راهکارهایی که معاون اول رئیس‌جمهوری برای عبور از چالش فروش نفت ارائه داد از کاهش هزینه‌ها تا بهره‌گیری از ظرفیت کشورهای دوست و همسایه

معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به اقدامات اخیر آمریکا برای به صفر رساندن فروش نفت ایران، گفت: آن‌ها به دنبال فلج کردن اقتصاد کشور و ایجاد فشار اجتماعی از طریق کاهش منابع درآمدی دولت و نیز جلوگیری از ورود ارز به چرخه اقتصاد ایران به منظور اخلال در واردات کالا‌های اساسی و تامین نیاز‌های اولیه کارخانه‌ها هستند، اما با برنامه‌ریزی‌های انجام شده این حرکت به شکست منجر خواهد شد.
اسحاق جهانگیری در جلسه هم‏اندیشی تبیین راهکارهای مشارکت مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در گذر از شرایط تحریم و برنامه‌ریزی در سال رونق تولید که به ریاست معاون اول رئیس‌جمهوری در جزیره کیش برگزار شد، با اشاره به تصمیم‌گیری‌های نادرست کاخ سفید بر مبنای گزارش‌های مغرضانه گروهک منافقین، به تراز مثبت یک میلیارد و 700 میلیون دلاری تجارت کشور بدون احتساب درآمدهای نفتی در سال 1397 اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: آمریکایی‌ها باید با نگاه به آمارهای واقعی بدانند و بفهمند که طرح‌های آنها برای فروپاشی اقتصاد ایران با توجه به ظرفیت‌های بی‏نظیر کشور محکوم به شکست است. رئیس شورای اقتصاد با بیان اینکه به فضل الهی و با همت مدیران در حد نیاز کشور نفت صادر خواهیم کرد،‌ افزود: باید همه ما با ارائه راهکار و راه‌حل به دنبال خلق منابع جدید درآمدی برای کشور باشیم تا آمریکایی‌ها متوجه شوند اینطور نیست که اراده آنها تنها اراده حاکم در دنیاست. وی تصریح کرد: باید با کاهش هزینه‌ها و افزایش سایر درآمدها روندی را در پیش بگیریم که اگر یک ریال از درآمد نفتی کاسته شد با روش‌های دیگر جبران شود تا روند توسعه کشور متوقف نگردد.
معاون اول رئیس‌جمهوری اظهار کرد: هر فرد علاقه‏مند به ایران باید بداند که امروز مردم در شرایط دشواری قرار دارند اما این به معنای بن‏بست برای کشور نیست چرا که ما با تدبیر می‌توانیم از دل تهدیدها، فرصت‌هایی برای حل مشکلات خلق کنیم و کشور را از تنگناها عبور دهیم. جهانگیری با بیان اینکه از یک سو آمریکایی‌ها به این امید هستند که تحریم‌ها مردم ایران را ناراضی کند تا به اقداماتی در مقابل نظام دست بزنند، تصریح کرد: از سوی دیگر رژیم صهیونیستی، سعودی‌ها و برخی کشورهای منطقه نیز آمریکا را تحریک می‌کنند تا دست به اقدامات خطرناک علیه ایران بزند. معاون اول رئیس‌جمهوری ادامه داد: مردم ایران روزهای سخت زیادی را پشت سر گذاشته و همچنان استوار باقی مانده‌اند و حتماً ملت ایران این ظلم‌ها و این فشارها را فراموش نخواهند کرد و در زمان لازم پاسخ مناسبی به مسببان این فشارها خواهند داد.
وی با بیان اینکه رسالت همه مدیران در دستگاه‌ها و نهادهای مختلف کشور این است که مشکلات و تنگناهای فعلی را به نحو مطلوب مدیریت کنند، تصریح کرد: در این شرایط راهکار حل مسائل در داخل کشور است. ما باید برای عبور از بحران بر افزایش انسجام داخلی تمرکز کنیم؛ همانطور که در جریان بحران سیل ملت ایران نشان داد که هنگام خطر و تهدید با بسیج همگانی و وحدت ملی می‌تواند آثار منفی و خسارات را به حداقل برساند.


معاون اول رئیس‌جمهوری اضافه کرد: این وحدت و یکپارچگی در مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نیز تعیین‏کننده است و هر کس به هر دلیل مانع انسجام داخلی و پای کار آمدن سرمایه‌های نمادین و اجتماعی کشور شود حتماً در حق ملت ایران ظلم کرده است و قطعا روزی آشکار خواهد شد که چه کسانی در دوران سخت با وجود آن که می‌توانستند با تکیه بر انسجام، از فشارها بکاهند، به دنبال مسائل دیگری رفتند.
