شفر نتوانست کی‌روش و برانکو شود

آرمن ساروخانیان
عمر مربیگری شفر در استقلال به دو فصل نرسید و سرمربی آلمانی پس از اینکه فرصت قهرمانی در لیگ برتر را از دست داد، از سوی مدیریت باشگاه کنار گذاشته شد.
شفر در فصل اول حضورش نتایج بهتری گرفت. مربی آلمانی از هفته هشتم روی نیمکت نشست و تا پایان لیگ هفدهم متوسط امتیاز 09/2 را ثبت کرد. او موفق شد جام حذفی را هم بگیرد، ولی در فصل جدید که انتظارات طبعا از او بیشتر بود، در لیگ به متوسط امتیاز 58/1 رسید و در جام حذفی هم ناموفق‌ بود.
در موفقیت یا ناکامی یک تیم فوتبال نمی‌توان سهم مدیریت را نادیده گرفت، ولی در ساخت استقلال فعلی تصمیمات شفر بیش از مدیریت باشگاه نقش داشته. استقلال در چارت سازمانی‌اش نقش پررنگی برای معاونت ورزشی در نظر گرفته و قرار است کادر‌فنی و بازیکنان با نظارت مستقیم این بخش مشخص شود. روی کاغذ این معاونت ورزشی است که سرمربی را انتخاب می‌کند و تیم با همکاری این دو نفر بسته می‌شود. در استقلال اما این روند تقریبا برعکس بوده. مربی آلمانی فصل گذشته تیمی را که منصوریان بسته بود تحویل گرفت و مدیریت جدید زمانی کارش را شروع کرد که قرارداد شفر تمدید و تیم برای فصل جاری تقریبا بسته شده بود.


جابه‌جایی‌های مدیریتی و رفت و آمد بازیکنان در این دو سال آنقدر زیاد بوده که نمی‌توان رد پای یک پروژه دقیق و حساب‌شده را دید. شاید برای شفر هم این بهانه‌ای باشد که بخواهد توپ را به زمین باشگاه بیندازد، همانطور که در یکی از مصاحبه‌هایش مدعی شد مجبور است هر شش ماه یک تیم جدید بسازد.
این بی‌ثباتی قطعا کار سرمربی را سخت می‌کند، ولی نباید فراموش کنیم که در مختصات فوتبال ایران این شرایط کم و بیش همه جا حاکم است. مثال تیم ملی و پرسپولیس، دو تیم موفق سال‌های اخیر فوتبال ایران هم نشان می‌دهد که سرمربیان با پذیرش مسوولیتی فراتر از محدوده امور فنی بخشی از خلا مدیریتی را جبران کرده‌اند. کی‌روش و برانکو در تیم‌های‌شان بیش از یک سرمربی بودند و اجازه ندادند مشکلات مدیریتی به عملکردشان آسیب بزند.
شفر در استقلال هیچ‌وقت نتوانست نقشی مشابه برانکو یا کی‌روش داشته باشد و تیمش را در مواقعی که نیاز بود، جمع کند. او در بستن تیم هم ناموفق بود و در مقاطعی که اجازه جذب بازیکن به او داده شد، انتخاب‌های نامناسبی داشت و نتوانست اعتماد باشگاه را جلب کند.
مشکلاتی که شفر در مدیریت پروژه استقلال داشت، بیشتر از دردسرهای کی‌روش و برانکو نبود و خواسته‌های او هم تا حد امکان از سوی باشگاه تأمین شد. او یکی از گران‌ترین تیم‌های سال‌های اخیر فوتبال ایران را در اختیار داشت، ولی باز هم نتوانست به هدفی که برایش تعیین شده بود، یعنی قهرمانی لیگ برسد.