بازگشت حدود سه هزار تن گوشت به کشور

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر، نماینده ولی‌فقیه در امور حج، از رایزنی برای بازگرداندن لاشه گوشت‌های قربانی حج به کشور خبر داده و گفته «دولت عربستان چند سال پیش آماده بود که ما گوشت‌های قربانی را به کشور بازگردانیم اما برخی در کشورمان اما و اگرهایی در خصوص این گوشت‌ها آوردند و گفتند ممکن است سالم نباشد ولی ما تصمیم گرفته‌ایم امسال مذاکراتی را در خصوص برگرداندن ۸۱ هزار لاشه گوسفند به کشور آغاز کنیم تا این ۸۱ هزار لاشه در کشور و در مراکزی مانند بهزیستی و کمیته امداد توزیع شود.»
چهار سال قبل بود که رئیس بانک توسعه‌ اسلامی اعلام کرد که طبق توافق با کمیته امداد ایران هر سال بخشی از گوشت قربانی‌ها به کشور ایران فرستاده می‌شود، اما آن زمان رئیس وقت سازمان حج و زیارت ایران گفت ایران سال‌هاست که پیشنهاد داده گوشت‌های مربوط به قربانی زائران ایرانی توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) توزیع شود، اما هنوز موفق نشده‌ایم این پیشنهاد را عملی کنیم.
این پیشنهاد تاکنون عملی نشده و امید است امسال عملی شود اما حساب سرانگشتی نشان می‌دهد که عملی‌شدنش باعث می‌شود چه میزان گوشت به کشور بازگردد؛ برای مثال سال گذشته حدود 85 هزار زائر به مکه رفتند که هر کدام اگر گوسفندی 40 کیلویی را قربانی کرده باشند، یعنی در حدود سه میلیون و چهارصد هزار کیلو گوشت تولید شده است؛ گوشت‌هایی که ممکن است به کشورهای دیگر بروند یا در حالتی دیگر دفن شوند و به این ترتیب از بین بروند و حالا امسال هم حدود 81 هزار زائر داریم که قاضی‌عسکر ابراز امیدواری کرده تا لاشه گوشت‌های قربانی آنها برگردد.
همچنین هزینه گوشت‌های قربانی هر سال پیش از سفر حج از زائران گرفته می‌شود. این هزینه بر اساس نرخ مصوب بانک توسعه اسلامی برای زائران همه کشورهای اسلامی به ریال سعودی تعیین می‌شود که نرخ ارز آن با واحد پولی کشور متبوع زائر، معادل‌سازی می‌شود.


سال ۱۳۷۷، سال احداث کشتارگاه مکانیزه
آن‌طور که ایسنا می‌نویسد تا سال ۱۳۶۰ قربانی‌کردن احشام شامل گوسفند، بز، گاو و شتر با روش‌های کاملا سنتی انجام می‌شد و معمولا صفی طولانی از زائران و نمایندگان آنها در منا حضور پیدا می‌کردند تا نوبتشان برسد و قربانی را به دست قصاب بسپارند و  فقط بخشی از گوشت قربانی‌ها نصیب کشورهایی چون هند، پاکستان و یمن می‌شد که کامیون‌داران‌شان را راهی این سرزمین کرده بودند. معمولا لاشه‌ گوشت‌ها بدون سرانجام می‌ماند یا سوزانده می‌شد، همین مسأله سبب صدور فتواهایی از طرف برخی مراجع تقلید برای جلوگیری از اسراف گوشت قربانی شد.
از همان سال احداث کشتارگاه‌های صنعتی در خارج از منا آغاز شد و سال ۱۳۷۷ کشتارگاهی مکانیزه زیر نظر شرکتی وابسته به بانک توسعه اسلامی بهره‌برداری شد که بخشی از فضای آن نیز به زائرانی که می‌خواهند خودشان ذبح را انجام دهند، اختصاص داده شد. کشتارگاه امکان ذبح همزمان حدود ۶۷ هزار قربانی را دارد که برای هر ۳۰ رأس دام معمولا یک قصاب در نظر گرفته می‌شود.
قربانی‌های زائران ایرانی با هماهنگی بعثه‌ مقام معظم رهبری در همین کشتارگاه و توسط ذابحان ایرانی انجام می‌شود.
براساس اعلام بانک توسعه اسلامی که طرح قربانی حج زیر نظر آن اجرا می‌شود، توزیع گوشت‌ها پس از معاینه، از همان روز عید شروع می‌شود. بخشی از گوشت‌های قربانی‌شده به حاجی‌ها و فقیران حاضر در منا داده می‌شود و باقی گوشت‌ها هم از راه‌های دریایی و زمینی به کشورهایی مثل اردن، سوریه، لبنان و فلسطین در صورت اجازه‌ رژیم صهیونیستی فرستاده می‌شود.
ارسال این گوشت‌ها به کشورهای دیگری چون افغانستان، پاکستان، مالی، نیجر، سودان، سنگال، جیبوتی، سومالی، کنیا، دارالسلام، تانزانیا، کومور، موزامبیک، بنگلادش، موریتانی، گینه، سیرالئون، آلبانی و بوسنی در روزهای بعدی و از راه دریا انجام می‌شود.