وی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها سال قبل نیز مدعی به صفررساندن درآمد نفتی ایران بودند اما در نهایت مجبور به اتخاذ تصمیم دیگری شدند، گفت: آنها بار دیگر می‌خواهند درآمد نفتی کشور را به صفر برسانند اما ما می‌توانیم با تدابیری نظیر کاهش هزینه‌ها با این ترفند مقابله کنیم. معاون اول رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه همه دستگاه‌ها، نهادها و سازمان های کشور باید برای همراهی با مردم که در شرایط سخت اقتصادی قرار دارند هزینه‌های خود را کاهش دهند، اظهار کرد: در سال 98 باید سفرها و ماموریت‌های خارجی و تعداد نفرات هیئت‌ها و سایر هزینه‌ها تا حد امکان کاهش پیدا کند. وی ادامه داد: اخیراً شنیده شد هیئت اعزامی از سوی یکی از دستگاه ها به یک کشور همسایه 60 نفر بوده که موضوعی قابل تامل است. چرا باید وقتی مردم در فشار اقتصادی هستند این هزینه‌ها به بودجه و بیت‌المال تحمیل شود. جهانگیری افزود: در شرایطی که مردم برای تامین نیازهای اولیه و مایحتاج اصلی خود با مشکل مواجه هستند نباید در ماموریت‌های خارجی به دنبال تشریفات خاص و اقامت در هتل‌های گران‏قیمت بود چرا که این گونه رفتارها علاوه بر اینکه خلاف عرف و فضای اجتماعی کشور است با روح جوانمردی نیز سازگاری ندارد. باید تا آنجا که می‌توانیم خود را با مردم همراه کرده و شرایط آنها را درک کنیم.
معاون اول رئیس‌جمهوری با تاکید بر پرهیز از برگزاری همایش‌های متعدد غیرضروری و پرهزینه در این شرایط خاص کشور تصریح کرد: یکی دیگر از هزینه‌ها که بی‏دلیل بر دوش دولت قرار گرفته، بودجه دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی است که برخی افراد در مقطعی تصمیم گرفتند با هزینه خود راه‌اندازی کنند و از ابتدا نیز اعلام کردند که بودجه‌ای از دولت نمی‌خواهند اما پس از چند سال، کمکی را از بودجه دولت مطالبه کردند و به مرور این کمک‌ها به ردیف‌های بودجه کشور اضافه شد.
وی افزود: برخی مراکز بی‏جهت به دولت متصل شده‌اند و از بودجه دولت استفاده می‌کنند و این در حالی است که ایجاد و تشکیل این مراکز هیچ‏گاه به‏عنوان یک ضرورت از سوی دولت مطرح نبوده است و امروز که بودجه دولت در شرایط سخت و تهدید قرار گرفته، همه این هزینه‌های تحمیلی باید حذف شوند و کسی نباید دلخور شود و این اقدامات را جناحی تلقی کند. هر کدام از این مراکز که بر مبنای تصمیم‌گیری دولت ایجاد نشده‌اند باید از بودجه دولت منفک شوند. جهانگیری با تاکید بر اینکه مسئولین همه دستگاه‌ها باید برای کاهش هزینه‌ها به صحنه بیایند، گفت: این موضوع مختص دولت نیست بلکه همه دستگاه‏های حاکمیت و همه قوا را شامل می‌شود چرا که هزینه‌های اضافی در حقیقت اقدامی ضد مردمی است و کسانی که این هزینه‌ها را بر دوش کشور می‌گذارند باید به مردم معرفی شوند. معاون اول رئیس‌جمهوری اولویت‌بندی در اتمام طرح‌های عمرانی کشور، استفاده از ظرفیت دوستان و کشورهای همسایه جمهوری اسلامی ایران برای کاهش فشار با یافتن روش‌هایی که آن‌ها نیز مورد تحریم قرار نگیرند، استفاده از ثروت‌های بالقوه و املاک و دارایی‌های در اختیار وزارتخانه‌ها و نهادها، بستن گلوگاه‌های فساد، کنترل واردات، افزایش صادرات غیرنفتی، استفاده از ظرفیت مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، بهره‌گیری از مدیران خوب و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی را از دیگر راه‌های عبور از شرایط سخت پس از تحریم‌های نفتی آمریکا عنوان کرد.
سایر اخبار این روزنامه
افزایش یا دونرخی شدن قیمت سوخت در راه است؟ قیمت بنزین، آتش تورم جلال خوش‏چهره ایران و آمریکا؛ نزدیک به نقطه جوش لزوم ایمن و سالم‏سازی فضای مجازی «ابتکار» از قصه تکراری فعالیت احزاب نوظهور در آستانه انتخابات مجلس گزارش می‌دهد همه چیز درباره ورود حزبی به مجلس انتخابات پارلمانی اسپانیا با پیروزی شکننده چپ‌ها و نتیجه بی‌سابقه برای راست‌گرایان افراطی پایان یافت چرا باید آگاهی‌رسانی «درباره بچه‌ها» را جدی گرفت؟ درباره کودکان، برای کودکان دیدگاه‌های متضاد سیاسیون به موضوع مذاکره بررسی شد یک‌بام و دوهوای «مذاکره» آیا باورهای مثبت درباره کیسه‌های پلاستیکی زیست‏تجدیدپذیر درست است؟ کیسه‌های ماندگار رهبر انقلاب در بازدید از نمایشگاه کتاب تهران وزیر فرهنگ و وزیر صنعت مسئله کاغذ را حل کنند راهکارهایی که معاون اول رئیس‌جمهوری برای عبور از چالش فروش نفت ارائه داد از کاهش هزینه‌ها تا بهره‌گیری از ظرفیت کشورهای دوست و همسایه وزیر بهداشت در مجمع جهانی سلامت: مقابل متجاوزین به سلامت مردم ایستادگی کنید راهکارهایی که معاون اول رئیس‌جمهوری برای عبور از چالش فروش نفت ارائه داد از کاهش هزینه‌ها تا بهره‌گیری از ظرفیت کشورهای دوست و همسایه لزوم ایمن و سالم‏سازی فضای مجازی آیا مذاکره به معنای تسلیم است؟