به مناسبت همزمانی روز جوان و روز ارتش، ارتباط این دو حوزه بررسی شد جوانان در لباس پلنگی!

گروه جامعه: با «ایمان، انضباط، آموزش»، «ارتش فدای ملت» می‌شود. ارتشی‌ها، هرچند از دل این جامعه و دارای مشکلاتی از جنس بقیه جامعه هستند، اما همواره نشان داده‌اند که این شعارها را سرلوحه قرار داده‌اند. امسال در حالی روز جوان، همزمان با میلاد حضرت علی اکبر(ع) و روز ارتش و نیروی زمینی با یک روز فاصله از هم، تقریبا همزمان شده است که بخش بزرگی از بدنه ارتش را جوانان تشکیل می‌دهند.
پسران جوان بسیاری دوران خدمت سربازی خود را در ارتش می‌گذرانند. همین موضوع باعث می‌شود که یک تعامل دوجانبه میان جوانان و ارتش شکل گیرد. اما این تعامل چه تاثیری بر دو طرف این معادله دارد. امیر سرتیپ دوم جمشید فولادی، رئیس سازمان تربیت بدنی ارتش جمهوری اسلامی ایران دراین‌باره به «ابتکار» می‌گوید: «بخش بزرگی از ارتش را جوانانی تشکیل می‌دهند که برای نزدیک به 2 سال از عمر خود، پیراهن مقدس خدمت سربازی را به تن می‌کنند. این عزیزان، با روحیه جوانی خود درواقع نشاط و شادابی را به ارتش تزریق می‌کنند. این یک واقعیت است که ارتش از این جوانان انرژی می‌گیرد». وی ادامه می‌دهد: «حضور جوانان در ارتش، یک معامله برد-برد برای هر دو طرف است. در حالی که از سویی ارتش از این انرژی جوانی و مهارت‌های آنان بهره می‌برد، از سوی دیگر هستند جوانانی که پیش از ورود به ارتش، تنها کانون گرم خانواده‌های‌شان را درک کرده‌اند و هنوز به محیط واقعی اجتماع وارد نشده‌اند و حضور ارتش یک کلاس آموزش اجتماعی برای آن‌ها به شمار می‌رود». امیر سرتیپ دوم فولادی اضافه می‌کند: «محیط سربازی در ارتش، با محیط مدرسه و دانشگاه متفاوت است و قواعد خاص خود را دارد و اینگونه نظم و انضباط فردی و جمعی را به جوانان آموزش می‌دهد. از سوی دیگر، تنها در یک گروهان نظامی، ممکن است افرادی از اقوام گوناگون سراسر کشور با گویش‌ها، لهجه‌ها و فرهنگ‌های مختلف و حتی گاه متفاوت کنار هم قرار بگیرند و این فرصتی است که هر فردی کشور خود و مردمش را بهتر و بیشتر بشناسد». وی همچنین یادآور می‌شود: «اخیرا اتفاق خوب و هوشمندانه‌ای در سطح نیروهای مسلح افتاده که بر مهارت‌آموزی سربازان وظیفه تاکید می‌شود. در واقع جوانان در طول مدت خدمت در ارتش و سایر نیروهای مسلح می‌توانند به یک حرفه یا مهارت گرایش پیدا کنند و در آن تحت آموزش قرار گیرند تا پس از خدمت سربازی، اندوخته‌ای برای حضور در جامعه و بازار کار داشته باشند. این تدبیر خوب فرماندهان ارشد نیروهای مسلح، مولفه‌ای بسیار مثبت در رابطه جوانان و ارتش به شمار می‌رود و می‌تواند به حل مسئله بیکاری جوانان هم کمک کند».
