سایه مرگ همچنان در جاده خواب آور

محور سبزوار – شاهرود  که به «جاده خواب آور» شهرت یافته است به دلیل  نبود استراحتگاه  و خواب آلودگی رانندگان هر سال تعداد زیادی قربانی می گیرد. در ایام نوروز امسال چهار نفر از هموطنان جان خود را در این محور از دست دادند و 189 نفر دیگر مصدوم شدند که طبق اظهارات  رئیس  پلیس راه سبزوار به ترتیب  شاهد افزایش 33 درصدی و8درصدی تعداد فوتی ها و مصدومان نسبت به مدت مشابه سال گذشته بودیم.  به گزارش خراسان رضوی، سبزوار یکی از بزرگ ترین شهرستان های استان در دروازه ورودی خراسان رضوی قرار دارد و سالانه بیش از 20 میلیون مسافر و زائر امام رضا (ع) برای رسیدن به مقصد خود از محور سبزوار – شاهرود و برعکس عبور می کنند. محور سبزوار – شاهرود و برعکس براساس ادعای کارشناسان و رئیس پلیس راه سبزوار از جاده های پرتردد و حادثه خیز کشور است که ویژگی های خاص طبیعت این محور مانند کویری، صاف و بدون پیچ بودن سبب می شود رانندگان خودروهای سواری سبک و سنگین دچار واژگونی خودرو شوند. سالانه تعداد زیادی از رانندگان به دلیل خستگی و خواب آلودگی در محور سبزوار – شاهرود و برعکس جان خود را از دست می دهند و این محور به عنوان جاده "خواب آور" شهرت یافته است. 100 کیلومتر از این محور در حوزه استحفاظی شهرستان سبزوار و 150 کیلومتر دیگر در حوزه استان سمنان قرار دارد که با توجه به نظرات مسئولان مربوط یکی از راه حل ها برای کاهش حوادث در این محور ایجاد استراحتگاه و توقفگاه  و توقف چند دقیقه ای رانندگان خودروهای سواری است. روزنامه خراسان رضوی طی یک سال اخیر با انتشار چندین گزارش در خصوص «جاده خواب آور» ایجاد استراحتگاه و توقفگاه در این محور را به عنوان مطالبه استانی و ملی پیگیری کرده ولی متاسفانه تاکنون اقدامات مطلوبی برای کاهش حوادث در این محور اجرایی نشده است هرچند اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای سبزوار قبل از نوروز اقداماتی برای کاهش حوادث انجام داده که البته کافی نیست.
بخشی از اقدامات از سوی  راهداری و حمل و نقل جاده ای سبزوار اجرایی شده یا درحال انجام است
نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خراسان رضوی در این خصوص با بیان این که شهرستان سبزوار با شاهرود فاصله زیادی دارد و به نوعی شهرهای دیگری برای توقف خودروهای سواری سبک و سنگین در مسیر وجود ندارد، اظهارکرد: در محور سبزوار – شاهرود باید توقفگاه ها و تفرجگاه هایی را با همکاری دستگاه های اجرایی احداث کنیم که مسافران و زائران امام رضا (ع) در مسیر برای رفع خستگی بتوانند توقف کنند. علی سبحانی فر افزود: در تلاش هستیم که مانند کاروان سرای روستای مهر در این محور مکان هایی ایجاد شود تا از وقوع هرگونه حادثه ناگواری جلوگیری کنیم. وی بیان کرد: همچنین موضوع ایمن سازی محور سبزوار – شاهرود و برعکس برای کاهش حوادث رانندگی در دستور کار قرار گیرد که  بخشی از اقدامات از سوی اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای سبزوار اجرایی شده یا درحال انجام است.
 علت اصلی واژگونی خودرو ها در محور سبزوار - شاهرود خستگی و خواب آلودگی رانندگان است


رئیس پلیس راه سبزوار نیز در گفت وگو با خراسان رضوی با بیان این که از گذشته علت اصلی واژگونی خودروهای سواری در محور سبزوار – شاهرود و برعکس خواب آلودگی است، افزود: شرایط جاده به گونه ای است که چون مبدأ حرکت مسافران از سبزوار نیست، رانندگان خودرو ها از شاهرود فاصله ای 150 کیلومتری پیموده اند و به حوزه استحفاظی این شهرستان وارد شده اند. سرهنگ علی فتحی با تاکید بر این که به دلیل طی مسافت طولانی کاملا خستگی و خواب آلودگی بر چهره رانندگان خودرو ها چیره است، افزود: واژگونی خودروهای سواری سبک و سنگین در بخش های مختلف این محور به وقوع می پیوندد ولی عمده وقوع این حوادث در کیلومتر 50 تا 35 این محور است. وی ادامه داد: طی چند ماه اخیر فعالیت های خوبی راهداری وحمل و نقل جاده ای سبزوار در پارکینگ ها، ایستگاه های جذب مسافران و با نصب تابلو های خاص پرسش و پاسخ و ... در مسیر محور سبزوار – شاهرود و برعکس انجام داده که قابل قبول است اما مطلوب نیست. رئیس پلیس راه سبزوار با بیان این که برای کاهش حوادث واژگونی خودرو در این محور به احداث دو توقفگاه یا استراحتگاه  مانند زائر سرای کاهک داورزن نیاز داریم تا از خستگی و خواب آلودگی رانندگان خودرو ها جلوگیری شود، تصریح کرد: با ایجاد استراحتگاه در این محور مشکل واژگونی خودروهای سواری سبک و سنگین برطرف می شود. فتحی ادامه داد: 150 کیلومتر این محور در حوزه استان سمنان و 100 کیلومتر در استان خراسان رضوی قرار دارد و  یکی از محورهای پر حادثه در کشور محسوب می شود که به طور متوسط سالانه 48 نفر ازهموطنان بر اثر حوادث رانندگی در این محور جان خود را از دست می دهند. وی مسافت طولانی، کویری بودن و طبیعت بسیار خاص را از ویژگی های محور سبزوار - شاهرود دانست و گفت: این محور از لحاظ طبیعی مانند دیگر جاده های کشور گردنه و پیچ ندارد و بسیار همکف و صاف است که این ویژگی ها سبب خستگی و خواب آلودگی رانندگان خودرو ها می شود. وی افزود: در ایام اوج مسافرت های نوروز امسال روزانه بیش از 46 هزار خودروی سواری سبک و سنگین از محور سبزوار – شاهرود عبور کردند و در روز های عادی طی سال نیز عبور هشت هزار خودرو به ثبت می رسد. فتحی با اشاره به حوادث رانندگی طی ایام نوروز امسال در جاده های سبزوار، بیان کرد: طی ایام نوروز 41 فقره تصادف جرحی و فوتی اعلام شده که بر اثر این حوادث 10 نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند و 69 نفر نیز مصدوم شدند.
