بیانیه‌ جمعی از فعالان اصلاح‌طلب: امروز وقت همدلی و همبستگی برای کمک به هم‌وطنان سیل‌زده است

جمعی از فعالان اصلاح‏طلب با صدور بیانیه‏ای درباره سیل اخیر تاکید کردند: طی یک ماه گذشته سیل ویرا‌نگر و گسترده در مناطق مختلف کشور جان ده‌ها تن از ایرانیان را ستاند و خسارت‌های بسیاری به منازل و مراتع و زیرساخت‌‌های مناطق سیل‌زده وارد آورد ولی اکنون وقت همدلی و همبستگی برای کمک به هم‌وطنان سیل‌زده است.
به گزارش ایرنا، در این بیانیه آمده است: ما امضاءکنندگان این بیانیه ضمن ابراز تسلیت به خانواده‌های داغدار و ابراز همدردی با هم‌وطنان سیل‌زده‌مان در مناطق مختلف کشور، نکاتی را خطاب به ملت و دولت ایران یادآور می‌شویم:
با توجه به خسارات بسیار گسترده‌ سیل در صدها شهر و روستای کشور، از عموم هم‌وطنان‌مان دعوت و درخواست می‌کنیم در حد توان‌شان به یاری هم‌وطنان سیل‌زده و نهادهای عمومی و ملی مدیریت بحران - از جمله هلال‏احمر – بیایند و از هر طریق دیگری که می‌توانیم «دست در دست هم دهیم به مهر». اکنون زمان نشان دادن همبستگی ملی در ‌‌امدادرسانی و بازسازی و کاهش آلام هم‌وطنانمان است و ضروری است همه‌ سرمایه‌های اجتماعی و مدنی و نهادی جامعه ایران را برای این هدف بسیج کنیم. تدوین گزارش ملی سیل 97 (مشابه گزارش ملی و کارشناسانه آتش‌سوزی پلاسکو) با تشکیل کمیته‌ای به دستور رئیس‏جمهوری و مشارکت بهترین کارشناسان کشور و جدی گرفتن نتایج آن در اصلاح‌ سیاست‏ها می‌تواند به ارتقای توان نهادهای حکمرانی در پیشگیری موثرتر از بحران، اصلاح سیاست‌ها و افزایش ظرفیت‌های مدیریت موثرتر بعد از وقوع بحران‌های مشابه کمک کند. بررسی کارشناسانه و دقیق و سخت‌گیرانه‏ی‌ عملکرد و نقش مجموعه نهادهای حکومتی (از جمله سازمان هواشناسی، وزارتخانه‌ کشور، وزارت نیرو، وزارت مسکن و راه، هلال‏احمر و نیروهای مسلح) و تاثیر تخلف‌های ساخت‏وساز، سوداگری با تخریب جنگل‌ها، تجاوز به حریم طبیعت و بی‌توجهی به هشدارهای کارشناسان محیط‏زیست و شهرسازی در شکل‌گیری و ابعاد این بحران ضروری است. اهمیت مطالعات زیست‌محیطی و سیاست‌های موثر صیانت از محیط‏زیست در کشور بیش از قبل روشن شده است.
