نمایشگاه کتاب: پیروزی آگاهی و فرهنگ بر سکه و دلار

هزاران نفر انسان باانگیزه در زمانه‌ای دشوار بر دغدغه‌های زندگی روزمره پیروز شدند و به عنوان ناشر، کتابفروش، بازدید کننده و اهل مطالعه رهسپار سی و دومین نمایشگاه کتاب تهران شدند.
خیلی از آنها می‌توانستند تفاوت نمایشگاه کتاب در شکل پیشرفته در یک کشور مرفه را با نمایشگاه کتاب فعلی دریابند و همچنین از فواید سرمایه گذاری در بازار مسکن، دلار و سکه هم آگاه بودند اما ترجیح دادند با همان خرده پولی که برایشان مانده بود به نمایشگاه کتاب بیایند و به صنعت کتاب و فرهنگ یاری رسانند. آنها آدم‌های خوب داستان زندگی که در کودکی قصه‌های مجید را دوست داشتند در نوجوانی در کوچه‌های دلتنگی با جاناتان مرغ دریایی تا بیکران آبی دریا  به پرواز درآمدند و در جوانی تمام قصه‌های عاشقانه را باور کردند همه به نمایشگاهی آمدند که برایشان دنیایی خاطرات بهاری به یادگار داشت. آنها آن آدمهای خوب به تلاش آن ناشرانی که در گرانی کاغذ و فیلم و زینک مردانه تلاش کردند و در کنار کارگران چاپخانه کتاب‌ها را به نمایشگاه کتاب رساندند با تمام توان احترام گذاشتند و با اندک پولی که برایشان مانده بود به کتاب و فرهنگ کمک کردند.
اهل مطالعه با نبود امکانات و با وجود متروهای شلوغ و اتوبوسهای قدیمی خود را به سی و دومین نمایشگاه کتاب رساندند و با هدیه کتابی به هموطن سیلزده در برابر اندوه ایستادند و از امید ترانه‌ای جاودان ساختند. وقتی زمانه بد باشد و دلار بتازد و دلالان کارشان سکه باشد حضور این همه اهل مطالعه و دوستدار اندیشه یک حماسه به یاد ماندنی و  قوت قلبی بی همتاست که می‌گوید نمایشگاه کتاب و کتاب و مطالعه و امید همچنان ادامه دارد و خوش به حال کسانی که هیاهوی بسیار برای دلار را پشت سر گذاشتند و در گذشته مال اندوزی و خودخواهی نماندند و به آینده سرشار از بخشش و مشارکت پیوستند. پیرمردی که پس‌انداز روز مبادا را برای بچه‌های مبتلا به اوتیسم کتاب خرید، دختری که هزینه جشن نامزدی را به کتابخانه‌ای در مدرسه‌ای در محله‌ای فرودست هدیه داد و مردی میانسال که آن جوان شهرستانی را با ویلچرش به رایگان به نمایشگاه کتاب رساند همه به مقصد رسیدند و از هم اکنون در آینده‌اند. و البته صنعت نشر هم باید این حضور حماسی را جدی بگیرد و با در نظر گرفتن شرایط جدید به عرضه نوین کتاب در شکل‌های جدید با سیستم پخش قویتر بپردازد و مسئولین فرهنگی هم باید با قوانین جدید به کار کتاب همت گمارند.
بی‌تردید و به یقین حضور حماسی اهل مطالعه در زمانه دشوار شعری است که در خاطر تاریخ خواهد ماند و از پیروزی آگاهی و فرهنگ بر سکه و دلار خواهد گفت.