مسجدجامعی: تغییرات اقلیمی به تهران هم کشیده می کشود

همدلی| احمد مسجدجامعی در پاسخ به این پرسش که چرا برخلاف دوره‌های قبل، شورای اسلامی شهر تهران در این دوره به زیرساخت های فرهنگی توجه نداشته و در این زمینه شاهد فعالیتی نیستیم گفت: رویکردهای فرهنگی، اجتماعی در این دوره عوض شده، دیگر دوره سخت افزاری و فقط ساخت و ساز نیست. در حال حاضر عمده اعتبارات و درآمدها در همه دستگاه ها صرف نگهداشت و حقوق و دستمزد می‌شود. به همین دلیل رویکردمان کاهش هزینه هاست. وی در ادامه گفت: همیشه این اعتراض وجود داشت که هزینه هر واحد از عملکرد سازمانی در هر حوزه و موضوع مشخص شود و اینکه مثلاً برای تفریح چه میزان باید هزینه کنیم. حال باید به این محاسبات بپردازیم.
وی که در نشست خبری کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران سخن می‌گفت در ادامه افزود: در دوره‌های قبل یکی از اعتراضات ما همواره این بود که چرا واحد عملکرد در هر حوزه و هر طرح و کار مشخص نیست. مثلا اگر کسی بخواهد از تفریحی استفاده کند ما چقدر باید برای آن هزینه کنیم؟ این‌ها هنوز مبهم است.
عضو شورای شهر تهران با یادآوری این نکته که ما هنوز عمده درآمدهای شهر را از طریق عوارض خدمات مختلف به دست می آوریم خطاب به خبرنگاران گفت: شما به عنوان خبرنگار و نماینده افکار عمومی باید این موضوع را پیگیری کنید و اینگونه نباشد که فقط ما نماینده مردم تصور شویم، سوال شما هم باید این باشد که در جهت کاهش هزینه‌های شهری چقدر کارشده و چه قدم‌هایی برداشته ایم؟
مسجدجامعی با بیان این نکته که نشاط شهری با ثمربخش بودن میسر است، تصریح کرد: خاطر شما هست که در پارک‌ها برنامه می‌گذاشتند و خواننده‌های این طرف و آن طرف برنامه اجرا می‌کردند، مگر با این‌ها نشاط ایجاد می‌شود؟ این‌ها بازی و زود گذر است. ما شهر و شهروند را به بازی گرفتیم. نشاط آنجاست که به خلاقیت و حضور و مشارکت کمک کند. این مسائلی است که خلاء آن در شهر حس می‌شود. در واقع ما باید رویکرد مشارکت‌جویانه در حل مسائل را گسترش دهیم.


افزایش بهره‌وری از زیرساخت‌های شهری
عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: اتفاقا الان وضعیت زیرساخت‌های شهر تهران خوب است. مثلا ما در مترو زیرساخت داریم و باید بهره‌وری را افزایش دهیم. هم چنین زیر ساخت های پهنه رودکی در اطراف تالار وحدت بین خیابان حافظ و انقلاب و ولی عصر و نوفل لوشاتو که ایده و طرح آن مربوط به این دوره نیست؛ مگر بحث سیما و منظر شهری از قبل وجود نداشت؟ و در خیلی جاها انجام نشده بود ؟اتفاقا این مسائل نباید با هیجان همراه باشد چون ممکن است تبعات خوبی نداشته باشد. مانند طرح پیاده راه میدان امام حسین تا میدان شهدا. یعنی ما پول و هزینه و وقت گذاشتیم ولی نارضایتی ایجاد کردیم.
وی در ادامه با بیان این که باید سطح مشارکت را بالا ببریم اظهار داشت: امروز دوره کارهای نرم افزاری است، دوره استفاده از مشارکت نخبگان و مردم است و دوره استفاده از امکانات موجود و دوره بهره‌وری است.
مدیریت شهری و تغییرات اقلیمی
مسجدجامعی با اشاره به مشکلات حاصل از سیل اخیر در نقاط مختلف کشور گفت: مجموعه اقدامات شهرداری در زمینه کمک به سیل‌زدگان و حل مشکلات مردم قابل دفاع است.
او ادامه داد: من زمان بارندگی‌های اخیر در ستاد بحران بودم، موضوع تغییرات اقلیمی جدی است و اتفاقا به تهران هم کشیده خواهد شد. شانس تهران این بوده که میزان بارندگی که در خوزستان بود در اینجا نبوده است. ما باید به ظرفیت‌های جدید فکر کنیم چون در شرایط جدید اقلیمی قرار گرفتیم و شهر تهران برای ظرفیت‌های جدید آمادگی ندارد.
عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: شبی که در ستاد بحران بودم تعداد نقاط آبگرفته شهر حدود 50 نقطه بود که البته نسبت به دوره قبل که بیش از 100نقطه آب گرفته بود کاهش داشت ولی باز هم کافی نیست.
