در جلسه غیرعلنی مجلس مطرح شد افزایش قیمت بنزین منتفی است

بخش خبری: نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیروز در جلسه‌ای غیرعلنی مسائل داخلی کشور بویژه موضوع بنزین را بررسی کردند.
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در تشریح جلسه غیرعلنی اظهارداشت: یکی از موضوعات مطرح شده در این جلسه بحث افزایش قیمت بنزین و سهمیه بندی آن بود.
بهروز نعمتی افزود: گفت: سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین فعلا متوقف و قرار شد که برای یافتن راهکار با دولت رایزنی شود.
وی افزود: در موضوع قیمت بنزین مجلس و دولت تلاش می‌کنند تا مردم با توجه به فشار‌های اقتصادی اخیر آسیب جدیدی از محل افزایش قیمت بنزین نبینند.


نعمتی گفت: اجرایی شدن این تصمیم مستلزم ملزومات و مقدماتی است که هنوز تدابیر لازم برای اجرای آن انجام نشده است.
عضو هیئت رئیس مجلس افزود: تاکنون راهکار‌های مختلفی ازسوی دولت و مرکز پژوهش‌های مجلس در زمینه قیمت بنزین و سهیمه بندی آن ارائه شده است که با توجه به قطعی نشدن آن اعلام رسانه‌ای نمی‌شود، اما مردم مطمئن باشند که هر تصمیمی در این زمینه به گونه‌ای خواهد بود که مردم آسیب نبینند.
آقای نعمتی در پاسخ به این سوال که برآورد‌ها از درآمد دولت از محل افزیش قیمت سوخت در شرایط کنونی چه میزان است گفت: برآورد‌ها نشان می‌دهد حداکثر درآمد دولت از این محل 7 هزار و 500 تا 8 هزار میلیارد تومان باشد که این عدد در مقایسه با ارقامی که در مورد یارانه‌های پنهان عنوان شده که ارقامی معادل 900 هزار میلیارد تومان است رقم چشمگیری نیست.
نمایندگان مجلس در جلسه علنی هم در تذکرات متعد د شفاهی و کتبی، وضعیت کنونی کشور را برای افزایش قیمت و سهمیه بندی نامساعد دانسته و از دولت و مسئولان خواستند این موضوع را مدیریت کند.آنان خطاب به دولت و مسئولان کشور، سهمیه بندی و گرانی بنزین را در شرایط کنونی به زیان کشور و زمینه ساز افزایش گرانی و تورم در جامعه دانستند.
* مجلس از عملکرد بانک مرکزی در پنج سال گذشته تحقیق و تفحص می‌کند
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز هم با تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در پنج سال گذشته موافقت کردند.
نمایندگان با 117 رای موافق، 69 رای مخالف و 2 رای ممتنع از 228 نماینده حاضر با تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد بانک مرکزی در پنج سال گذشته موافقت کردند.
عدم نظارت صحیح بر بانکها و موسسات مالی و اعتباری اعم از مجاز یا غیر مجاز که موجب شده نرخهای سود غیر متعارف به سپرده‌ها پرداخت نمایند، نقش و تاثیر نیروهای ضعیف جهت مدیریت عاملی و عضویت در هیئت مدیره بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری که باعث اتلاف میلیاردها تومان از منابع مردم شده است، عدم تصمیم‌گیری در خصوص عده‌ کثیری از سپرده گذاران که سپرده‌های آنان در موسسات بانکی بلاتکلیف مانده و موجب بدبنی به نظام مقدس جمهوری اسلامی شده است از مهم‌ترین محورهای این تحقیق و تفحص است.
عدم اعمال سیاستهای پولی و عدم هماهنگی با نظام مالی و ارزی موجب خروج سپرده‌ها از بانک‌ها علی‌الخصوص بانک‌های دولتی شده است، عدم رتبه بندی بانک‌ها و موسسات اعتباری، تعداد مدیران بانک مرکزی که در زمان اشتغال به بانک‌های خصوصی یا از بانک‌های خصوصی به بانک مرکزی منتقل شده است،
عملکرد بانک مرکزی در اجرای قانون پولی و بانکی کشور و دیگر قوانین در خصوص عملیات بانکی بدون ربا، مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم و همچنین نحوه محاسبه نرخ سود تسهیلات و نحوه تعلق جرایم تاخیر و بخشودگی‌ها و بررسی نحوه تخصیص ارز و نحوه مدیریت بازار ارز از دیگر محورهای این تقاضای تحقیق و تفحص است.
