سيل سيستان خشكسالي را از بين نبرد

آرمان- گروه اجتماعی: با آغاز سال جاری شاهد افزایش بارندگی در سطح کشور هستیم که متاسفانه به بروز سیل و تخریب بسیاری از واحدهای مسکونی، راه‌ها و جاده‌ها و همچنین زیرساخت‌های موجود شد به گونه‌ای که بنا به اظهار نظر برخی از مسئولان خسارت ناشی از سیل بیشتر از خسارت جنگ تحمیلی بوده است. گفتنی است با آغاز دور جدید بارندگی در کشور از روز یکشنبه شاهد بروز سیل در استان سیستان و بلوچستان بودیم به گونه‌ای که این سیل باعث تخریب یک پل و تخلیه 5 روستا شد. استانی که تا چندی پیش با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کرد و در سایه نبود آب بسیاری از افراد مجبور به مهاجرت شده بودند هر چند با آمدن سیل نیز گویا مشکل کم‌آبی در این منطقه هنوز رفع نشده است. بدیهی است در پی ادامه بارندگی و سیل در ایران، گزارش شده است که بیش از پنج روستا در استان سیستان و بلوچستان تخلیه شده است هر چند بسیاری از افراد بنا به دلایل مختلف در مقابل تخلیه خانه و روستای خود مقاومت نشان داده‌اند که این خود می‌تواند خدمت‌رسانی به آنها را با مشکل مواجه کند. باید یادآور شد که هلال احمر استان سیستان و بلوچستان نیز اعلام کرده است که مکان‌هایی با ظرفیت ۵۰۰ خانوار در شهرستان هیرمند برای اسکان اضطراری سیل‌زدگان پیش‌بینی شده است که این تعداد با توجه به تعداد افراد ساکن در این مناطق شاید کم باشد. از سوی دیگر محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران نیز اعلام کرده است که نفربرهای زرهی سپاه برای انتقال سیل‌زدگان شهرستان‌های شمالی سیستان و بلوچستان به محل‌های امن در منطقه مستقر شده‌اند. همچنین بر اساس گزارشی‌های ارسال شده از این منطقه راه ارتباطی ده‌ها روستا در استان سیستان و بلوچستان به دلیل آبگرفتگی قطع شده است که این خود می‌تواند مشکلاتی را برای ساکنان این منطقه ایجاد کند. باید خاطرنشان کرد که زمین‌های کشاورزی و باغات مردم و راه‌ها، طرح‌های آبخیزداری و غیره ۵۰ تا۱۰۰ درصد تخریب شده و از بین رفته‌اند که این خود برای اهالی سیستان بسیار سخت و با تبعات منفی بسیاری همراه خواهد بود. سیلی که با آغاز سال جدید در استان‌های کشور جاری شده، در برخی استان‌ها همچنان ادامه دارد و تا به امروز براساس آمارهای رسمی ۷۸ کشته و هزار نفر زخمی برجای گذاشته است. تحقیقات نشان می‌دهد که نزدیک به ۱۰ میلیون نفر تحت تأثیر مستقیم و غیرمستقیم این سیل آسیب‌های مالی، روحی و جسمی فراوانی را متحمل شده‌اند. بنا به اظهار نظر رئیس کارگروه پیش‌بینی و هشدار هواشناسی استان سیستان و بلوچستان از بعداز ظهر دوشنبه افزایش سرعت باد از سمت جنوب غرب در نواحی مرکزی و جنوب شرق استان با سرعتی معادل 40 تا 60 کیلومتر بر ساعت رخ خواهد داد که این مهم خود می‌تواند منجر به افزایش خسارت‌های این استان شود.
ورود سیلاب از افغانستان
متاسفانه چندی پیش و بر اثر طغیان رودخانه چندین روستای شهرستان هیرمند در معرض خطر جدی سیل قرار گرفته‌اند که متاسفانه اقدامات جدی چندانی برای رفع خطر انجام نشده است. یکی دیگر از مشکلات پیش روی سیستان افزایش و تداوم حجم ورودی سیلاب از کشور افغانستان به سمت شمال سیستان و بلوچستان است که این خود باعث افزایش میزان خسارت سیل در این استان شده است. متاسفانه طی بارندگی‌های اخیر ایرانشهر سیستان و بلوچستان که طی 50 سال گذشته بی‌‌سابقه بوده، باعث تخریب 40 تا 90 درصدی نزدیک به 1000 خانه در این شهرستان شد.
تخریب پل نیاتک


در سایه بروز سیل شاهد تخریب پل نیاتک نیز بودیم؛ پلی که در مسیر زابل به هیرمند قرار دارد صبح یکشنبه بر اثر شدت سیلاب تخریب شد و متاسفانه همین امر باعث مسدود شدن جاده زابل به هیرمند شد. در پایان باید خاطرنشان کرد که 25 استان کشور به صورت همزمان و یا در فاصله زمانی کوتاه از ابتدای سال جاری تا امروز دچار سیل شده‌اند که بر اثر آن ۲۳۵ شهر و ۴۳۰۴ روستا تحت تاثیر خسارات سیل قرار گرفتند.