کوچک زیباست
او ضمن بیان این که اگر تهران بخواهد برای مقابله با تغییرات اقلیمی آماده شود یکی از مهم‌ترین راه‌ها آموزش شهروندی و مشارکت شهروندان در امور است اظهار داشت: اکنون در منطقه 20 اعتباری برای ایجاد شهربازی در سال جاری گذاشته‌ایم و من در شورا در برنامه پنج ساله پیشنهاد کردم که در هر منطقه یک راسته فرهنگی، هنری و تفریحی داشته باشیم. رویکرد ما در این دوره این است که کوچک زیباست. مثلا به جای ایجاد پارک‌های بزرگ که نیازمند زیرساخت و هزینه زیاد است، به سمت ایجاد پارک‌های کوچک محله‌ای برویم. در هر پهنه یک ورزشگاه، گردشگاه، کانون فرهنگی یا هنری و یک راسته فرهنگی- هنری ایجاد کنیم. یعنی شهر را شمال و جنوب نکنیم. نیاییم با یک هزینه ای پل دو طبقه‌ای را در نقطه‌ای از شهر ایجاد کنیم. اهمیت همه در آمار و ارقام نیست و رویکرد هم مهم است.
موفقیت‌ سپاه در مقابله با تروریست
احمد مسجدجامعی در واکنش به اقدام اخیر آمریکا در خصوص قرار دادن سپاه در لیست سازمان‌های تروریستی گفت: تاکنون نام نیروهای مسلح هیچ کشوری در لیست سازمان‌های تروریستی قرار نگرفته است. وی تاکید کرد: در تاریخ نداریم کسی با قلدری بخش مهمی از نیروهای یک کشور را تروریست بداند به خصوص این که سپاه پاسداران در مقابله با تروریست‌های شناخته شده در منطقه خاورمیانه پرونده روشنی دارد. در این فضا مشارکت و همدلی و وفاق باعث انسجام اجتماعی می‌شود، انسجام معطل توافق‌های سیاسی نمی‌ماند و خاستگاه آن حوزه اجتماع است و نه ضرورتاً سیاست. ما در شهر و شهرداری می‌توانیم این انسجام اجتماعی را تقویت کنیم و از آن نیرو بگیریم.
خاطره‌ای از خاندان هدایت
مسجدجامعی در ادامه با توجه به روز درگذشت هدایت در19 فروردین سال 1330 ضمن بیان این که بخشی از تاریخ اجتماعی ایران را با آثار هدایت باید شناخت و آثار او هم قابل طبقه بندی است گفت: مثلا در کتاب فواید گیاهخواری او اتفاقا جمله‌ای است از امیرالمونین (ع) که بدن خود را گورستان حیوانات قرار ندهید و وارد مقوله گیاهخواری می‌شود. در آثار هدایت معانی وجود دارد که با فرهنگ عامه و آیینی ما همخوانی پیدا می‌کند حتی در همان کتاب بوف کور از قول گزمه‌های ری به اصطلاح «متلی» را نقل می کند.
عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه افزود: این خاندان در تهران موقوفات تاسیساتی دارند مثل تکیه‌هدایت، تکیه‌رضا‌قلی‌خان، مسجد‌هدایت، بیمارستان هدایت وخوشبختانه خانه پدری هدایت که در ضلع جنوبی بیمارستان امیر اعلم است و از نظر معماری و هنری ارزشمند است، اتاق صادق هدایت نیز در این خانه همچنان باقی مانده است. وسایل شخصی هدایت مانند عینک، خودنویس، میز، قلمدان، جامرکبی و دیگر وسایل شخصی مانده از او در موزه رضا عباسی نگهداری می‌شود. ما در تهرانگردی‌های پیشین با گروهی از خبرنگاران به آنجا رفتیم و عکس‌های این خانه را عکاسان همراه، از جمله آقای فروتن گرفت و سازمان زیباسازی هم تابلویی نصب کرد. این بنا ثبت شده است اما می‌بایست از آن بهتر و بیشتر بهره‌برداری کرد.
با عنایت به میلاد مبارک حضرت امام حسین (ع) به خاطره‌ای از خاندان آنان اشاره می‌کنم: در زمان سلطنت رضاشاه که برگزاری مجالس روضه و عزاداری ممنوع شده بود نخست وزیر وقت مهدی‌قلی‌خان مخبرالسلطنه هدایت که از شخصیت‌های مهم و دانشمند خاندان هدایت است و کتاب خاطرات و خطرات از اوست صبح زود و پیش از طلوع آفتاب، مجلس روضه‌خوانی به طور مخفیانه در منزل خود برگزار کرده بود و شماری از رجال مملکت در آن شرکت داشتند. آخوند همدانی پدر آقای حسین معصومی همدانی نقل کرده است که یکی از دوستانش می‌گوید: در مجلس روضه‌خوانی او از جمله رجال شرکت‌کننده، حاج‌محتشم‌السلطنه اسفندیاری رئیس وقت مجلس بود که پس از مجلس روضه‌خوانی مرحوم محتشم‌السلطنه از آقای تقوی خواست تا با اتومبیل شخصی خود او را به منزل برساند. در میانه راه حاج محتشم السلطنه اسفندیاری به تقوی گفت این چه مملکتی است که شاه برگزاری روضه‌خوانی را ممنوع می‌کند اما نخست وزیر، رجال و ارکان حکومت در منزل خود به طور مخفیانه مجلس روضه خوانی برگزار می‌کند و رئیس قوه دیگر مملکت که من و شما باشیم در آن شرکت می‌کنند و ادامه داد به نظر شما چنین وضعی تا کی می‌تواند ادامه داشته باشد.
مسجدجامعی نتیجه گرفت: همان‌طور که در این ماجرا خود افراد درون حکومت پیش‌بینی می کنند اوضاع نمی‌تواند ادامه داشته باشد و دو سال بعد از آن از رژیم رضاخانی اثری نماند.