7 راهکار «صمت» برای رونق تولید

محمد بهبودی نیا – رئیس سازمان صمت استان، هفته گذشته با حضور در تحریریه خراسان، گزارشی از فعالیت های این سازمان طی امسال و همچنین اقدامات انجام شده در سال گذشته ارائه کرد. به گزارش خراسان رضوی، «راضیه علیرضایی» درباره برنامه های این سازمان برای رونق تولید طی امسال گفت: سازمان صنعت، معدن، تجارت خراسان رضوی از همان روزهای ابتدایی سال به منظور تحقق این شعار اقدامات خود را شروع کرد. با تنظیم برنامه ای شامل هفت رویکرد و ارسال آن به وزارتخانه، آمادگی کامل خودمان را برای تحقق این شعار اعلام کردیم. علیرضایی در تشریح هفت رویکرد برنامه ریزی شده برای تحقق شعار سال افزود: مهم‌ترین بحثی که در این برنامه دیده شده موضوع توسعه منطقه ای است و ما معتقدیم برای تحقق این هدف باید یک برنامه خاص طبق شرایط استان داشته باشیم بنابراین بحث توسعه منطقه ای را به عنوان یکی از مباحث  پایه قرار دادیم و یکی از رویکردهای ما رشد سرمایه گذاری است، ضمن آن که در ادامه به دنبال افزایش تولید و توسعه صادرات در استان هستیم. علیرضایی تصریح کرد: «اصلاح شبکه توزیع» شامل توسعه شبکه توزیع شهری و ایجاد شبکه توزیع روستایی، «نگاه ویژه به معادن» شامل کمک و تقویت زیربناهای معادن استان و رشد استخراج مواد معدنی، «توسعه صادرات» با اقداماتی از جمله برقراری پیمان های منطقه اوراسیا ، افغانستان و عراق و همچنین تقویت حمل و نقل ریلی و ترانزیت و پیش بینی صادرات 2.1 میلیارد دلاری، «رشد سرمایه گذاری توسعه منطقه ای» شامل تکمیل طرح های نیمه تمام، تکمیل زنجیره تولید و راه اندازی 17 طرح توسعه در شهرستان ها با 713 میلیارد تومان اعتبار، «رفع موانع تولید»، «تقویت صنایع های تک و دانش بنیان» و «رشد تولید» شامل برنامه هایی همچون تقویت توان واحدهای فعال و فعال سازی واحدهای تعطیل و در تملک بانک ها، هفت رویکردی است که برای تحقق رونق تولید مد نظر سازمان صمت استان قرار خواهد داشت.
نگاه ویژه به معادن و صنایع دانش بنیان
علیرضایی افزود: همچنین در سال جدید  نگاه ویژه ای با هدف رونق تولید به حوزه معدن خواهیم داشت چرا که  در حوزه معدن در پنج سال گذشته سرمایه‌گذاری‌ کرده ایم و انتظار داریم تولیدات این معادن گره گشا شود و به رونق تولید استان کمک کند. از طرفی با این اقدام سعی داریم از خام‌فروشی جلوگیری کنیم، همچنین سعی ما این است که در صنایع آلیاژی و فولاد بیشتر از قبل سرمایه گذاری داشته باشیم. وی خاطر نشان کرد: یکی از رویکردهای دیگر ما توجه ویژه به صنایع دانش بنیان است، در این حوزه ۹۸ درصد سرمایه گذاری های استان در صنایع تولیدی فلزی و غیرفلزی و مصرفی هستند و فقط2 درصد از سرمایه گذاری ها در حوزه برق و الکترونیک است که انتظار داریم دسترسی مان را  در صنایع دیگر نیز افزایش دهیم. طبیعتاً اصلاح شبکه توزیع، مکمل این رویکردهاست زیرا اگر   افزایش تولید وافزایش سرمایه گذاری داشته باشیم ولی نتایج شبکه توزیع به رفاه مردم و بهبود سفره مصرفی مردم منجر نشود شاید نتوانیم توفیقات حوزه تولید را در حوزه مصارف مردم نشان دهیم.
