نرخ دلار جهش کرد

آرمان- زینب مختاری: روز گذشته قیمت دلار با یک خیز ۴۹۰تومانی افزایشی چشمگیر را نسبت به نرخ‌های روز گذشته تجربه کرد و به رقم ۱۴هزار و ۱۸۰تومان رسید. از سوی دیگر، بورس تهران نیز با رشد شاخص سهام در ساعات پایانی، شاخص 190هزار را فتح کرد تا روز گذشته را با سپزپوشی به پایان برساند. کارشناسان اقدام شامگاه دوشنبه آمریکا در تروریستی خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در جهش قیمت دلار بی‌تاثیر ندانسته‌اند اما بورس تهران بی‌توجه به این اقدام روند رو به رشد خود را ادامه داده است. در همین باره، کارشناسان و در راس آنها رئیس کل بانک مرکزی، تاثیرات اقدام آمریکا در قبال سپاه پاسداران بر بازار ارز را نیز ناپایدار دانسته و بر حضور جدی بانک مرکزی در بازار تاکید کرده است.
شامگاه دوشنبه رئیس‌جمهوری آمریکا با امضای سندی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در لیست گروه‌ها و سازمان‌های تروریستی این کشور قرار داد. این اقدام، تاثیر خود را بر نرخ پول این کشور در ایران نشان داد تا بازار روز سه‌شنبه را با افزایش قیمت دلار آغاز کند. روز گذشته صرافی ملی قیمت فروش دلار را با ۴۹۰تومان افزایش نسبت به نرخ‌های پایانی دوشنبه، ۱۴هزار و ۱۸۰تومان اعلام کرد. همچنین نرخ خرید دلار از مردم ۱۴هزار و ۸۰تومان اعلام شده بود. قیمت فروش یورو نیز در صرافی‌های بانک‌ها با ۲۹۰تومان افزایش ۱۵هزار ۶۸۰تومان و قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۵هزار ۵۸۰تومان اعلام شد.
تاثیر ناپایدار اقدام آمریکا بر بازار ارز
در همین ارتباط، رئیس کل بانک مرکزی در واکنش به اقدام آمریکا در یک یادداشت اینستاگرامی نوشت: اقدام اخیر دولت آمریکا در رابطه با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، آخرین نشانه شکست سیاست آن کشور در فشار علیه ملت ایران و تحریم‌های مالی و پولی طی یکسال گذشته، به‌ویژه شکست سنگین دهه اول فروردین ۹۸ است. اگر امید جدی به موفقیت سیاست‌های گذشته داشت طبیعتا به این کار خطرناک متوسل نمی‌شد. عبدالناصر همتی در ادامه افزوده است: بانک مرکزی به همراه دولت برنامه‌های خود از جمله دسترسی‌های ارزی پایدار، ایمن و تحریم‌ناپذیر را با قدرت پیش می‌برد و این اقدام نیز تاثیر پایداری در بازارها ندارد. لیکن، هماگونه که قبلا تاکید کردم از چند روز پیش مراکزی به پیشواز رفته و با القای جو روانی برای افزایش نرخ ارز، به تدریج عمدتا در کانال‌های اعلام نرخ، قیمت‌های بالاتر برای ارز اعلام شد. او تصریح کرده است: بانک مرکزی در بازار ارز حضور جدی دارد و همچون گذشته توصیه‌اش، توجه مردم عزیز به ریسک این بازار است؛ تمامی تلاش بانک مرکزی استمرار پایدار ثبات اقتصادی کشور در این دوره گذار تحریم‌ها و ایجاد بستر مناسب برای رونق تولید و شکوفایی اقتصاد است.


پیش‌بینی نرخ دلار بین ۱۳ تا ۱۵هزار تومان
روند افزایشی نرخ دلار از اواخر سال گذشته مجددا آغاز شده بود. یک اقتصاددان در مورد نوسانات بازار ارز و افزایش نرخ‌ها گفت: براساس برآوردها، نرخ ارز در سال ۹۸ بین کانال ۱۳ تا ۱۵هزار تومان در نوسان خواهد بود؛ وحید شقاقی‌شهری در گفت‌وگو با ایلنا اظهار کرد: آنچه موجب شده شاهد نوسانات بازار و بالارفتن نرخ ارز و طلا باشیم، عدم اجرای اصلاحاتی‌ست که می‌توانست مانع افزایش تدریجی نرخ باشد. او افزود: هرچند بانک مرکزی در این مدت تقریبا تمام اقدامات تحت نظر خود را انجام داده‌اند اما به‌نظر می‌رسد سایر تیم اقتصادی دولت عملکرد منفعلانه دارد. شقاقی ادامه داد: باید توجه داشت که از حدود ۴۲میلیارد دلار صادرات غیرنفتی تنها ۱۰میلیارد دلار آن برگشته است بنابراین با وجود تراز تجاری مثبت، تراز ارزی کشور با کسری مواجه است که مساله و دغدغه مهمی‌ست. همچنین صادرات نفت نیز با کاهش شدید روبه‌رو شده و تقریبا به ۸۰۰هزار بشکه در روز رسیده است. از همین روی بازار ارز نیازمند مدیریت و اقدامات مناسب است که یکی از آنها سامان‌دهی واردات است. او با تاکید بر اهمیت بازگشت ارز حاصل از صادرات گفت: صادرکنندگان غیرنفتی که بالای ۷۰درصد آن خصولتی‌ها هستند ارز حاصل از صادرات خود را به بازار تزریق نمی‌کنند و این کار را دشوار می‌کند و به‌تدریج نرخ را وارد کانال‌های بالا می‌کند؛ این شرایط، مدیریت را دشوار و بانک مرکزی را مجبور به استفاده از ذخایر خود می‌کند. شقاقی عامل دیگر نوسانات بازار را عدم اصلاحات ساختاری دانست و افزود: هر اندازه از اصلاحات ساختاری دور شویم وضعیت همین خواهد بود. در سال گذشته تقریبا ۱۳میلیارد با نرخ ۴۲۰۰تومانی به واردکنندگان داده شد که تقریبا نیمی از آن تاراج شد. البته نباید از بالابودن انتظارات آحاد جامعه غافل شد که باعث می‌شود تا مداخله دولت زیاد کارساز نباشد. در مجموع می‌توان واردات کالاهای غیراساسی، عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات و عدم اصلاحات ساختاری را در شکل‌دهی شرایط کنونی موثر دانست.
بورس از مرز 190 هزار واحد گذشت
همچنین فعالیت بورس و فرابورس روز گذشته در حالی آغاز شد که انتظار می‌رفت به دلیل اقدام خصمانه آمریکا، شاخص‌های بازار سهام با اندکی ضعف مواجه شوند. با این حال معاملات روز گذشته از همان ابتدا بی‌توجه به این رویداد، در جهت رشد آغاز شد. به گزارش اقتصادآنلاین، بازار سهام کشور و نماگرهای آنکه همواره نسبت به ریسک‌های سیاسی، واکنشی جدی نشان می‌دادند، روز سه‌شنبه، بی‌توجه به سنگ اندازی‌های دولت ترامپ، به مسیری که در هفته‌های قبل آغاز کرده بودند، ادامه دادند و توانستند رشدی هزار و 832 واحدی را در کارنامه روزانه شاخص بورس تهران به ثبت رسانده و از مرز 190 هزار واحدی عبور کنند.