همچنین نحوه صدور مجوز برای بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری، لیزینگ‌ها و صرافی‌ها و نظارت بر آنها، نحوه پرداخت حقوق و مزایا به مدیران ارشد بانک مرکزی و بانک‌های عامل از 1380 تاکنون، پنهانکاری در ارائه اطلاعات مربوط به خود مشتریان به آنها در خصوص تسهیلات دریافتی از جمله ارائه یک نسخه قرارداد به مشتریان اعلام بدهی قطعی به مشتریان به صورت مکتوب شامل اصل، سود، جرایم تاخیر و غیره، اقدامات بانک مرکزی در راستای نظام بخشی به فرآیند نظارت بر حساب‌ها، نظارت بر تسهیلات، نظارت بر اطلاعات هویتی اشخاص و دلایل پرداخت پاداش به عنوان تراز پایان سال بانک مرکزی به کلیه مدیران و کارکنان و بازنشستگان از دیگر محورهای این تحقیق و تفحص است.
* نمایندگان با کلیات طرح حمایت از مرمت بافت‌های تاریخی موافقت کردند
نمایندگان مجلس در مصوبه دیگری با کلیات طرح 19 ماده‌ای حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی و فرهنگی موافقت کردند.
نمایندگان در ادامه جلسه علنی دیروز کلیات طرح یک فوریتی حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی – فرهنگی و توانمندسازی مالکان و بهره‌برداران بناهای تاریخی - فرهنگی را با 138 رای موافق، 36 رای مخالف و 4 رای ممتنع از مجموع 219 نماینده حاضر تصویب کردند.
حسن نوروزی نماینده رباط کریم در مخالفت با کلیات این طرح گفت: مواد گوناگون در این طرح ذکر شده که از جهت تامین منابع مالی دستگاه‌های اجرایی مغایر با اصل (75) است، همچنین باید از ارائه طرح‌هایی که منجر به قانون‌نویسی اضافه می‌شود جلوگیری کرد.
احمد بیگدلی نماینده خدابنده نیز در موافقت با کلیات این طرح گفت: لازم است تمدن ایرانی و اسلامی حفظ شود که در این زمینه بناهای مذهبی و تاریخی نیازمند حراست و حفاظت هستند که قوانین موجود پاسخگوی آن نبوده است.
وی تصریح کرد: این طرح، سازمان میراث را با همکاری وزارتخانه‌های کشور و راه مکلف به ارتقاء کیفی ساکنین بافت‌های تاریخی نیز کرده است.
* والدین سهل انگار مجازات می‌شوند
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه دیگری مقرر کردند: والدینی که به دلیل بی‌توجهی و سهل انگاری منجر به فوت یا جراحات فرزندانشان شوند مجازات می‌شوند.
نمایندگان در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان را برای تامین نظر شورای نگهبان با 150 رای موافق، 18 رای مخالف و 7 رای ممتنع از 225 نماینده حاضر تصویب کردند.
نمایندگان در ماده 9 این طرح مقرر کردند: هر گاه بی‌توجهی و سهل انگاری والدین منجر به نتایج موضوع این ماده (فوت طفل یا نوجوان، فقدان یکی از حواس و یا منافع، قتل، نقص یا از کار افتادگی عضو، زوال عقل یا بروز بیماری صعب‌العلاج یا دائمی جسمی یا روانی و یا ایجاد جراحت از نوع جائفه یا بالاتر، نقصان یکی از حواس یا منافع، شکستگی استخوان یا دیگر اعضا، و یا بروز بیماری روانی، آزار جنسی یا عاطفی) شود حسب مورد به مجازات تا حداقلِ مندرج در بندهای فوق، (حبس درجه 5،6،7،8) محکوم می‌شوند به استثنای بند ت (جراحت سر و صورت و یا گردن) که در این مورد دیه پرداخت می‌شود.
