سکته همزمان سه متهم بانک سرمایه

قاضی مسعودی‌مقام:
پرویز کاظمی به زندان رفته است
سکته همزمان سه متهم بانک سرمایه
آرمان: در هفتمین جلسه رسیدگی به پرونده مدیرعامل سابق شرکت بازرگانی پتروشیمی و ۱۳ متهم دیگر آن، یکی دیگر از متهمان به ارائه دفاعیات خود پرداخت. در ابتدای جلسه دادگاه قاضی مسعودی‌مقام از متهم علیرضا علایی رحمانی فرزند قاسم خواست تا در جایگاه قرار بگیرد و دفاعیات خود را ارائه کند. وی پس از حضور متهم در جایگاه خطاب به او گفت: حسب محتویات کیفرخواست شما به مشارکت در اخلال کلان در نظام اقتصادی کشور به مبلغ ۶ میلیارد و ۶۵۶ میلیون یورو از طریق فروش محصولات پتروشیمی هستید، آیا این اتهام را قبول دارید؟ متهم علایی رحمانی گفت: خیر؛ اتهامات را قبول ندارم. متهم در دفاع از خود اظهار کرد: بنده از سال ۸۸ تا سال ۹۴ عضو غیر موظف هیات مدیره شرکت پتروشیمی بودم و طی این مدت اعضای هیات مدیره تغییرات زیادی داشتند و بنده اطلاعات زیادی نداشتم و سعی کردم به اطلاعاتی دست پیدا کنم که در نهایت به مواردی رسیدم که خلاصه آن را در دادگاه مطرح می‌کنم. وی افزود: بنده اعتقاد دارم عملا اخلالی صورت نگرفته است تا اسم فردی را در دادگاه مطرح کنم. قاضی مسعودی‌مقام تاکید کرد: اسامی را بگویید. علایی رحمانی در دفاع از خود گفت: بر اساس کیفرخواست که در تاریخ 14/7/97 صادر شده اخلال به میزان ۳ میلیارد یورو مطرح شده است و در کیفرخواست قسمت‌های تکراری زیادی وجود دارد. بر اساس کیفرخواست صادر شده از شرکت پتروشیمی درخواست اسناد و مدارک کردم و با توجه به اینکه مدت‌هاست که بنده در شرکت حضور نداشتم دوستان اسناد و مدارکی در اختیارم قرار دادند. وی افزود: در کیفرخواست به مطالبی از جمله عملکرد سالیانه مجامع و مکاتبات بین NPC و PCC، صورتجلسه مطالبات NPC، کمیته تدابیر ویژه اقتصادی NPC اشاره شده است. علایی بیان کرد: در بدو ورودم به شرکت متوجه شدم که شرکت PCC دارای سیستم جامع اطلاعاتی یکپارچه است و به این نتیجه رسیدم افرادی که در مرکز IT شرکت پتروشیمی کار می‌کنند افراد کارآمدی هستند.


اطلاعات‌دهندگان بر کرسی متهم؟
وی افزود: بنده بعد از مطالعه کیفرخواست به این نتیجه رسیدم که یکسری از اطلاعات غیر معمولی در کیفرخواست وجود دارد که باعث مشوش شدن ذهن بازپرس پرونده شده است و ای‌کاش افرادی که این اطلاعات را داده‌اند در صندلی متهم می‌نشستند و پاسخ می‌دادند. در ادامه جلسه دادگاه، حسینی نماینده دادستان خطاب متهم علایی رحمانی اظهار کرد: در مورد موظف بودن و یا نبودن عضو هیات مدیره باید گفت که تنها اثر آن میزان دریافتی در دستمزد است. همچنین براساس تفاهمنامه شما اشاره کردید که توانایی تبدیل ارز را داشتید اما واریز وجه باید به حساب‌های تعریف شده NPC واریز شود و به معنای تبدیل ارز به ریال نیست. وی ادامه داد: شما گفتید که همه ارز را به سیستم بانک دادید اما متهمان قبول دارند که یک میلیارد یورو با دستور افراد خاص با ارز با منشأ داخلی پرداخت شد و پرداخت ارز به ریال نیاز به دستور NPC دارد که باید به شما اجازه می‌داد که با ارز با منشأ داخلی و یا ریال پرداخت کنید. متهم علایی رحمانی پاسخ داد: مطلبی که در مورد تسویه گفتید درست است اما آن فقط یک نمونه و مربوط به بندر امام است. قاضی مسعودی‌مقام گفت: بنده ۲۲ سال است گزارش‌های کارشناسی حسابرسی می‌خوانم