سودان، باز هم حکومت نظامیان!

روز پنجشنبه بعد از مدتی اعتراض مردمی به استمرار حاکمیت ژنرال عمرالبشیر، سرانجام اعلام شد یک شورای نظامی اقدام به بازداشت رئیس‌جمهور نموده و حکومت را دردست گرفته است. براساس همین خبر، شورای عالی نظامی سودان، قانون اساسی این کشور را تعلیق نموده، برای مدت سه ماه در کشور حالت فوق‌العاده اعلام کرده و قول داده است دو سال دیگر انتخابات برگزار کند. رئیس این شورا که وزیر دفاع کابینه عمرالبشیر است اعلام کرده عمرالبشیر بازداشت شده و در جای امنی نگهداری می‌شود.
از این خبر، بدون اینکه نیازی به تحقیق و تفسیر داشته باشد، به راحتی می‌توان فهمید آنچه در سودان رخ داده یک شبه کودتاست که با هدف استمرار حکومت نظامیان صورت گرفته است. ارتش سودان با بررسی اعتراضات مردمی به این نتیجه رسید که تاریخ مصرف ژنرال عمرالبشیر به پایان رسیده و برای آنکه سقوط او با خارج شدن حاکمیت از دست نظامیان همراه نباشد، خود پیشقدم شد و چه بسا با نظر مساعد ژنرال عمرالبشیر، وی را از قدرت کنار زد و بدون آنکه به فعالان سیاسی و مخالفان حاکمان نظامی مجال بدهد، حاکمیت را در اختیار گرفت. بدین ترتیب، می‌توان گفت در سودان حکومت نظامیان باز هم برقرار است و چیزی تغییر نکرده است.
نکته مهم‌تر پاسخ به این سوال است که ژنرال عمرالبشیر چرا نفوذ خود را در میان مردم سودان از دست داده و ناچار به تن دادن به سقوط شده است؟
عمرالبشیر 30 سال قبل با شعارهای انقلابی مبنی بر مقاومت در برابر نفوذ قدرت‌های خارجی در سودان، ضدیت با رژیم صهیونیستی و حفاظت از تمامیت ارضی این کشور با یک کودتای نظامی به قدرت رسید. وی در سال‌های اول حکومت بر سودان تا حدودی به شعارهایش وفادار ماند اما بعد از آنکه چرب و شیرین قدرت را زیر دندانهایش احساس کرد، وعده‌هایش را فراموش کرد و ابتدا تن به پذیرش جدائی جنوب، که تجزیه آن از خواسته‌های صهیونیست‌ها و آمریکا بود، داد و قبول کرد که سودان به دو کشور تبدیل شود.


در مرحله بعد، عربستان سعودی توانست عمرالبشیر را، که دارای تفکر اخوانی بود، از این تفکر جدا کند و با خود همراه نماید. وی در این مرحله، با بهانه جوئی‌های غیرموجه دستور تعطیلی دفاتر فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سودان را صادرکرد و روابط کشورش با ایران را قربانی امیال آل سعود نمود. او سپس از این هم فراتر رفت و با اعزام نیرو به یمن در کشتار مردم مظلوم این کشور با عربستان و امارات همراهی کرد.
مردم سودان با مشاهده این انحرافات، اقدام به قیام و تظاهرات علیه عمرالبشیر کردند و خواستار سرنگونی او شدند. عمرالبشیر که سررشته کار را از دست داده بود و به حمایت‌های خارجی امید داشت، دو روز قبل از سرنگونی به رژیم صهیونیستی وعده تاسیس سفارت در خارطوم را داد، و با این اشتباه جدید، طومار عمر حکومت خود را درهم پیچید.
اگر حاکمان جهان عرب و شمال آفریقا با ملاحظه سرنوشت ژنرال عمرالبشیر به این نتیجه برسند که پشت کردن به مقاومت و امید بستن به وعده‌های آمریکا و صهیونیست‌ها و مهره‌های سرسپرده آنها همچون آل سعود، نتیجه‌ای غیر از محروم شدن از پشتوانه مردمی و تن دادن به سقوط ندارد، آنچه در سودان رخ داده می‌تواند برای آنان درس‌آموز باشد.
اکنون احزاب سودان به حاکمیت شورای نظامی معترضند و آن را ادامه حاکمیت نظامیان و همپالکی‌های عمرالبشیر می‌دانند و خواستار سپردن قدرت به مردم هستند. این تقابل، ممکن است در روزها و هفته‌های آینده سودان را به یک جنگ داخلی بکشاند که معلوم نیست نتیجه آن چه خواهد بود.
سایر اخبار این روزنامه
صادرات نفت ایران به سطح پیش از تحریم‌ها نزدیک شد با شرکت در تظاهرات ضد استکباری علیه اقدام ننگین رئیس‌جمهور آمریکا راهپیمایی سراسری در حمایت از سپاه و محکومیت توطئه آمریکا مردم سودان: همدستی ارتش با عمر البشیر برای حفظ حکومت نظامیان است انفجار در بازار کویته پاکستان با 46 نفر کشته و مجروح اتحادیه اروپا با تمدید 6 ماهه مهلت «برگزیت» موافقت کرد اسقف بیت‌المقدس:عادی سازی روابط اعراب با اسرائیل برای نابودی فلسطین است در این دام نیافتید مصر از ائتلاف ضد ایرانی به سرکردگی آمریکا انصراف داد حضور مردم از نقاط مختلف کشور در خوزستان برای مهار سیل سودان، باز هم حکومت نظامیان! در جلساتی جداگانه و در حضور دکتر روحانی؛ عملکرد سال گذشته و‌ برنامه‌های سال جدید سه دستگاه دولتی بررسی شد معاون امور مجلس رئیس‌جمهور: دولت در هر شرایطی در کنار مردم خواهد بود آغاز ثبت‌نام نهادها در نمایشگاه کتاب تهران جهرمی خبر داد همکاری کمیسیون اتحادیه اروپا برای پایش مناطق سیل‌زده ایران