانه با افرادی که اقدام به خرید و فروش دستگاه فلزیاب می‌کنند، برخورد خواهد کرد و طبق قوانین، متخلفان براساس مفاد قوانین مربوط به فلزیاب محکوم می شوند. چنان چه دستگاه فوق حین حفاری غیرمجاز به قصد کشف اموال فرهنگی‌تاریخی دیده شود، علاوه بر ضبط دستگاه، متخلف به یک تا سه سال حبس مجازات مقرر در ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شود.