محمود‌ اشرفی آمریکا ناگزیر به فراموشی ایران است

جنجال‌آفرینی در خاورمیانه و پر رنگ کردن نقش منطقه‌ای ایران از سوی آمریکا؛ دستاویزی برای سرپوش نهادن بر گرفتاری‌‌‌‌ها‎ی‌‌‌‌ ایالات متحده در حوزه پاسفیک است‌‌‌. امریکا هیچ نوع اتصال ارضی با اروپا و در ادامه آن با خاورمیانه و ایران ندارد. در واقع اروپا حایل امنیتی امریکا در برابر تهدیدهای امنیتی جنوب آسیا و خاورمیانه است‌‌‌. دخالت‌‌‌‌ها‎ی امریکا در خاورمیانه بیشتر از زاویه جانبداری از اسراییل در مناقشات کرانه باختری رود اردن مطرح است. حضور نظامی برای بهره‌برداری از منابع کشور‌‌‌‌ها‎ی خاورمیانه نیز دیگر همانند گذشته مطرح نیست‌‌‌. خاورمیانه دارای یکی از غنی‌ترین منابع انرژی جهان است؛ اما بهره‌برداری و فروش این منابع‌‌‌‌ بر اساس‌‌‌‌ سازوکار‌‌‌‌ها‎ی استعماری گذشته نیست.
بنابراین حضور امریکا در خاورمیانه بیشتر بر محور رقابت با روسیه و حفظ بازار فروش جنگ‌افزار قرار دارد‌‌‌. این امر سبب شد که دولت قبلی ایالات متحده به روشنی اعلام کند که نگاه آینده امریکا در سال‌‌‌‌ها‎ی پیش‌رو بیشتر به حوزه پاسفیک خواهد بود‌‌‌. این یک واقعیت استراتژیک است که دولت کنونی ایالات متحده با فرافکنی سیاسی و ایجاد مناقشات سیاسی در خاورمیانه سعی در سرپوش گذاشتن بر آن دارد. اما واقعیات نشانگر تغییرات بزرگی در حوزه پاسفیک است که امریکا را ناگزیر می‌سازد خاورمیانه و از جمله ایران را فراموش کرده و در تکاپوی‌‌‌‌ فرصت‌‌‌‌ها‎ی استراتژیک از دست رفته نگاه و توجه خود را به اقیانوس آرام معطوف سازد. ترتیبات امنیتی در حوزه پاسفیک به گونه‌ای‌‌‌‌ شده که برآیند موازنه ژئواستراتژیک در این گستره آبی بسیار بزرگ به زیان امریکا تغییر کرده است. فرماندهی اقیانوس هند-آرام ایالات متحده آمریکا که تاکنون دو تجربه ناموفق جنگ کره و ویتنام را دارد، اکنون با یک رویارویی بزرگ از جانب چین روبه‌روست‌‌‌. چین تمام ابزار‌‌‌‌ها‎ی مالی و نظامی را برای توسعه حضور خود در حوزه پاسفیک به کار گرفته است‌‌‌. هم‌پیمانان امریکا که پیرامون دریای جنوب چین قرار دارند؛ از طریق دیپلماسی چین که آمیزه‌ای از واگذاری امکانات مالی و هراس است، قادر به حرکت در راستای سیاست‌‌‌‌ها‎ی امریکا نیستند‌‌‌. آینده‌پژوهی دیپلماتیک نشان می‌دهد که چین در آینده قلمرو نفوذ خود را در حوزه پاسفیک گسترش خواهد داد و این امر نیازمند ایجاد پایگاه‌‌‌‌ها‎ی نظامی در جزایر اقیانوس آرام است. در اولین گام چین اقداماتی در زمینه ایجاد پایگاه نظامی در کشور کوچک جزیره‌ای «وانواتو» واقع در جنوب اقیانوس آرام انجام داده است.
هر چند چین و روسیه خواهان کنترل و محدودیت نظامی و هسته‌ای کره شمالی‌اند؛ اما همواره تهدیدات این کشور کوچک دستاویزی برای چین و روسیه علیه امریکا بوده است. در این میان حضور آزاردهنده روسیه کابوس تمام نشدنی امریکا در حوزه پاسفیک است‌‌‌. این اقیانوس برخلاف نامی‌‌‌‌ که برآن نهاده‌اند، همواره خواب و رویا‌‌‌‌ها‎ی ایالات متحده را ناآرام کرده است.