اولین نیروگاه 42 مگاواتی با توربین ایرانی به بهره‌برداری رسید

مدیرعامل گروه مپنا از بهره‌برداری نخستین نیروگاه 42 مگاوات گازی توسط گروه مپنا در حومه شهر زاهدان خبر داد.
به گزارش ایسنا، عباس علی‌آبادی، با بیان این‌که نخستین توربین گاز ساخت داخل در رده 40 مگاوات، نخستین ژنراتور 45 مگاوات و سامانه برق و کنترل پیشرفته بومی است، اظهار کرد: در قلب نیروگاه گازی 42 مگاواتی مپنا نخستین واحد توربین جدید گازی پیشرفته گروه مپنا به نام MGT40 جای گرفته است.
مدیرعامل مپنا با بیان این‌که این نیروگاه گازی به آسانی قابلیت تبدیل به سیکل ترکیبی دارد، اظهار کرد: طراحی توربین پیشرفته MGT40 حاصل تلاش متخصصان ایرانی و شرکت مپنا بوده و قابلیت هر دو کاربرد تولید برق و رانش مکانیکی را دارد، چراکه این توربین به دلیل ضریب اطمینان بالای 99 درصد علاوه بر استفاده نیروگاهی در صنعت نفت و گاز نیز محصول پرکاربردی است.
علی‌آبادی با تاکید بر این مساله که راندمان توربین MGT40 بالای 32 درصد است، ادامه داد: توربین ژنراتور نیروگاه با ظرفیت 45 مگاوات و سامانه پیشرفت برق و کنترل آن به صورت کامل توسط ایرانی‌ها و مپنا به اجرا در آمده است.


وی با تاکید بر این مساله که ایران در ساخت نیروگاه‌های کوچک و متوسط و بزرگ توان طراحی و احداث تجهیزات را دارد، گفت: هرچند شرایط تحریم تولید محصولات را محدود کرد، اما شرایطی را ایجاد کرد که بتوانیم به خودکفایی برسیم و به اهداف‌مان دست یابیم.
او با بیان این‌که عملیات احداث و راه‌اندازی نخستین واحد از این محصول از زمان تحویل زمین تا سنکرون واحد در کمتر از 10 ماه محقق شده است، افزود: براساس برنامه‌ریزی‌ها و تجربیات کسب شده این زمان در پروژه‌های بعدی به کمتر از شش ماه می‌تواند کاهش یابد.
به گفته وی از دیگر مزایای نیروگاه جدید گروه مپنا قابلیت احداث و نصب آن در زمینی به ابعاد حدود 50 در 60 متر است و هرگاه محدودیت زمان، هزینه و فضای احداث وجود داشته باشد، نیروگاه جدید گروه مپنا به عنوان یک محصول کاملاً بومی جایگزینی بدون رقیب برای غلبه بر کمبود برق و یا جبران افت ولتاژ شبکه محسوب خواهد شد.
علی‌آبادی با تاکید بر این مساله که توربین‌های گازی راندمانی از 30 تا 42 درصد دارند، گفت: راندمان نیروگاه‌ها به چند عامل و پارامترهای مختلف بستگی دارد و شاید بتوان راندمان نیروگاه‌های کوچک را افزایش داد، اما برای افزایش راندمان عمر توربین‌ها کاهش می‌یابد.
وی افزود: به طور کلی باید گفت که عدد 32 درصد راندمان برای توربین MGT40 راندمان پایینی نیست و این توربین در نوع خود یک نمونه بی‌نظیر است که تقاضای هر کشوری که تقاضای این توربین را داشته باشد، می‌توانیم آن را تولید کنیم و مشکلی در این حوزه وجود ندارد.
مدیرعامل مپنا با تاکید بر این مساله که همکاری خود را با شرکت زیمنس ادامه خواهیم داد، گفت: این شرکت نیروگاه‌ساز همچنان در ایران حضور دارد و سالیان سال که با مپنا همکاری می‌کند و با توجه به این‌که همکاری ما به نفع هر دو شرکت است، این همکاری‌ها ادامه خواهد داشت و ما نیز تمایل به ادامه این همکاری‌ها داریم.
وی افزود: حتی با شرکت GE نیز قراردادی را امضا کرده‌ایم و به محض مهیا شدن شرایط این قرارداد نیز اجرایی خواهد شد و باید گفت که این همکاری در تولید یک ماشین خاص به تفاهم رسیده اما هنوز این تفاهم‌نامه به فعل تبدیل نشده و امیدواریم که بزودی به نتیجه برسد، اما بطور کلی باید گفت که مپنا ارتباط خوبی با شرکت زیمنس دارد و هیچ مانعی برای ادامه همکاری‌ها در این راستا موجود نیست.
وی درباره آخرین وضعیت قرارداد یونیت، اظهار کرد: یونیت ترکیه به عنوان سرمایه گذار وارد ایران شد، اما هنوز این پروژه به نتیجه نرسیده و بنده اطلاع دقیقی از سرانجام کار این پروژه ندارم.
علی‌آبادی با بیان این‌که ما از ورود سرمایه‌گذار به بخش ساخت نیروگاه استقبال می‌کنیم، تصریح کرد: تنها اولویت ما این است که در ساخت نیروگاه به استفاده از تجهیزات داخلی توجه شود و به بهانه سرمایه‌گذاری خارجی تجهیزات در کشور دیگری به ایران وارد نکنیم.
سایر اخبار این روزنامه
وزیر کار اعلام کرد: اعمال افزایش 36.5 درصدی حقوق بازنشستگی کارگری از اردیبهشت فرمان بازار خودرو را باید از دلال‌ها گرفت در جلسه غیرعلنی مجلس مطرح شد افزایش قیمت بنزین منتفی است اولین نیروگاه 42 مگاواتی با توربین ایرانی به بهره‌برداری رسید معاون وزیر نفت: تمام ظرفیت‌های کشور را برای فروش نفت بسیج کردیم مجری طرح گندم: خرید گندم از کشاورزان جنوبی 40 درصد بیشتر شد دکتر ظریف در گفتگو با شبکه خبری الجزیره: برای کشاندن آمریکا به یک درگیری دسیسه کرده‌اند افزایش هرساله حقوق کارگران و مشکلی که همچنان باقی است! رمضان در جهان آل‌سعود کارگزاران صهیونیسم 90 هزار تن برنج، روغن و شکر در ماه رمضان توزیع می‌شود مذاکرات کارشناسی ایران و 1+4 فردا در بروکسل برگزار می‌شود 580 مدرسه خشتی و گلی جمع‌آوری شد سفیر ایران در لندن براساس گزارش برخی منابع عراقی اعلام کرد آمریکا برای همکاری اقتصادی عراق با ایران معافیت صادر می‌کند کاهش ساعت اجرای طرح‌های ترافیک و زوج یا فرد در ماه مبارک رمضان