مجلس سبزپوش شد

آرمان- سارا ابراهیمی: روز گذشته مجلس حال و هوای دیگری داشت. نمایندگان مجلس ملبس به لباس سپاه شدند. با این حرکت نمادین در تلاش بودند تا اتحاد و همبستگی خود را در برابر اقدام خصمانه آمریکا علیه این نهاد نظامی جمهوری اسلامی ایران نشان دهند. قرار گرفتن نام نهاد نظامی یک کشور خارجی در فهرست گروه‌های تروریستی از سوی آمریکا برای نخستین بار در تاریخ این کشور به وقوع پیوسته است. روز گذشته به درخواست نمایندگان پرداختن به اقدام آمریکا در دستورکار مجلس قرار گرفت و دو طرح از سوی فراکسیون امید و فراکسیون ولایی ارائه شد که طرح سه فوریتی از سوی فراکسیون امید با عنوان «اعلام فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام» تهیه و با امضای ۲۱۵ نماینده به هیأت رئیسه تقدیم شد. در این طرح دولت آمریکا حامی تروریسم دانسته شده است؛ در متن این طرح آمده است: «جمهوری اسلامی ایران ایالات متحده آمریکا را دولت حامی تروریسم و فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام و تمامی نیروهای وابسته به آن را گروه تروریستی می‌داند واین حق را به نیروهای مسلح تمامی کشورهای دنیا ارتش‌های آزادی‌بخش و جهادی می‌دهد که در برخورد با نیروهای نظامی و امنیتی ایالات متحده آمریکا در منطقه غرب آسیا اقدام متقابل نظامی کنند و در صورت دستگیری آنها را جهت مواجهه به کشور جمهوری اسلامی ایران تحویل دهد. همچنین کلیه پایگاه‌ها و اموال و دارایی‌های ایالت متحده آمریکا و هم‌پیمانانش در منطقه غرب آسیا فاقد مصونیت تلقی می‌شود و مصادره و تصاحب آنها حق مسلم کشورهای منطقه دانسته می‌شود.» طرح دیگری از سوی فراکسیون ولایی با قید دو فوریت برای مقابله با اقدام آمریکا تهیه شد که پس از صحبت‌های موافق و مخالف به تصویب رسید که در ماده واحده این طرح اشاره شده است: «کلیه نیروهای نظامی امنیتی و اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا که در غرب آسیا فعالیت می‌کنند و کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که به نمایندگی از آنها در منطقه غرب آسیا و... فعالیت می‌کنند تروریست اعلام می‌شوند و هرگونه کمک مالی، فنی، آموزشی، خدماتی و تدارکاتی و غیر آن به این دسته از نیروها از نظر این قانون معاونت در اقدامات تروریستی به حساب می‌آید. 1-دولت جمهوری اسلامی ایران براساس این قانون و نیروهای مسلح پس از اذن رهبری موظفند در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی عندالزوم در برابر اقدامات تروریستی نیروهای آمریکایی و سایر نیروهای تروریستی مذکور در این قانون که در منطقه غرب آسیا و... فعالیت می‌کنند و منافع جمهوری اسلامی ایران را به مخاطره می‌اندازند اقدامات متقابل و قاطع به عمل آورند. 2-دولت جمهوری اسلامی ایران براساس این قانون و نیروهای مسلح پس از اذن رهبری موظفند در زمان لازم به گونه‌ای عمل کنند که نیروهای آمریکایی و سایر تروریست‌ها نتوانند از توان و امکانات موجود علیه منافع جمهوری اسلامی ایران استفاده کنند. 3-دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است با استفاده از ظرفیت‌های حقوقی و سیاسی و دیپلماتیک خود بهره‌مندی نیروهای آمریکایی و سایر نیروهای تروریستی موضوع این قانون را از تاسیسات، تجهیزات، منابع مالی و دیگر کمک‌های احتمالی کشورهای منطقه به حداقل ممکن برساند. 4-دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است از طریق مراودات دوجانبه و چندجانبه با کشورها و رایزنی با مجامع و نهادها و سازمان‌های بین‌المللی از حداکثر توان خود برای بی‌اثر کردن اقدام آمریکا در معرفی نیروی رسمی نظامی ایران به عنوان گروه تروریستی استفاده کند».
دولت آمریکا؛ دولت دزد!
علی لاریجانی رئیس مجلس که لباس سپاه بر تن داشت هم دیروز به اقدام آمریکا علیه سپاه واکنش نشان داد وبا تاکید بر اینکه ما پشتیبان همه پاسداران خواهیم بود، گفت: از نظر ما دولت آمریکا و نیروهای مسلح این کشور نماد تروریسم بین‌المللی در ابعاد نظامی و اقتصادی است. وی همچنین خطاب به ترامپ بیان کرد: «آقای ترامپ با وقاحت اخاذی از سعودی و برخی کشورهای منطقه را نقطه قوت خود می‌داند و اعلام و افتخار می‌کند که برای شرکت در اجلاس ریاض بیش از 100 میلیارد دلار اخاذی کرده است. شما یک دولت دزد هستید و این مدال را خود به سینه خود نصب کرده‌اید. آقای ترامپ می‌دانیم چرا به این روز افتاده‌اید چرا که تصور می‌کردید با خروج از توافق هسته‌ای می‌توانید به ایران ضربه بزنید اما موفق نشدید. تصور می‌کردید در سال گذشته می‌توانید فروش نفت ایران را به صفر برسانید اما موفق نشدید. تصور می‌کردید ایران چهلمین سال انقلاب را نخواهد دید اما دیدید که ملت با شکوه‌تر در پاسداشت انقلاب خویش حضور یافتند. اگر سپاه که در قلب ملت ایران جای دارد و عامل امنیت کشور است را متهم می‌کنید، همه ملت ایران مفتخر است که پشتیبان سپاه است و همه ما افتخار می‌کنیم که پاسدار باشیم».
