مقابله با ترامپ، چرا و چگونه؟

1- آنچه می‌توان از اینک پیش‌بینی کرد، این است که باتوجه به جو حاکم بر ایالات متحده آمریکا پیروز انتخابات سال 2020 ریاست جمهوری آمریکا ترامپ خواهد بود. اقتصاد آمریکا بزرگترین و اولین اقتصاد دنیاست و حجم مبادلات آن سالانه به بیش از 2500 میلیارد دلار می‌رسد. ترامپ توانسته با قدرت نمایی کاذب، محبوبیت روز افزونی در آمریکا پیدا نماید (نگاهی به فیلم‌های اکشن آمریکایی بیندازید.) اصرار دموکرات‌ها برای بی‌آبرو کردن او با گزارش ناقص مولر مبنی بر عدم تشخیص تقلب در انتخابات سال 2016 محبوبیت او را دو چندان کرده و تفکر تاجر مآبانه و سلطه گرانه او به مردم آمریکا حس خوشایند قدرت مندی و سلطه گری بخشیده، آمریکایی‌ها برای کسب هویت دوست دارند که قدرت تراز اول دنیا شناخته شوند و در این میانه سرمایه داران آمریکایی به دلیل رشد روز افزون اقتصاد شاهد مهار بحران‌ها علی الخصوص جنبش وال استریت بوده و از ترامپ حمایت می‌نمایند.
 2- اگر چه بیش از عموم سرمایه داران یهودی آمریکا طرفدار دموکرات‌ها می‌باشند اما حرکات نمایشی مثل هویت بخشی به حکومت صهیونیستی و علی الخصوص بخشیدن جولان به اسراییل سبب گردیده تا ناخودآگاه یا حالت منفعل برگزیده و یا برای پیروزی ترامپ به ستاد انتخاباتی او کمک مالی نمایند.
3- ترامپ توانسته بدهکارترین اقتصاد دنیا را سرپا نگه دارد، او با ایجاد فتنه و جنگ در سایر کشورها و مظلوم نمایی منجر به کشتار جمعی در سایر کشورها و ایجاد تفرقه در بین سران عرب منافع کارخانجات آمریکایی را تاًمین نموده و بازار کسب و کار را در ایالت متحده رونق بخشد. لذا خود را به عنوان یک سیاستمدار توانا نشان داده و توانسته آراء بسیاری از رأی دهندگان آمریکایی را به نفع خود کسب نماید. او حتی با سیاست‌های خود دموکرات‌ها را فریب داد و با مشغول نگه داشتن آنها بر امر تقلب در انتخابات 2016 به راحتی مواضع خویش را مستحکم نمود و سبب کاهش محبوبیت آنها گردید.
 پس لحظه‌ای به خود بیاییم ترامپ شطرنج باز ماهری است، حال ما چه کاری باید انجام دهیم تا از شر سیاست‌های ترامپ در امان بمانیم:


الف: یکی از بزرگترین کارهایی که سردار سازندگی موفق به انجام آن شد، آشتی با همسایگان و گسترش روابط متعادل برای جلب نظر مساعد آنان بود، رفتن به حج و عربستان و ایجاد رابطه دوستانه پس از وقایع حج سال 66 شاید شاهکار سیاست‌های آن مرحوم بود، زیرا شر همسایگان را به خیر تبدیل کرد، امروزه ثابت گردیده همانگونه که گیزو می‌گفت، اگه می‌خواهی قدرتمند شوی باید ثروتمند شوی. پس به یاد بیاوریم زمانی را که 3 سال پیش دولت عربستان پس از آنکه محکومیت حقوق بشری‌اش در سازمان ملل تأیید گردید، چگونه با تهدید دولت آمریکا و سازمان ملل آنهم مبنی بر خارج ساختن سرمایه‌های خویش از آنجا چگونه رأی را مسکوت باقی گذاشت و نشان داد دولت مقتدری دارد و ثروت‌های نفتی‌اش را در راه صحیحی به کار گرفته است. لذا دولتمردهای ما به جای تهدید باید فرصت‌های پدیدار شده را غنیمت بشمارند، فرصت بسیار خوبی که برای شروع روابط آنهم تحت عنوان روسای مجالس اسلامی فراهم ساخت. متاسفانه به دلیل نداشتن درایت کافی و عدم شرکت مناسب در آن از دست رفت. چه نیکو بود که دولت فرصت پیش آمده را مغتنم می‌شمرد و حال آنکه عمران خان و المهدی وساطت می‌کنند بخاطر خودمان و نیز سایر همسایگان که بخوبی دریافته‌اند در کنار هم قرار گرفتن ایران اسلامی و عربستان سعودی آرامش و امنیت بیشتری را برای آنان فراهم می‌آورد، پس تلاشهایشان را بی ثمر باقی نگذاریم زیرا در نهایت گرایش هر یک از آنها به سوی طرف مقابل که صد البته دلارها تطمیع کننده ترند به زیان ما خواهد بود.
