رئیس‏جمهور در جلسه هیئت دولت: با کمک هم خرابی‌های سیل را بهتر از گذشته خواهیم ساخت

رئیس‌جمهور با بیان اینکه سیل اخیر در کشور مشکلات گسترده‌ای برای مردم ایجاد کرد و خسارت‌های زیادی به زیربناها، اراضی کشاورزی و منازل مسکونی وارد نمود، تاکید کرد: مردم مناطق سیل‌زده ، به هیچ وجه نباید نسبت به جبران خسارات نگرانی داشته باشند چرا که دولت با افتخار در این مسیر تلاش خواهد کرد و با کمک هم و دست به دست یکدیگر، خرابی‌ها را بهتر از گذشته خواهیم ساخت.
به گزارش ایسنا، حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت گفت: بسیار دشوار است که مردم با از بین رفتن منازل و وسایل زندگی خود بخواهند مدتی را در چادر و یا خانه‌های اقوام زندگی کنند. جبران خسارت و تحمل آسیب دیدن و از بین رفتن لوازم منزل که گاهی حاصل تلاش یک عمر یک خانواده بوده، بسیار سخت است.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه مردم ایران در درجه اول و دولت پس از آن، در این امتحان الهی موفق بودند، خاطرنشان کرد: ملت ایران بالاترین توفیق را در کمک و یاری یکدیگر داشتند و دولت با همه توان خود در این عرصه گام نهاد و همه اقشار و بخش‌ها اعم از امداد، هلال‏احمر، اورژانس، کمیته امداد، نیروهای مسلح و بسیج به صحنه آمدند.
روحانی با بیان اینکه عدم شیوع بیماری‌های واگیردار، علی‏رغم مشکلات بزرگ در مناطق سیل‌زده یکی از افتخارات کشور به شمار می‌رود، گفت: این نشان می‌دهد که تلاش و اقدامات بسیار خوبی در این راستا از سوی هلال‏احمر، اورژانس و مراکز بهداشتی و درمانی صورت گرفته و موجب حیرت برخی از مراکز بهداشتی جهان شده است.


رئیس‌جمهور با قدردانی از رهبر معظم انقلاب به‏خاطر پاسخ به نامه دولت برای استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی جهت جبران خسارت‌ها و نیازی که در این بخش وجود دارد، گفت: مقام معظم رهبری در دیداری که حضوراً خدمت ایشان بودم، فرمودند که معتقدم باید از صندوق در راستای جبران خسارات مردم کمک شود.
روحانی با اشاره به اینکه در روزهای اخیر اقدام بسیار خوبی از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری، وزارت کشور و سایر دستگاه‌ها، برای برآورد اولیه خسارات در مناطق سیل‌زده انجام شده است، اظهار کرد: در مجموع، براساس این برآوردها حدود 40 هزار میلیارد تومان خسارات به بخش‌های مختلف وارد شده که البته این رقم با بررسی دقیق خسارت‌های سیل در استان خوزستان ممکن است افزایش پیدا کند.
رئیس‏جمهور ادامه داد: دولت تا آنجا که ممکن باشد از امکانات بودجه‌ای خود برای جبران خسارات استفاده خواهد کرد و گزارش آن را به مقام معظم رهبری ارائه خواهد کرد و هر میزان که نیاز باشد از اعتبارات صندوق توسعه ملی استفاده می‌کنیم.
روحانی تاکید کرد: مردم باید مطمئن باشند که در حد توان و امکان خود برای جبران خسارات تلاش می‌کنیم، کما اینکه در جلسه امروز دولت، مصوبه گذشته در این خصوص را به دلیل وسعت خسارت‌ها در بخش‌های مختلف به‏ویژه کشاورزی اصلاح کردیم.
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه بخش بزرگی از جبران خسارات ناشی از سیل در توان بودجه دولت قرار ندارد و باید صندوق به کمک بیاید، خاطرنشان کرد: صندوق توسعه ملی یعنی وزارت نفت، کارگران و مهندسان صنعت نفت، دیپلمات‌های کشور و بانک مرکزی و بخش‌های مختلف اقتصادی کشور.
روحانی با تقدیر از وزارت کشور و تلاش‌های وزیر کشور در به‏عهده‏گرفتن فرماندهی قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده، گفت: از امروز بازسازی‌ها و نوسازی‌ها در مناطق سیل‌زده زیرنظر این قرارگاه با فرماندهی وزیر کشور، انجام می‌شود و همه دستگاه‌ها، وزارتخانه‌ها، نیروهای مسلح و نیروهای مردمی دست به دست هم داده و در این راستا کمک خواهند کرد.
روحانی افزود: به منظور اینکه مشکلات و ریشه‌های سیلاب اخیر برای جامعه و مردم مشخص شود، لازم بود هیئت سطح بالای علمی را مسئول بررسی این موضوع کنیم که این هیئت به ریاست رئیس دانشگاه تهران تعیین شده و موظف است ظرف 6 ماه گزارش ملی را تهیه و برای اطلاع مردم دانشجویان و مراکز مختلف منتشر کند.