رسیدگی به مشکلات واحدهای تولیدی در کلینیک صنعت


علیرضایی ادامه داد: طبیعتاً برای رونق تولید باید مشکلات واحدهایی که در این سال ها دچار مشکل شده اند نیز بررسی  شود که این موضوع نیز در برنامه های ما در سال رونق تولید قرار دارد و امسال با تمرکز بیشتری به این موضوع خواهیم پرداخت. برای هر رویکردمان برنامه هایی تعریف کرده ایم و برای توسعه کلینیک صنعت نیز تصمیمات را در دستور کار   و قصد داریم در این کلینیک به  اشکالات درون سیستمی واحدهای تولیدی بپردازیم و با عارضه یابی درون سیستمی واحدهای تولیدی، قبل از این که واحدی با مشکل روبه رو شود به این معضلات رسیدگی کنیم.
فعال کردن واحدهایی که توسط بانک ها مصادره شده اند
رئیس سازمان صمت استان به یکی دیگر از برنامه های کاری این سازمان نیز اشاره کرد و گفت: یکی از هدف گذاری های دیگر ما در سال جدید فعال کردن واحدهایی است که توسط بانک ها مصادره و به نوعی از چرخه تولید خارج شده اند. وی  درباره تعداد واحدهایی که در استان در مصادره بانک ها هستند، گفت: طبق گزارش قبلی که به دست ما رسیده، 139 واحد در مصادره بانک ها بودند که  در گزارش های بعدی  ۳۸ واحد به عرصه تولید برگشته است. علیرضایی به مشکل نوسانات نرخ ارز برای تولیدکنندگان نیز اشاره و تصریح کرد: تغییرات به وجود آمده در نرخ ارز، واحدهایی را  با مشکل در تولید مواجه کرده است که سعی خواهیم کرد در این موارد نیز ورود و برای حل مشکلات کمک کنیم.
اصلاح شبکه توزیع و فعال کردن سامانه انبارها
علیرضایی توضیحاتی را هم درباره اصلاح شبکه توزیع کالا در استان ارائه کرد و گفت: تا امروز بخش هایی از زیرساخت شبکه توزیع را ایجاد کرده‌ایم، مثلاً سامانه انبارهای ما فعال شده و تراکنش انبارها به نقطه خوبی رسیده است. وی افزود: این موضوع چیزی نبود که بتوان به صورت لحظه ای  به آن رسید؛ این که هر انباری که در استان وجود دارد شناسایی و به آن شناسه داده شود، تقریباً سه سال طول کشید. از طرف دیگر ایجاد سامانه ای منظم کار سختی بود که خوشبختانه انجام شد و هم اکنون تراکنش داخل انبارها روی سامانه ما ثبت می شود. علیرضایی ادامه داد: بستر دوم، تقویت فروشگاه های زنجیره ای و فروشگاه های بزرگ است که این فعالیت از سال ۹۲ تنها در مشهد، سبزوار و نیشابورانجام و فروشگاه ها مدیریت شد اما امروز مدیریت ما بر فروشگاه‌ها در کل استان گسترده شده است و اصلاح شبکه توزیع ظرف دو سال آینده تکمیل خواهد شد، هرچند که در شبکه توزیع روستایی هنوز کار منسجمی انجام نشده و طی امسال سعی می کنیم روی دیگر شبکه های توزیع از جمله شبکه روستایی نیز کار کنیم.
اقدامات صمت برای مدیریت قیمت کالاهای اساسی
رئیس سازمان صمت همچنین درباره اقدامات وبرنامه ها برای مدیریت قیمت کالاهای اساسی از جمله مرغ، شکر و تخم مرغ اظهار کرد: درباره کالاهای اساسی، دو برنامه را در چند ماه گذشته پیگیری کرده‌ایم که یکی از آن ها مدیریت عرضه بود، بعد از اتفاقاتی که برای قیمت ارز و نوسانات آن پیش آمد یکی از نگرانی های ما عرضه نشدن کالا در بازار بود که برای جلوگیری از این موضوع کار مشترکی را با حوزه‌های انتظامی و امنیتی استان انجام دادیم و توانستیم برخی کالاهایی را که به دلیل عرضه نشدن توسط فروشندگان، از سامانه توزیع دور شده بود، به شبکه  توزیع برگردانیم. بخشی از این کار با مذاکره و تفاهم و بخشی هم با بازرسی و بازکردن در انبارها  انجام شد. حتی در بخش‌هایی هم مجبور شدیم حکم قضایی بگیریم  و در این زمینه به محض این که بر اساس اطلاعات مردمی یک انبار نگهداری غیرقانونی کالا کشف می شد، در گام اول سعی می کردیم فرد متخلف را  متوجه خطایش کنیم و به او اعلام می کردیم موظف است این کالاها را در شبکه توزیع عرضه کند، اگر هم حاضر به انجام این کار نمی‌شد، پرونده تشکیل می دادیم و حکم دادگاه را می‌گرفتیم تا کالا را هرچه سریع تر به بازار برسانیم.