مدیریت چنین بحرانی در این ابعاد در هر کشوری مستلزم همکاری همه‌ نیروها و سازمان‌های توانا در کمک‌رسانی از جمله نیروهای مسلح است. البته در چنین شرایطی ضروری است که یک ستاد بحران تحت مدیریت دولت منتخب مردم، فرماندهی واحد عملیات مشترک همه‌ی نیروهای دولتی، نظامی و مردمی را برعهده بگیرد. همکاری مشترک، هم‌افزا، کارآ و طبعا غیررقابتی همه‌ نیروها در کنترل بحران اهمیتی بیش از نقش موثر هر یک از بخش‌ها دارد. در چنین شرایطی این‌که صداوسیما رفتاری ملی نداشته باشد، به جای تقویت همبستگی ملی و وحد‌ت‌بخشی، تفرقه‌آفرینی کند و به جای انعکاس منصفانه و متوازن فعالیت‌های همه‌ نهادهای دولتی و نیروهای مسلح، صرفا بر نمایش اقدامات سپاه و نقد دولت متمرکز شود، شایسته‌ نقد است. ضمن قدردانی از فعالیت‌های کارساز و مثبت نیروهای مسلح باید متذکر شد که همکاری همه‌جانبه‌ همه‌ نیروهای مسلح تحت مدیریت دولت و انعکاس منصفانه‌ی همه‌ تلاش‌های موثر نهادهای دولتی و نظامی و مردمی در صداوسیما، نه‌تنها باعث ارتقای بیشتر منزلت و موقعیت نیروهای نظامی در کشور می‌شد، بلکه برای خود صداوسیما هم وجاهت می آفرید و حکایت از یک مدیریت خردمندانه ملی نیز داشت.


در شرایط اضطراری و زمان وقوع بلایای طبیعی شدید، نمی‌توان تنها با اتکا بر بودجه‌ جاری دولت و منابع عمومی کشور پنجه در پنجه‌ مصائب افکند و شهروندان آسیب‌ و خسارت‌دیده را به زندگی عادی برگرداند. حتی‌ توسعه‌یافته‌ترین دولت‌ها هم به تنهایی از پس جبران آسیب‌ها و خدمات‌رسانی کارا و سریع به همه‌ آسیب‌دیدگان مصائب بزرگ طبیعی برنمی‌آیند و مدیریت بحران دولت‌محور و مددرسانی جامعه‌محور دست در دست هم می‌گذارند. علاوه بر دولت که باید بیشترین سهم را در مدیریت بحران و کاهش آلام خسارت‌دیدگان داشته باشد، لازم است شهروندان همدل و همراه و نهادهای مدنی و خیریه نیز در چنین شرایطی ‌‌‌به کمک هم‌وطنان خود بشتابند. به‏رغم کمک‌های بسیار گسترده‌ نیروهای مردمی در کنترل بحران در شهرها و مناطق مختلف، کمرنگ‏بودن نقش سازمان‌های مردمی، حکایت از آن دارد که نهادهای مدنی و نیروهای مورد اعتماد مردم موفق نشده‌اند نهادها و سازمان‌های موثر مدنی برای مدیریت نیروهای مردمی و امدادرسانی‌های تاثیرگذار داوطلبانه ایجاد کنند. ضمن تاکید بر ضرورت حمایت دولت از توسعه‌ سازمان‌های مردم نهاد موثر در امدادرسانی در شرایط بحرانی، معترفیم اصلاح‌طلبان باید در زمینه‌سازی برای شکل‌گیری و توسعه‌ این نهادهای مدنی و سازمان‌های مردم‌نهاد و جدی گرفتن نقش و مسئولیت‌ خود در این زمینه توجه بیشتر و عملکرد بهتری داشته باشند. توانایی‌های ایرانیان مقیم خارج از کشور بخشی از ظرفیت ملی ایران است. متاسفانه در درجه‌ اول اقدامات و تحریم‌های غیرانسانی دولت آمریکا علیه ایران و در درجه‌ بعد پاره‌ای ضعف‌های حکمرانی در ایران باعث شده است که کشور تا حد زیادی از این ظرفیت و سرمایه‌ باارزش ملی در چنین بحران‌هایی نیز محروم بماند.