رئیس‏جمهور تاکید کرد: باید جایگاه هواشناسی کشور از لحاظ سازمانی ارتقاء پیدا کند و به سطح بالاتری از لحاظ بودجه و امکانات برسد، چرا که هواشناسی با پیش‌بینی‌های دقیق می‌تواند در پیشگیری از وقوع این‏گونه حوادث بسیار تاثیرگذار باشد.
روحانی با بیان اینکه باید صنعت بیمه را برای این‏گونه حوادث در آینده توسعه دهیم، گفت: دولت این موضوع را با جدیت دنبال کرده و بیمه به‏گونه‌ای توسعه خواهد یافت که در سال‌های آینده و در چنین حوادثی مشکلات بسیار کمتر بوده و در ادامه باید به نقطه‌ای برسیم که زمانی که این حوادث به وجود آمد، مردم هیچ نگرانی نداشته باشند و به راحتی برای جبران خسارات به بیمه مراجعه کنند.
رئیس‌جمهور تاکید کرد: راه‌حل اساسی در این گونه حوادث صنعت بیمه است و باید تقویت شده و گسترش یابد.
روحانی با بیان اینکه در این حادثه، تشت آمریکایی‌ها از بام افتاد و مردم دیدند آنهایی که مرتب ادعا می‌کردند با مردم ایران هیچ مشکلی نداشته و با دولت ایران دچار مشکل هستند، چگونه عمل کردند، گفت: این سیل آزمایش بسیار خوبی برای همگان بود و از همه دولت‌هایی که در این حادثه با مردم ایران همدردی کرده و به کمک و یاری دولت و ملت ایران شتافتند، تشکر می‌کنم.
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه این حادثه بدترین آزمایش تاریخی برای هیئت حاکمه آمریکا بود، گفت: سران رژیم آمریکا ماهیت خود را افشا کردند و در حالی که اگر عاقل بودند باید اعلام می‌کردند که به خاطر سیلی که در ایران آمده، تحریم را برای یکسال معلق می‌کنیم. آن‏وقت بود که مردم شاید باور می‌کردند که آنها علیه ملت ایران نبوده و زمانی که 25 استان ایران دچار حادثه شده است، تحریم را لغو کردند. روحانی ادامه داد: اگر آمریکا چنین کاری می‌کرد، معلوم می‌شد آنچه راجع به خباثت آمریکا و ضدیت با ملت ایران عنوان می‌کنیم، اشتباه است، اما آمریکایی‌ها در موضوع سیل نه تنها اعلام کردند که کمک نمی‌کنیم، بلکه اجازه ندادند حتی مردم کمک‌های نقدی خود را از طریق بانک‌ها برای هلال‏احمر ایران ارسال کنند و با این اقدام خباثت، ضدبشر بودن آمریکا و ماهیت پلید سران این کشور مشخص شد.
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: سیل اخیر، اقدامات و تلاش‌های دولت و نیروهای مسلح برای کمک به مردم، حضور و یاری مردم در صحنه و عکس‌العمل آمریکا نشان داد که ما باید برای رفع مشکلات کشور روی پای خود ایستاده و کنار یکدیگر دست به دست هم دهیم تا بتوانیم این خسارت و مشکل را به فرصت تبدیل کنیم.
سایر اخبار این روزنامه
برخی از ناشران و کتابفروشان از دلایل عدم شرکت در سی‌ودومین نمایشگاه کتاب گفتند به نمایشگاه کتاب نمی‌آییم محمدرضا ستاری آنچه اروپا از ایران می‌خواهد بانک مرکزی با واردات کالا به جای انتقال ارز موافقت کرد راهی برای بازگشت ارزش ارز «ابتکار» پیامدهای قطع همکاری روسیه با ناتو در پیوند با سایر کمشکش‌های موجود را بررسی می‌کند به مناسبت همزمانی روز جوان و روز ارتش، ارتباط این دو حوزه بررسی شد جوانان در لباس پلنگی! اهالی روستای سیل‌زده شیخیتر خوزستان با به دنیا آمدن یک نوزاد دلشاد شدند «سارا» دختر سیلاب قصه‌های «سیما» برای شب‌های «رمضان ۹۸» از کشف حجاب تا دلدادگی آیا سمپاشی بهترین راه مبارزه با ملخ‌هایی است که از عربستان به سوی ایران می‌آیند؟ رهبر انقلاب اسلامی در دیدارفرماندهان ارتش و نیروی زمینی: از هرکاری که دشمن را جَری کند، پرهیز شود رئیس‏جمهور در جلسه هیئت دولت: با کمک هم خرابی‌های سیل را بهتر از گذشته خواهیم ساخت حضور بانوان وزنه‌بردار ایرانی در مسابقات بین‌المللی نامه مهم وزیر خارجه به همتایان خود در جهان همه دولت‏ها برای جلوگیری از اقدام یکجانبه آمریکا باید دست به کار شوند پارادوکس بن سلمان؛طلای سیاه و ژنرال حفتر