پیش بینی کاهش قیمت گوشت
وی درباره  اقدامات انجام شده برای تنظیم بازار گوشت نیز گفت: در سال گذشته به محض مشاهده نشانه هایی مبنی بر افزایش قیمت گوشت، اقدام  به تامین گوشت با ارز 4200 تومانی کردیم، از طرفی برای کنترل قیمت ها در داخل کشور اقلام و نهاده‌های دامی مورد نیاز تامین شد تا بتوانیم قیمت مرغ و تخم مرغ را کنترل کنیم. در مراحلی نیز مجبور شدیم خروج گوشت و دام و طیور  از استان را ممنوع کنیم و در مجموع با این اقدامات توانسته ایم قیمت مرغ را تنظیم کنیم به طوری که هم اکنون قیمت مرغ در استان ما از میانگین کشوری هم پایین‌تر است. وی در پاسخ به این سوال که احتمال می‌دهید با توجه به استفاده از ارز نیمایی قیمت گوشت تا چه قیمتی کاهش یابد، گفت: پیش بینی ما این است اگر روند فعالیت های ما ادامه پیدا کند، گوشت با کیلویی 75 هزار تومان به دست مردم برسد و قیمت گوشت مرغ نیز کاهش یابد.
برای ماه رمضان نگرانی وجود ندارد
هم اکنون نیز با پیش بینی های انجام شده در کمیسیون تنظیم بازار استان،برای ماه رمضان جوجه ریزی ها به اندازه است و نگرانی‌هایی وجود ندارد، ضمن این که مدیرکل دام پزشکی استان هم اعلام کرده اند به دنبال این هستند که تمهیداتی اندیشیده شود تا از شهرها و استان های شمالی مرغ برای کشتار به استان وارد شود و نگرانی هایی که طی  چهار ماه قبل داشتیم امروز تقریبا منتفی شده است. وی بیان کرد: البته ما به دنبال این نیستیم که کارگزارضرر کند و باید سود معقولی برای آن تعریف شود، به همین دلیل در جلسه تنظیم بازاری که داشتیم، قرار بر این شد که برای نظارت دقیق تر و حمایت از کارگزاران، اطلاعات جامع از جمله قیمت، فاکتور فروش و کد ملی فرد تحویل گیرنده، در بانک اطلاعاتی که اتاق اصناف ارائه می دهد، ثبت شود و با این کار، شبکه توزیع یک شبکه واقعی باشد.
مهیا بودن زیر ساخت ها برای توزیع کوپن الکترونیکی
علیرضایی همچنین درباره شرایط لازم برای فروش کالاهای تنظیم بازاری با استفاده از کوپن های الکترونیک نیز اظهار کرد: ما بسترها و زیرساخت های لازم برای این موضوع را در استان داریم اما در این زمینه هنوز ابلاغی به دست ما نرسیده است. اگر تصمیمی مبنی بر توزیع گوشت با کوپن الکترونیک گرفته شود ما زودتر از دیگر استان ها می توانیم خودمان را برای انجام این کار هماهنگ کنیم. امیدواریم هر چه زودتر بتوانیم این توزیع را در استان شروع کنیم. معاون اقتصادی استاندار نیز در روزهای گذشته دستور دادند که هر چه سریع تر این سامانه در استان فعال شود و امیدواریم برای ماه رمضان اجرایی شود. وی تصریح کرد: امروز در کالاهای اساسی به نسبت ماه های قبل شاهد آرامش در قیمت هستیم، البته به دلیل این که برخی کالاها از مرزهای جنوبی به استان ما می رسید، موضوع سیل کمی در تامین آن مشکل ایجاد کرد اما این مشکلات در حال تثبیت شدن است و امیدواریم در آستانه ماه مبارک رمضان، توزیع کالاها برای ماه مبارک رمضان را با آمادگی بیشتری شروع کنیم.