در قانون مجازات اسلامی مجازات درجه 5 عبارت است از حبس بیش از دو تا پنج سال، جزای نقدی بیش از هشتاد میلیون ریال تا یکصد و هشتاد میلیون ریال، محرومیت از حقوق اجتماعی بیش از پنج تا پانزده سال، ممنوعیت دائم از یک یا چند فعالیت شغلی یا اجتماعی برای اشخاص حقوقی،ممنوعیت دائم از دعوت عمومی برای افزایش سرمایه برای اشخاص حقوقی.
همچنین براساس این قانون حبس درجه 6 نیز عبارت است از، حبس بیش از شش ماه تا دو سال، جزای نقدی بیش از بیست میلیون ریال تا هشتاد میلیون ریال، شلاق ازسی و یک تا هفتاد و چهار ضربه و تا نود و نه ضربه در جرائم منافی عفت، محرومیت از حقوق اجتماعی بیش از شش ماه تا پنج سال، انتشار حکم قطعی در رسانه‌ها، ممنوعیت از یک یا چند فعالیت شغلی یا اجتماعی برای اشخاص حقوقی حداکثر تا مدت پنج سال، ممنوعیت از دعوت عمومی برای افزایش سرمایه برای اشخاص حقوقی حداکثر تا مدت پنج سال، ممنوعیت از اصدار برخی از اسناد تجاری توسط اشخاص حقوقی حداکثر تا مدت پنج سال
همچنین مجازات درجه 7 عبارت است از: حبس از نود و یک روز تا شش ماه، جزای نقدی بیش از ده میلیون ریال تا بیست میلیون ریال، شلاق از یازده تا سی ضربه، محرومیت از حقوق اجتماعی تا شش ماه
براساس قانون مجازات اسلامی مجازات درجه 8 عبارت است از حبس تا سه ماه، جزای نقدی تا ده میلیون ریال، شلاق تا ده ضربه.
* طرح حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور اصلاح شد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین برای تامین نظر شورای نگهبان طرح حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی را اصلاح کردند.
نمایندگان در تبصره الحاقی ماده 2 این طرح مقرر کردند: شمول احکام این قانون به دستگاه‌های زیر نظر رهبر معظم انقلاب منوط به اخذ استعلام رئیس هیات نظارت موضوع ماده 20 این قانون و با اذن رهبری می‌باشد.
در ادامه نمایندگان تبصره الحاقی به بند الف ماده 5 این طرح را بررسی و اصلاح کردند که بر این اساس، چنان چه دستگاه‌های موضوع ماده 2 این قانون پس از استعلام از شورای عالی امنیت ملی و تایید این شورا ارجاع کار به شرکتهای ثبت شده در سامانه موضوع ماده 4 این قانون را مغایر مصالح امنیتی و دفاعی کشور بدانند ارجاع کار به شرکتهای ثبت نشده در سامانه بلامانع است.
نمایندگان در ماده 15 این طرح مقرر کردند که بر این اساس، به منظور رونق تولید و ایجاد اشتغال از طریق اصلاح ساختار مالی شرکتها و کارآمدسازی افزایش بهای ناشی از تجدید ارزیابی دارایی‌های اشخاص حقوقی موضوع حکم مقرر در تبصره یک ماده 149 قانون مالیات‌های مستقیم با اصلاحات و الحاقات بعدی افزایش سرمایه از این محل مجاز و مشروط بر این است که ظرف مدت یک سال پس از تجدید ارزیابی به حساب سرمایه افزوده شده و این امر فقط یک بار در هر 5 سال امکان پذیر است.
* طرح استیضاح وزیر ورزش و جوانان تسلیم هیات رئیسه مجلس شد
نماینده مرند و جلفا گفت: طرح استیضاح وزیر ورزش و جوانان با 17 امضا تسلیم هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی شد.
محمد حسن نژاد اظهار داشت: یکی از وظایف وزارت ورزش و جوانان توسعه ورزش پاک و روحیه جوان مردی در سطح کشور است اما بررسی اتفاقات هر روزه در مسابقات ورزشی کشور و اقدامات خلاف اخلاق و قانون از جمله شرط بندی نشان از مغایرت 180 درجه‌ای وضع موجود با رسالت ورزش و جوانان دارد.
