ولی الله شجاع پوریان اتحاد و تدبیر، کلید گذر از روزهای سخت

اقدامات خصمانه اخیر آمریکا از جمله قراردادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه‌های تروریستی و عدم معافیت برخی کشورها از تحریم نفتی ایران به منظور به صفر رساندن فروش نفت نشان داد ایالات متحده ورای اینکه چه دولت و رویکردی بر نظام سیاسی ایران حاکم است، تضعیف و فروپاشی نظام و کشور را نشانه گرفته است. گرچه تحریم‌ها و اقدامات خصمانه آمریکا و متحدانش برای نظام و مردم ایران تازگی ندارد، اما رفتارهای اخیر ترامپ و فشار دولتمردان آمریکا‌، جدی‌تر و شدیدتر از گذشته بوده و مقابله با این شرایط عزمی جدی و تدبیری هوشمندانه‌تر‌ می‌طلبد. تجربه تحریم‌های ظالمانه آمریکا در ابتدای دهه 90 و فرصت کوتاه تنفس برجام برای جبران برخی کمبودها اکنون شرایطی را به وجود آورده که با برنامه‌ریزی صحیح مسئولان، همراهی همه ارکان و قوای کشور و همدلی و وفاق مردم‌ می‌توان امیدوار بود از این روزهای سخت نیز همچون گذشته به سلامت عبور کرد و این مقطع را سر افرازنه پشت سر گذاشت.
با پیروزی انقلاب اسلامی از روزهای نخست مشخص بود که ایران با مشکلات و فراز و فرودهای مختلفی روبه‌روست. جنگ تحمیلی، تحریم‌های مختلف، ایران هراسی، مقاومت در برابر توان هسته‌ای و موشکی کشور در کنار جنگ و ترور‌ می‌توانست هر کشوری را از پای درآورد، اما آنچه ایران را به نقطه با ثبات امروزین رساند، همراهی و حمایت مردم و اتحاد و انسجام داخلی به‌رغم تفاوت‌ها و تضادها بود.
فراموش نمی‌کنیم در جنگ تحمیلی همه مردم ایران از فارس و عرب و ترک و بلوچ و لر و گیلک و مازنی، از مسلمان شیعه و سنی تا ارمنی و زرتشتی و... از هر نژاد و زبان و تفکر و سلیقه به میدان آمدند و نگذاشتند که یک وجب از خاک این سرزمین به یغما رود و آن دوران باشکوه را رقم زدند. تجارب روزهای سخت انقلاب نشان‌ می‌دهد این نظام متعلق به مردم است و مادامی که رضایتمندی و حمایت مردمی پشت سر این نظام و کشور باشد، هر توطئه و سناریوی خصمانه‌ای را با موفقیت پشت سرخواهد گذاشت.
امروز نظام سیاسی حاکم بر آمریکا به دنبال اجماع جهانی برای پیشبرد اهداف شوم خود در ایران است، ترامپ با خروج از برجام و اقدامات عریان اخیرخود شمشیرش را از رو کشیده و البته ایران هم بحمدالله نشان داده که کشوری توانمند و سربلند در مقابله با این رفتارهای خصمانه است. البته قابل کتمان نیست در چنین شرایطی مردم با سختی‌ها و ناگواری‌ها و کمبودهای متعددی روبه‌رو هستند، اما به یقین اگر مردم‌، مسئولان را در کنار خود ببینند و یقین کنند مسئولان در سختی‌ها کنار آنها هستند‌، تحریم‌ها فقط قشر خاصی را آزار ندهد و علاوه بر این همه ظرفیت‌های کشور از نیروهای انسانی تا جریان‌های سیاسی و ... برای مقابله با این شرایط بسیج شوند، این تحریم‌ها تداوم نخواهد داشت و جامعه جهانی فرصت چندانی به ترامپ برای تحقق سیاست‌هایش نخواهد داد.
رهبری نظام و رئیس جمهوری در سخنان اخیر خود اشاره کردند که به صفر رساندن نفت ایران خیالی بیش نیست و نظام و دولت نفت موردنیاز خود را به هر طریق ممکن خواهد فروخت. آنچه این هدف را محقق‌ می‌کند یکپارچه شدن کل نظام، دستگاه‌ها و جناح‌های سیاسی در برابر سیاست‌های آمریکاست. اصلاح‌‎طلبان در هفته گذشته ثابت کردند آنجا که پای منافع ملی و مردم در میان باشد، بسیاری از نقدهای خود را فراموش‌ می‌کنند و از همه ارکان نظام حمایت‌ می‌کنند و البته برخی رفتارها و بخشش‌ها و رویکردهای تساهل‌گرایانه از سوی سایر جریان‌های سیاسی در برخی از مسائل سیاسی و اجتماعی همدلی و انسجام اجتماعی سیاسیون و مردم را در این شرایط تقویت‌ می‌کند. از سویی پذیرش برخی کنوانسیون‌ها و قراردادهای بین‌المللی از جمله fatf و cfایران را همچنان در نزد جامعه جهانی موجه و منطقی جلوه خواهد داد و فرصت ایجاد اجماع جهانی علیه ایران را از ترامپ سلب خواهد کرد.