سوی دیگر ارتباط جوانان و ارتش، کسانی هستند که اشتغال در ارتش را به عنوان شغل خود انتخاب می‌کنند. ارتش جمهوری اسلامی ایران، در حال حاضر از طریق دانشگاه‌های افسری و آموزشکده‌های درجه‌داری نیروی مورد نیاز خود را جذب می‌کند. البته گاه از بین سایر جوانان نیز کارکنانی به عنوان افسر، درجه‌دار و کارمند تجربی یا علمی جذب ارتش می‌شوند. به هر ترتیب، ارتش از یک سو با انگیزه خدمت به جامعه و کشور و نیز پرستیژ خاص لباس ارتش و از سوی دیگر با توجه به فرآیند ارتقای شغلی مشخص و قاعده‌مند، ثبات شغلی، امکاناتی که در اختیار کارکنانش قرار می‌دهد و دیگر مزایای عضویت در آن، از جمله انتخاب‌های بسیاری از جوانان ایرانی برای اشتغال به شمار می‌رود. این در حالی است که ارتش با توجه به ویژگی‌های شغلی این نهاد، سبک زندگی خاصی را هم پیش روی جوانان علاقه‌مند به کار در آن قرار می‌دهد. امیر فولادی در‌این‌باره نیز می‌گوید: «وقتی که بحث به کارکنان پایوری می‌رسد که تصمیم گرفته‌اند نظامی‌گری را به عنوان شغل برگزینند، موضوع با شرایط خدمت سربازی کمی فرق می‌کند. پیش از هر چیز باید یادآور شد که ارتش در سه نیروی زمینی، هوایی و دریایی و قرارگاه پدافند هوایی جذب نیرو می‌کند که ویژگی‌ها و مهارت‌های مورد نیاز در هر یک از این نیروها متفاوتند. در واقع جوانی که وارد ارتش می‌شود، بر اساس نیرویی که در آن خدمت می‌کند، تحت آموزش‌های متفاوتی قرار می‌گیرد و البته شرایط کاری و زندگی متفاوتی را هم تجربه می‌کند». وی افزود: «پوشیدن لباس مقدس ارتش برای 30 سال با مقررات و شرایط خاصی که بر ارتش حاکم است، کار آسانی نیست؛ در نتیجه نمی‌توان فقط به عنوان شغل به آن نگاه کرد بلکه باید با عشق این لباس را پوشید». وی اضافه کرد: «کارکنان ارتش باید بپذیرند که برای 30 سال، نظم و انضباط ارتشی را رعایت کنند؛ مثلا هر روز ساعت 5 تا 5:30 صبح از خواب بیدار شوند و یونیفرم و پوتین نظامی بپوشند و در مراسم صبحگاه شرکت کنند و آمادگی شرکت در رژه‌ها و مانورها را هم داشته باشند. در تمام مدت خدمت، ممکن است با جابه‌جایی جغرافیایی مواجه شوند زیرا ارتش منحصر به یک شهر یا استان نیست و قرار است از تمامیت ارضی کل کشور دفاع کند تا هیچ دشمنی جرئت تجاوز را به سر خود راه ندهد». رئیس سازمان تربیت بدنی ارتش تصریح کرد: «با توجه به همه این شرایط، جوانانی که راه اشتغال در ارتش را به عنوان آینده خود بر می‌گزینند، نه تنها راهی مقدس با ویژگی‌های خاص را انتخاب کرده‌اند که در سوی دیگر، خون تازه‌ای را هم در رگ‌های ارتش جاری می‌سازند». وی در پایان به نقش ارتش در ابعاد معنوی، فرهنگی و تندرستی جوانان اشاره کرد و گفت: «در کنار فعالیت‌های ورزشی و آمادگی بدنی، فعالیت‌های معنوی و فرهنگی همواره در ارتش سرلوحه امور قرار دارد و حضور در ارتش می‌تواند فرصت رشد در تمام ابعاد انسانی را برای یک جوان فراهم سازد و پیش روی او قرار دهد».
مسلما جوانان حاضر در ارتش هم مشکلات و دردهای خود را دارند اما چنان که جلوه‌های حضور در کنار ملت در مصایبی مثل زلزله کرمانشاه و سیل اخیر در گلستان، لرستان، خوزستان و دیگر مناطق ایران نشان می‌دهد، آن‌ها فداکارانه پای کار ایستاده‌اند و شاید این مشت نمونه خروار از تاریخ پر‌افتخار ارتش در اجرای واقعی شعار «ارتش فدای ملت»، دلیلی باشد تا هم این مشکلات برطرف شوند و هم با ارتقای پرستیژ ارتش نسبت به آن چه هست، پوشیدن لباس ارتش آرزوی هر جوان ایرانی باشد.
سایر اخبار این روزنامه
برخی از ناشران و کتابفروشان از دلایل عدم شرکت در سی‌ودومین نمایشگاه کتاب گفتند به نمایشگاه کتاب نمی‌آییم محمدرضا ستاری آنچه اروپا از ایران می‌خواهد بانک مرکزی با واردات کالا به جای انتقال ارز موافقت کرد راهی برای بازگشت ارزش ارز «ابتکار» پیامدهای قطع همکاری روسیه با ناتو در پیوند با سایر کمشکش‌های موجود را بررسی می‌کند به مناسبت همزمانی روز جوان و روز ارتش، ارتباط این دو حوزه بررسی شد جوانان در لباس پلنگی! اهالی روستای سیل‌زده شیخیتر خوزستان با به دنیا آمدن یک نوزاد دلشاد شدند «سارا» دختر سیلاب قصه‌های «سیما» برای شب‌های «رمضان ۹۸» از کشف حجاب تا دلدادگی آیا سمپاشی بهترین راه مبارزه با ملخ‌هایی است که از عربستان به سوی ایران می‌آیند؟ رهبر انقلاب اسلامی در دیدارفرماندهان ارتش و نیروی زمینی: از هرکاری که دشمن را جَری کند، پرهیز شود رئیس‏جمهور در جلسه هیئت دولت: با کمک هم خرابی‌های سیل را بهتر از گذشته خواهیم ساخت حضور بانوان وزنه‌بردار ایرانی در مسابقات بین‌المللی نامه مهم وزیر خارجه به همتایان خود در جهان همه دولت‏ها برای جلوگیری از اقدام یکجانبه آمریکا باید دست به کار شوند پارادوکس بن سلمان؛طلای سیاه و ژنرال حفتر