وی ادامه داد: ورزش و مسابقات ورزشی باید عامل نشاط و وحدت مردم باشد اما بررسی اتفاقات به خصوص در استادیوم‌های فوتبال نشانگر این نتیجه تلخ است که این ورزش صرفا باعث بداخلاقی، فشار روحی و تفرقه قومی شده و وحدت ملی را مخدوش کرده است.
نماینده مرند و جلفا گفت: وزارت ورزش و جوانان مکلف است به صورت منصفانه و عدالت محورانه الزامات ورزشی و شادابی و سلامت جوانان کل کشور را فراهم کند اما بررسی بودجه‌ها نشان می‌دهد که حیف و میل در یک باشگاه برابر با بودجه ورزش بسیاری از استان‌های کشور است که این به معنای عدول از رسالت وزارت ورزش و جوانان است و ازسوی دیگر به مسئولیت‌های مرتبط با جوانان در این وزارتخانه اهتمام جدی نمی‌شود.
احمد بیگدلی، شهروز برزگر، شکور پورحسین، رضا کریمی، سید هادی بهادری، محسن کوهکن، سید ناصر موسوی لارگانی، محمد اسماعیل سعیدی، سید حمزه امینی، ضیا‌الله اعزازی، سمیه محمودی، معصومه آقاپور، محمد ابراهیم رضایی، محمد حسین فرهنگی، بیت‌الله عبدالهی، یعقوب شیویاری و علی جلیلی از طراحان این استیضاح هستند.
* رئیس مجلس: هدف مسئولان آمریکایی سردرگمی بین‌المللی است
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مسئولان آمریکایی با خلق ماجراهای زنجیره‌ای علیه ایران قصد ایجاد سردرگمی بین‌المللی دارند.
علی لاریجانی در آغاز جلسه علنی دیروز مجلس اظهارداشت: نظرات بی‌منطق مسئولان آمریکایی تمامی ندارد و به جای سیاست ورزی به عملیات روانی اشتغال دارند.
وی افزود: آنان با خلق ماجراهای زنجیره‌ای قصد ایجاد سردرگمی بین‌المللی دارند، پس از اقدامات غیر قانونی علیه سپاه، امر به صفر کردن نفت ایران گام دیگری است که تحقق پیدا نمی‌کند و حرف‌های نسنجیده دیگر آنان درمورد همکاری هسته‌ای کشورها در چارچوب توافق هسته‌ای از جمله خرید آب سنگین یا مواد غنی شده یا فروش مواد اولیه نمونه‌هایی از آشفتگی فکری آنان را نشان می‌دهد
رئیس مجلس ادامه داد: آنان به مانند سوارشدگان بر قایقی هستند که برای سرعت بخشیدن به قایق بار آن را افزایش می‌دهند چون در هر اقدامی تصور می‌کردند حادثه‌ای در ایران خلق می‌کنند ولی موفق نشده و با عصبانیت ماجرای جدیدی در ایران راه می‌اندازند.
لاریجانی با بیان این که به نظر می‌رسد آنها مورد مهم دیگری در دست نداشته باشند، تاکید کرد: همان گونه که رهبر معظم انقلاب در دیدار معلمان فرمودند در این زمان وحدت و انسجام داخلی مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده نبرد اراده‌های دو کشور است و به تعبیر ایشان باید اختلاف سلیقه‌ها را کنار گذاشت.
وی تاکید کرد: به تعبیر رهبر معظم انقلاب اختلاف سلایق را باید در این زمان کنار گذاشت و روی هدف اصلی یعنی مقاومت در مقابل استبداد بین‌المللی مدرن ایستادگی کرد که آنان عزت ملت را هدف گرفته‌اند و از هر موردی که به ساختار وحدت جامعه لطمه می‌زند، پرهیز کرد.
رئیس قوه مقننه همچنین اظهار داشت: بسیاری از کشورهای منطقه گرفتار نابسامانی در استقلال سیاسی و اقتصادی هستند و همین امر آمریکایی‌ها را گستاخ‌تر کرده است.
لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان و روز کارگر گفت: بار اصلی تولید کشور و استقلال اقتصادی بر دوش کارگران و کشاورزان فداکار است و گسترش زمینه‌های تولیدکشور خصوصاً در کارگاه‌های خرد و متوسط از وظایف جدی امروز اقتصاد کشور است.
وی همچنین ضمن تبریک هفته معلم افزود: رهبر معظم انقلاب نکات مهمی در جلسه با کارگران عزیز و معلمان گرامی در زمینه حفظ اشتغال درکارگاه‌ها و رفع مشکلات تولید و صیانت از جایگاه و منزلت معلم ایراد فرمودند.
رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ایشان همچنان بر اجرای همه‌جانبه اجرای سند تحول آموزش و پرورش تاکید کردند که در شرایط فعلی بسیار ثمربخش بود.
لاریجانی از کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خواست درمورد نکاتی که رهبری بیان فرموند که همگی از نکات مهم کشور است برنامه‌ریزی کنند و خصوصا تاکیدهای ایشان در زمینه مهارت آموزی و توسعه آن در مدارس و بررسی جامع در موضوع کنکور و حل این معضل و همچنین معوقات فرهنگیان عزیز مورد توجه کمیسیون باشد.
وی همچنین از کمیسیون صنایع، کشاورزی و اجتماعی خواست بررسی لازم را در زمینه حفظ و توسعه اشتغال خرد و متوسط با کمک دستگاه‌های اجرایی و اتاق‌های تخصصی انجام دهند.
وی همچنین گفت: در زمان ما مساله ارباب و رعیتی و بردگی به شکل قدیم مطرح نیست اما در سطح کشورها روابط آقایی و بندگی به‌شدت رواج دارد. نگاهی به نقشه سیاسی جهان نشان می‌دهد پاره‌ای از کشورها آقا و فرمانده هستند در مقابل کشورهایی اسماً مستقلند اما در سیطره کشورهای دست اول قرار دارند.
وی خاطرنشان کرد: این امر را در منطقه خودمان به‌خوبی مشاهده می‌کنیم، می‌دانیم در خلیج فارس و اقیانوس هند مبارزات سیاسی شدیدی میان ابرقدرت‌ها برقرار است، آمریکا می‌خواهد خلیج فارس را برای خودش حفظ کند، آنان از یک سو پول ایران و نفت را در مقیاس وسیع استخراج می‌کردند و ازسوی دیگر قسمت اعظم پولی که بابت خرید نفت به ایران پرداخت می‌کردندبه نام فروش اسلحه مدرن دوباره از ایران پس می‌گرفتند.
سایر اخبار این روزنامه
وزیر کار اعلام کرد: اعمال افزایش 36.5 درصدی حقوق بازنشستگی کارگری از اردیبهشت فرمان بازار خودرو را باید از دلال‌ها گرفت در جلسه غیرعلنی مجلس مطرح شد افزایش قیمت بنزین منتفی است اولین نیروگاه 42 مگاواتی با توربین ایرانی به بهره‌برداری رسید معاون وزیر نفت: تمام ظرفیت‌های کشور را برای فروش نفت بسیج کردیم مجری طرح گندم: خرید گندم از کشاورزان جنوبی 40 درصد بیشتر شد دکتر ظریف در گفتگو با شبکه خبری الجزیره: برای کشاندن آمریکا به یک درگیری دسیسه کرده‌اند افزایش هرساله حقوق کارگران و مشکلی که همچنان باقی است! رمضان در جهان آل‌سعود کارگزاران صهیونیسم 90 هزار تن برنج، روغن و شکر در ماه رمضان توزیع می‌شود مذاکرات کارشناسی ایران و 1+4 فردا در بروکسل برگزار می‌شود 580 مدرسه خشتی و گلی جمع‌آوری شد سفیر ایران در لندن براساس گزارش برخی منابع عراقی اعلام کرد آمریکا برای همکاری اقتصادی عراق با ایران معافیت صادر می‌کند کاهش ساعت اجرای طرح‌های ترافیک و زوج یا فرد در ماه مبارک رمضان