اما گزارش‌های حسابرسی‌های موجود در پرونده مشخص نیست چگونه نوشته شده‌اند و معلوم است کارشناس‌ها کاربلد نبودند و یا گزارش‌ها دیکته شده هستند. در ادامه ابراهیم خانی وکیل علایی رحمانی گفت: ما ۹/۹ میلیارد یورو وارد کردیم که 6/5 میلیارد یورو به صورت فاینانس و خرید تجهیزات بوده و 3/5 میلیارد یورو به نظام بانکی کشور واریز کردیم. وی افزود: پول و کالا برای ما نبوده و ما کارگزار هستیم و باید پول را تحویل نظام بانکی می‌دادیم و سوئیفت پول فیزیکی نیست و صاحب کالا تعیین می‌کند که پول محصولات را چگونه دریافت کند. ما هم 6/5 میلیارد را صرف خرید تجهیزات در خارج از کشور کردیم. در ادامه حسینی نماینده دادستان گفت: ۳۵۰ میلیون یورو پرداختی دنیز به هترا از کجا آمده؟ اینها با ارز منشأ داخلی پرداخت نشده است. ابراهیم خانی وکیل علایی رحمانی پاسخ داد: هترا و دنیز چه ارتباطی به PCC دارد؟ در پایان این جلسه قاضی مسعودی‌مقام زمان برگزاری جلسه بعدی دادگاه را دوشنبه نهم اردیبهشت ماه اعلام کرد.
سکته همزمان سه متهم!
رئیس شعبه سوم دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی همچنین در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا پرونده هادی رضوی از متهمان پرونده بانک سرمایه تعیین وقت شده است؟ اظهار کرد: پرونده اعضای هیات مدیره بانک سرمایه و همچنین چند تن از بدهکاران این بانک از جمله هادی رضوی به دادگاه ارسال شده و احتمالا اوایل ماه مبارک رمضان رسیدگی به این پرونده‌ها آغاز می‌شود. وی درباره تعداد متهمان این پرونده‌ها گفت: تعداد اعضای هیات مدیره هشت نفر و ۳ تا ۴ پرونده مربوط به بدهکاران بانک سرمایه است. رئیس شعبه سوم دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی در پاسخ به این سوال که آیا پرونده نکویی مالک روزنامه قانون نیز تعیین وقت شده است؟ اظهار کرد: این پرونده ایراداتی داشت که آن را بازگرداندیم و معتقدیم مرجع قضائی قبلی که مجتمع امور اقتصادی است باید به آن رسیدگی کند. وی افزود: در این پرونده بحث اخلال مطرح نیست و تحقیقاتی که در مرحله دادسرا صورت گرفته بر پایه اتهام اخلال در نظام اقتصادی نبوده است و اتهامات این پرونده در حد تحصیل مال نامشروع و خیانت در امانت است و اکنون منتظریم دیوان عالی کشور در مقام رفع اختلاف مشخص کند که کدام دادگاه صالح به رسیدگی است. قاضی مسعودی‌مقام خاطرنشان کرد: اگر دیوان عالی کشور دادگاه ویژه را صالح بداند، پرونده را به دادسرا باز می‌گردانیم تا تحقیقات بر مبنای اتهام اخلال در نظام اقتصادی صورت گیرد. وی همچنین در پاسخ به این سوال که حکم حسین هدایتی صادر شده است؟ پاسخ داد: بخشی از حکم این پرونده صادر و تا قبل از ماه رمضان اعلام می‌شود. رئیس شعبه سوم دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی در پاسخ به این سوال که آیا حکم سه تن از مدیران بانک سرمایه اجرا شد؟ تصریح کرد: زمانی که متهمان برای اجرای حکم احضار شدند، نمی‌دانم چرا هر سه نفر همزمان سکته کردند و در بیمارستان بستری شدند! از پزشکی قانونی خواستیم موضوع را بررسی کند. وی یادآور شد: در حال حاضر پرویز کاظمی به زندان رفته است و در خصوص دو محکوم دیگر، معالجات در حال انجام است و گفته‌ایم اگر محکومان توانایی تحمل حبس را ندارند باید در بهداری، تحمل حبس کنند که این موضوع هم در دست بررسی است.