واکنش نمایندگان مجلس


علاوه بر رئیس مجلس نمایندگان با گرایش‌های مختلف سیاسی به اقدام آمریکا علیه سپاه واکنش اعتراضی داشتند. محمد رضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس، اقدام آمریکا در قراردادن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی را نشان از اوج کینه و عداوت دولتمردان کاخ سفید از ملت ایران دانست. الیاس حضرتی عضو فراکسیون امید هم بیان کرد: آنچه ما امروز با آن مواجه هستیم، دشمن نادانی است که قصد جان ما را دارد و قصد بر هم زدن مملکت و از بین بردن ایران را دارد. وی خطاب به علی لاریجانی گفت: کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که اختلافات داخلی خود را رفع کنیم. اختلافاتی که از تپه به کوه تبدیل شده است. اختلافات سلیقه‌ای را باید کنار بگذاریم. امروز هم هر سه فراکسیون لباس سپاه پوشیده‌اند و آماده دفاع از منافع ملی هستند. همچنین حسینعلی حاجی دلیگانی یک عضو فراکسیون ولایی مجلس گفت: سپاه در قلب ملت جای دارد و مردم برای دفاع از انقلاب خود در پشت سپاه ایستاده‌اند، اقدام آمریکا در شرایط کنونی یک حماقت است. کریمی قدوسی نماینده مشهد هم در اینباره اظهارداشت: نمایندگان ملت یکپارچه بدون هیچ گونه کوتاه آمدن با تمام اخلاص با پوشیدن لباس سبز پیامشان به سیدحسن نصرا... این است که آماده‌ایم کار را تمام کنیم. پیامشان به یمن این است که پشتوانه شما هستیم تا حرمین شریفین را آزاد کنیم و پیامشان به مردم فلسطین این است که با کمک شما صهیونیست‌ها را ازلای کوره ده‌ها پیدا می‌کنیم و به درک می‌فرستیم. رئیس فراکسیون زنان مجلس نیز گفت که این فراکسیون اقدام دولت آمریکا علیه سپاه را محکوم می‌کند و آن را مغایر با قواعد و حقوق بین‌المللی می‌دانند. نمایندگان اقلیت‌های دینی در بیانیه‌ای که به منظور واکنش در برابر تروریست خواندن سپاه منتشر کردند، آوردند: ما ایرانیان موحد به پیروی از همه پیروان جهان، حضرت آیت‌ا... العظمی خامنه‌ای، از تمام موحدان جهان دعوت می‌کنیم که در راستای صیانت از اعتقادات توحیدی خود و حمایت از ارزش‌های الهی، در دفاع از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، مراتب انزجار خود از تصمیمات استکبار و صهیونیست را هرچه رساتر اعلام کرده و به حمایت از سپاه عزیز، اقدام کنند.
حضور وزیر دفاع
امیر سرتیپ امیرحاتمی وزیر دفاع هم در جلسه علنی نوبت عصر مجلس و در زمان مطرح شدن طرح تقویت جایگاه سپاه در برابر آمریکا با لباس سپاه در مجلس شورای اسلامی حاضر شد و در جمع خبرنگاران نسبت به اقدام آمریکا خاطرنشان کرد: ارتش و سپاه همچون دو برادر هستند که ممکن است دو نوع لباس متفاوت بپوشند اما یک لشگر در یک صف‌اند. امروز مسئولان آمریکا کارهای احمقانه‌ای انجام می‌دهند که نمی‌توانند تفاوتی بین آنها ایجاد کنند.
نامه نمایندگان به مقام معظم رهبری
نمایندگان مجلس در نامه‌ای به مقام معظم رهبری تاکید کردند: «حضرتعالی در فرمایشات ارزشمندتان در جوار مرقد حضرت رضا در ارتباط با عدم تصمیمات قانونی مجلس شورای اسلامی در مورد اقدامات دولت آمریکا انتقاد فرمودید. به جان و دل این انتقاد را پذیرفته و آن را وارد می‌دانیم و متعهد شدیم فرزندان شما در مجلس شورای اسلامی جبران این نقصان را کرده و تصمیمات قانونی در خور شأن ملت انقلاب اسلامی را خواهند گرفت».
تجمع اعتراضی نمایندگان مجلس
در پایان جلسه دیروز مجلس بیانیه‌های جمعی از نمایندگان مجلس توسط احمد امیرآبادی فراهانی قرائت شد که در این لحظه همه نمایندگان در جایگاه هیات رئیسه و جلوی جایگاه هیات رئیسه تجمع کردند و بعد از پایان قرائت بیانیه‌ها شعار مرگ بر آمریکا سر دادند.
انعکاس در رسانه‌های خارجی
محکومیت اقدام آمریکا در مجلس واکنش‌هایی در خارج بهارستان داشت چنانکه آسوشیتدپرس در واکنش به جلسه مجلس ایران گزارش داد: «به دنبال تصمیم کاخ سفید در شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی، قانونگذاران ایرانی جلسه علنی پارلمان را با شعار «مرگ بر آمریکا» شروع کردند». این رسانه آمریکایی به پوشیدن لباس سپاه توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم اشاره کرد و نوشت: «بسیاری از قانونگذاران(ایران) به نشانه حمایت از سپاه، یونیفرم سپاه را پوشیدند». این رسانه هشدار داد: «اقدام روز دوشنبه آمریکا یک اعلامیه بی‌سابقه علیه یک کشور خارجی است و شاید سبب تلافی‌جویی(ایران) شود و کار آمریکا را برای کار کردن با متحدانش در منطقه سخت‌تر کند».