ب: ترامپ عملا با بخشیدن جولان به اسراییل و انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس به عرب‌ها و جامعه مسلمین دهن کجی کرده، در این راستا می‌توان گفت از بهترین فرصت فراهم آمده برای وارد کردن بزرگترین ضربه به ترامپ استفاده نموده و نقش میانجی بین اعراب را بر عهده گرفت، اگر ترامپ نتواند به دلیل وحدت کشورهای اسلامی به اصطلاح خودش بزرگترین معامله قرن را که بزرگترین کلاه گشاد برای جامعه مسلمانان است را بر سر آنان بگذارد، امنیت اسراییل به خطر می‌افتد و این شکست موجبات یأس و دلمردگی او و طرفدارانش را فراهم می‌آورد و سبب می‌گردد تا مقدمات شکست او و افول محبوبیتش فراهم گردد. زیرا آنچه به ترامپ محبوبیت بخشیده، قدرت نمایی‌های اوست.
ج: نگاهی به ترکیه و سیاست‌های رجب طیب اردوغان می‌تواند برای ما راهگشا باشد، یک سیاستمدار خوب به آرامش و امنیت و راحتی ملتش می‌اندیشد، اردوغان سیاستمداری است که توانست شعار یک شبه ره صد ساله پیمودن را برای ترکیه و مردمش محقق سازد، او خوب می‌داند چگونه باید تعصب ورزید، چگونه انعطاف داشت و چگونه به موقع قدرت نمایی کرد به گونه‌ای که جامعه جهانی پذیرای واکنش‌هایش باشند، بنابراین دولتمردان ما یقیناً اگر بخواهند می‌توانند بهتر از دولتمردان ترکیه عمل نمایند.
د: بیاییم و حس وطن پرستی را در مردمانمان بالا ببریم. اگر بتوانیم به هموطنانمان چه در ایران چه در خارج هویت برترشان را ثابت کنیم، یقیناً سیل سرمایه‌هایی که موجب رشد و ترقی کشورهای همسایه علی‌الخصوص همسایه‌های جنوبی و دیگر کشورهایی که ایرانیان بدانجا مهاجرت نموده‌اند به کشور باز می‌گردد؛ آنچه سبب گردید در 8 سال دفاع مقدس ما بتوانیم در برابر کلیه تهدیدها و فشارها استقامت نماییم وجود صنایع پیشرفته‌ای بود که در حال حاضر از آنها بی بهره‌ایم و ترامپ این را می‌داند، یادمان باشد که تعهد بالاتر از تخصص ماست اما اگر متعهدی انجام کاری را که در آن تخصص ندارند به او محول سازند آن را نمی‌پذیرد (شهید چمران). پس بیاییم و با ایجاد تخصص در کنار تعهد موجبات رشد روز افزون کشور خویش را فراهم آوریم.
س: انعقاد یک قرارداد همکاری مبنی بر عدم تجاوز و نیز یاری رساندن به یکدیگر در مواقع اضطراری می‌تواند ذهن همسایگان ما را از تشویش و نگرانی به سوی وحدت و انسجام سوق دهد. این هنر سیاستمداران ما است که چگونه این مهم را به انجام رسانند.
*روانشناس و مشاور خانواده