در دوره‌‌ای ‌که همبستگی‌های فرا مرزی میان شهروندان کشورهای مختلف در حال تقویت است، بهره‌گیری از کمک‌های نوع‌دوستانه‌ بین‌المللی و نهادها و شهروندان سایر کشورها در هنگامه چنین بحران‌هایی مطلوب است. ضروری است ایرانیان علاقه‏مند و دلسوز در یک تفاهم ملی و در واکنش به محدودیت‌های غیر‌انسانی که نسبت به کمک‌رسانی بخشی از ملت ایران از یک سو و همراهی سایر ملت‌ها و دولت‌ها از سوی دیگر در بحران سیل اخیر ایجاد شد، راه‌کارهایی برای خنثی کردن اقدامات ایران‌ستیزان در آمریکا و منطقه بیابند. حمایت وزارت امور خارجه و دولت از این تلاش‌های مردمی در سطح جهان می‌تواند در ثمربخش‌ترکردن آن موثر باشد. ما امضاءکنندگان این بیانیه نیز اعلام آمادگی می‌کنیم در کنار شهروندان ایران و در راستای آن‌چه در این متن گفته شد، کاهش آلام سیل‌زدگان و تقویت همبستگی ملیِ ضروری برای بهبود شرایط زندگی هم‌وطنان سیل‌زده‌مان به وظیفه‌ ملی و اخلاقی‌مان عمل کنیم.
اسامی امضاءکنندگان این بیانیه به شرح زیر است: محسن آرمین، زهره آقاجری، ابراهیم اصغرزاده، محسن امین‌زاده، علی باقری، عمادالدین باقی، علی تاجرنیا، سیدمصطفی تاجزاده، مهدی تحققی، محمد ترکمان، خسرو تهرانی، رضا تهرانی، محمد حسینی‌نیا، جلال جلالی‌زاده، حمیدرضا جلایی‌پور، محمدرضا جلایی‌پور، سعید حجاریان، محمدرضا خاتمی، مهدی دریس‌پور، عبدالعلی رضایی، عبدالله رمضان‌زاده، محمدجواد روح، عیسی سحرخیز، پرستو سرمدی، داود سلیمانی، زهرا شجاعی، محسن صفایی‌فراهانی، نادر صدیقی، ریحانه طباطبایی، کریم عابدی، عباس عبدی، فیض‌الله عرب‌سرخی، الهه کولایی، محمد کیانوش‌راد، احسان مجتهدی، فخرالسادات محتشمی‌پور، جلال محمدلو، اکرم مصوری‌منش، بدرالسادات مفیدی، محمدجواد مظفر، آذر منصوری، شهیندخت مولاوردی، عبدالله ناصری، محمد نعیمی‌پور، محمدحسین نعیمی‌پور، صادق نوروزی، علی نیک‌جو، حسین واله و رضا یوسفیان.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس‌جمهوری در مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای: صبر ما آستانه‌ای دارد جلال‌خو ‌ش چهره سیاست آتش‌افروزانه باران‌های سیل‌آسا پیش‌بینی مسئولان از آمار گردشگران نوروز 98 را برهم زد پاتک سیل به گردشگری نوروزی شبکه‌های اجتماعی در شرایط بحران چه نقشی دارند؟ سیل صفر و یک! معاون اول رئیس‌جمهوری تاکید کرد اقدام آمریکا نابخردانه و بحران‌زا در عرصه سیاست و حقوق بین‌الملل است « ابتکار» تبعات سیاسی و اقتصادی شکست حزب عدالت و توسعه در انتخابات شوراها را بررسی می‌کند «ابتکار» از اقدام بهارستان در حمایت از سپاه گزارش می‌دهد همه ما سپاهی هستیم! رهبر انقلاب اسلامی: گربه‌رقصانی آمریکا علیه سپاه معاون وزیر خارجه ایران: از الان نیروهای آمریکایی در منطقه سربازان معمولی نخواهند بود ترامپ در برابر جبهه‏ای به وسعت خاورمیانه بیانیه‌ جمعی از فعالان اصلاح‌طلب: امروز وقت همدلی و همبستگی برای کمک به هم‌وطنان سیل‌زده است هشدار ستادکل نیروهای مسلح ایران به آمریکا