آیین گشایش نمایشگاه کتاب تهران با شعار «خواندن توانستن است»

آیین گشایش سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، پیش از ظهر دیروز، با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونان و مدیران این وزارتخانه، جمعی از مهمانان خارجی نمایشگاه و علاقه‌مندان به میراث مکتوب، در تالار چهل‌سرای مصلای تهران برگزار شد. به گزارش خراسان، علاوه بر سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد و «گوای هی مین»، نماینده کشور چین، به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه کتاب امسال، به ایراد سخنرانی پرداختند. در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، دو هزار و 400 ناشر داخلی و 800 ناشر خارجی، به صورت مستقیم و غیر مستقیم حضور دارند و مهم ترین رویداد فرهنگی کشور، در مصلای تهران و در فضایی به مساحت 110 هزار متر مربع، کار خود را آغاز کرده است.
کتاب؛ سفیر میان ملت‌ها
وزیر ارشاد، طی سخنانی، با اشاره به لغو سخنرانی رئیس‌جمهور در این مراسم، به دلیل «برنامه کاری از پیش تعیین نشده»، به تشریح جایگاه صنعت نشر در رونق تولید کشور پرداخت. به گزارش خبرگزاری مهر، صالحی گفت: امسال به عنوان سال «رونق تولید» نام گذاری شده و سالی است که نباید صنعت نشر را در آن نادیده گرفت. صنعت نشر در اقتصاد ملی کشورها، به صورت مستقیم و غیرمستقیم جایگاه مهمی دارد. بر اساس آمار «وایپو»، در میان ۱۱ کشور بزرگ دنیا، صنعت نشر سالانه ۴۶ میلیارد دلار درآمد داشته است. از سوی دیگر، نشر در حوزه اشتغال مستقیم هم، سهم قابل توجهی دارد. تا جایی که بر اساس آمار موجود، تنها در کشور چین، ۴۶ میلیون نفر در این صنعت، مشغول به کار هستند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: گفته می‌شود که دیپلماسی عمومی، گاه مثمر ثمرتر از دیپلماسی سیاسی عمل می‌کند. دیپلماسی نشر، کانون دیپلماسی عمومی به شمار می‌رود. در دنیا، ایران را با کتاب‌هایش می‌شناسند و ما نیز، ملت‌های دیگر را با کتاب‌های شان می‌شناسیم و کتاب همواره یک سفیر مهم، میان ملت‌ها بوده است. صالحی تاکید کرد: کتاب می‌تواند مانع کسانی شود که قصد دارند ملت بزرگ و باتمدن ایران را منزوی کنند؛ این یک حقیقت است که دیوار تکفیر و تحریم، با کتاب فرو می‌ریزد.
ایجاد دوستی پایدار بین ملت‌ها با کتاب


معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز، در این مراسم، با اشاره به شعار امسال نمایشگاه کتاب، «خواندن توانستن است»، اظهار کرد: امسال علاوه بر دو هزار و 400 ناشر داخلی، حدود ۸۰۰ ناشر خارجی، به صورت مستقیم و غیرمستقیم، آثار خود را در نمایشگاه به علاقه‌مندان عرضه می‌کنند. به گزارش ایسنا، محسن جوادی با اشاره به حضور چین، به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران، گفت: به وسیله کتاب، دوستی‌های پایداری بین دو ملت ایران و چین ایجاد می‌شود و حضور چین در این نمایشگاه را، می‌توان به عنوان احیای جاده ابریشم از طریق کتاب دانست.
بازدید از سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، از امروز تا ۱۴ اردیبهشت‌ماه، در مصلای تهران، برای علاقه‌مندان به میراث مکتوب، امکان پذیر است.