ترامپ در برابر جبهه‏ای به وسعت خاورمیانه

علی آهنگر- اینجا خاورمیانه است، جایی که به اعتراف ترامپ، پیشینیان او بیش از 7 تریلیون دلار در آن حادثه آفریدند و هیچ نفعی نبردند. جایی که او و مقاماتش فقط می‏توانند دزدانه و در تاریکی شب سفر مخفیانه‏ای به آن داشته و به سرعت بگریزند. اینجا خاورمیانه است و هیچ‏گاه جای امنی برای آمریکا و آمریکاییان نخواهد بود.
بااین‏همه، اما بد نیست پمپئو و ترامپ اطلاع دقیق‏تری از اوضاع دفاعی و نظامی قلب تپنده خاورمیانه یعنی ایران داشته باشند. ایران کشوری بود که در آستانه قرن بیستم کمترین قوای دفاعی و حتی انتظامی و البته امنیتی نداشت. در آن روزگار، نهضت مشروطه به بار نشست اما قدرت‏های زورگوی آن زمان یعنی روسیه و انگلیس این نهضت مردمی را تاب نیاوردند. روس‏ها با دادن دو اولتیماتوم، لشکریان خود را تا قزوین و ینگه امام که هشتگرد کنونی باشد برای تهدید و تصرف تهران پیش آوردند و انگلیسی‏ها هم بوشهر، شیراز و جنوب ایران را متصرف شدند تا آنکه نهضت مشروطه را به شکست کشاندند. در همین اوضاع دفاعی و امنیتی ایران بود که جنگ ویرانگر اول آغاز شد و ایران در عین بی‏طرفی کامل، آماج حملات قدرت‏های درگیر در جنگ واقع شد و آن قحطی تاریخی در سال 1917 بر ایران تحمیل شد.
چیزی نگذشت و خاطره نَهب و غارت ایران توسط قوای متحدین و سلطه‏گر در جنگ دوم بین‏الملل تکرار شد که ایران بار دیگر اشغالگری و قحطی و خونریزی فرزندان خود را به دست قوای بیگانه شاهد بود.
مخبرالسلطنه، شخصیت بزرگ و تاثیرگذار عصر مشروطه، وقتی قوای روس را پشت دروازه‏های تهران دید اظهار کرد «روسها به حرف حساب پشت دروازه‏های تهران نیامده‏اند که به حرف حساب برگردند؛ سرنیزه می‏باید و نداریم». این سخن آگاهانه آن مرد بزرگ در حافظه تاریخی مردم ایران باقی ماند. اکنون و در سال‏های پس از جنگ، ایران به درستی دانست و فهمید که باید قدرت دفاعی و نظامی خود را به چنان سطحی از توانایی و آمادگی برساند که هیچ قدرت یاوه‏گویی نتواند بر این مرزوبوم اندیشه خصمانه بورزد. قدرت دفاعی ایران اما در این تجربه تاریخی هیچ‏گاه محدود به موشک‏های تاثیرگذار و بازدارنده آن نیست. چیزی که باید ترامپ و وزیر نادان او بدانند این است که قدرت اصلی دفاعی و نظامی ایران در هر کوی و برزن و در هر شهر و روستا و آبادی گسترده است. امروز در هر محله‏ای یک پایگاه بسیج مردمی قرار دارد و در هر پایگاهی ده‏ها و صدها نفر عضو داوطلب بسیج به انواع سلاح‏ها و آموزش‏ها مجهز بوده و آتش‏به‏اختیار آماده دفاع از حریم و کیان کشور خویش‏اند.


این نیروی عظیم، مجهز و تعلیم‏دیده نظامی از هر قدرت و قوت قابل تصور نظامی در هر کشوری برتر و سهمگین‏تر است. در چنین شرایطی، عین دیوانگی محض است که آمریکا بخواهد دست به عملی جنون‏آمیز بیالاید. گذشته از این، حالا دیگر آمریکا به دست خود جبهه‏ای به وسعت تمام خاورمیانه را به سوی خود گشوده است؛ خاورمیانه‏ای که در همه‏جای آن از این دست نیروهای جان‏برکف و تعلیم‏یافته فراوانند.
و باز از همه اینها مهم‏تر این که حالا دیگر تنگه‏هرمز و خلیج‏فارس آوردگاه قابل‏قبولی برای به زانو درآوردن ترامپ و همراهان کوته‏فکرش بدل شده است. حالا ترامپ و همراهانش بهتر می‏توانند دریابند که اینجا خاورمیانه است، انبار نفت است و جبهه باروت، زرادخانه‏ای که به آتش خشمی می‏تواند منفجر شود و جهانی را در ظلمت و خاموشی فرو برد.
بااین‏همه، ایران درایت و تانی را پیشه خود می‏سازد، باشد که عروسک‏های کاخ سفید بیش از این خود را دستمایه امیال و خواهش‏های اشغالگران جولان و سرزمین قدس قرار ندهند.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس‌جمهوری در مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای: صبر ما آستانه‌ای دارد جلال‌خو ‌ش چهره سیاست آتش‌افروزانه باران‌های سیل‌آسا پیش‌بینی مسئولان از آمار گردشگران نوروز 98 را برهم زد پاتک سیل به گردشگری نوروزی شبکه‌های اجتماعی در شرایط بحران چه نقشی دارند؟ سیل صفر و یک! معاون اول رئیس‌جمهوری تاکید کرد اقدام آمریکا نابخردانه و بحران‌زا در عرصه سیاست و حقوق بین‌الملل است « ابتکار» تبعات سیاسی و اقتصادی شکست حزب عدالت و توسعه در انتخابات شوراها را بررسی می‌کند «ابتکار» از اقدام بهارستان در حمایت از سپاه گزارش می‌دهد همه ما سپاهی هستیم! رهبر انقلاب اسلامی: گربه‌رقصانی آمریکا علیه سپاه معاون وزیر خارجه ایران: از الان نیروهای آمریکایی در منطقه سربازان معمولی نخواهند بود ترامپ در برابر جبهه‏ای به وسعت خاورمیانه بیانیه‌ جمعی از فعالان اصلاح‌طلب: امروز وقت همدلی و همبستگی برای کمک به هم‌وطنان سیل‌زده است هشدار ستادکل نیروهای مسلح ایران به آمریکا