افزایش تعداد مصدومان و فوتی ها طی ایام نوروز امسال در «جاده خواب آور»
وی با بیان این که در حوادث رانندگی ایام نوروز امسال تعداد مصدومان 8 درصد و فوتی ها 33 درصد نسبت به نوروز سال گذشته افزایش یافته است، تصریح کرد: همچنین طی این ایام در محور سبزوار – شاهرود چهار نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند و تعداد مصدومان و فوتی های حوادث رانندگی نسبت به سال گذشته افزایش داشت. فتحی بیان کرد: ماموران پلیس راه سبزوار و تیم های کمکی در نقاطی شامل کاهک، صدخرو، مهرو ریوند در محور سبزوار – شاهرود   و برعکس اقدام به کنترل و نگه داشتن خودرو ها برای جلوگیری از خواب آلودگی رانندگان کرده اند.
105 فقره ماموریت اورژانس سبزوار در حوادث «جاده خواب آور»
همچنین مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی سبزوار با بیان این که طی ایام نوروز امسال هفت پایگاه اورژانس 115 در محور سبزوار -شاهرود و سبزوار - نیشابور وجود داشت، افزود: نیروهای اورژانس سبزوار به 105 فقره ماموریت اعزام شدند که سه نفر از هموطنان ما به دلیل شدت جراحت جان خود را از دست دادند و 189 نفر نیز مصدوم شدند. مسلم فائق نیا افزود: با این که اقداماتی مانند نصب گاردریل در پیچ های خطرناک از سوی اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای سبزوار انجام شده اما تعداد تصادفات رانندگی در محور سبزوار – شاهرود زیاد است. وی تصریح کرد: 60 درصد تصادفات رانندگی در 30 کیلومتری مسیر ورودی شهرها رخ می دهد.
 ایمن سازی محور سبزوار – شاهرود  در ایام نوروز
رئیس اداره راهداری و حمل ونقل جاده ای شهرستان سبزوار نیز با اشاره به ساخت دو  پارکینگ برای استقرار سکوی پلیس راه در کیلومتر 40 محور سبزوار – شاهرود و کیلومتر 80 شاهرود به سبزوار، افزود: تابلوهای هدایت مسیر در محور سبزوار –شاهرود قبل از دوربرگردان ها به تعداد 5 عدد و در مساحت 100 متر مربع نصب شد. مهدی رحمتی با بیان این که ایمن سازی محور سبزوار – شاهرود و برعکس برای کاهش حوادث رانندگی در دستور کار قرار دارد، افزود: نصب سطل زباله،‌ تانکر آب و تیر روشنایی در سایر پارکینگ های مسیر سبزوار – شاهرود به منظور ترغیب رانندگان به توقف انجام شد. وی بیان کرد: اصلاح شیب شیروانی در راستای وسیع تر کردن راه و کاهش صدمات در صورت خروج خودرو از سطح سواره رو از مهر ماه سال گذشته به صورت امانی و پیمانی توسط این اداره و پیمانکار طرف قرارداد شروع شده است و تا کنون حدود 32 هزار متر از محور شاهرود و نیشابور شیب شیروانی آن در یک سمت اصلاح شده است. وی ادامه داد: همچنین پنج عدد تابلوی اطلاعات با مضمون «خطر واژگونی بر اثر خستگی و خواب آلودگی، استراحت کنید» نصب شده است. رحمتی تصریح کرد: برای اجرای حفاظ روی پل های فاقد حفاظ و نقاط پرتگاهی و ارتقای ایمنی بزرگراه نیشابور- سبزوار-کاهک هم اکنون و به صورت سالانه به مبلغ 250 میلیارد ریال اعتبار نیاز است در حالی که فقط به منظور ایمن سازی پل ها و نواحی پرتگاهی(نصب گارد و اصلاح شیب شیروانی) به میزان 100میلیارد ریال نیاز است که مراتب از طریق اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان  و جذب اعتبارات ملی به این منظور در دست پیگیری قرار دارد و از اسفند سال گذشته به طول حداقل 10 کیلومتر حفاظ در نقاط پرتگاهی اجرایی شده است. رئیس راهداری و حمل و نقل جاده ای سبزوار با اشاره به تجهیز پارکینگ ها در محور های شریانی سبزوار – شاهرود و سبزوار – نیشابور  گفت: یک   استراحتگاه در کیلومتر 35 محور شاهرود به سبزوار در باند جنوبی (پیچ بفره) احداث شد و همچنین سکوی نماز به تعداد 6 دستگاه در کریدور شریانی  شاهرود – سبزوار – نیشابور ( حوزه سبزوار ) اجرایی شده است.