وزیر اقتصاد: فعالیت بازار متشکل ارزی از هفته جاری آغاز می‌شود

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: فعالیت بازار متشکل ارزی از همین هفته شروع و قیمت واقعی دلار نیز در این بازار مشخص می‌شود.
به گزارش خانه ملت، «فرهاد دژپسند» به اطلاعیه بانک مرکزی درباره تشکیل بازار متشکل ارزی اشاره کرد وافزود: فعالیت این بازار تاثیر مثبتی در بازار ارز می‌گذارد.
شورای پول و اعتبار هجدهم دی 97 «مقررات مربوط به بازار متشکل معاملات ارزی» را تصویب کرد که هدف از آن ساماندهی و توسعه بازار شفاف، منصفانه و کاراست تا ارزها در آن به طور نقد مطابق مقررات این مصوبه و سایر مقررات مرتبط با آن در بستر الکترونیکی معامله شود.
همچنین مدیرعامل بازار متشکل معاملات ارز بانک مرکزی هفدهم اردیبهشت ماه از تکمیل همه مراحل ثبت شرکت و اجرای فاز عملیاتی این بازار به طور آزمایشی در آینده نزدیک خبر داده بود.


«محمود شکسته بند» اعلام کرده بود که کارهای کارشناسی، برنامه‌های نرم‌افزاری و سیستم‌های مورد نیاز این بازار نیز درحال طراحی و تدوین است و ساختمان محل استقرار بازار نیز تجهیز شده است و به محض نهایی شدن ثبت شرکت، هیات مدیره، مدیران و کارشناسان در محل بازار متشکل ارزی مستقر می‌شوند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین درباره انتقاد برخی مبنی بر این که فعالیت‌های گمرک مبتنی بر جنگ اقتصادی نیست، گفت: برخی انتقاد می‌کنند که چرا کالای وارداتی به صورت روان وارد کشور شده و ترخیص‌ها راحت انجام می‌شود و برخی از تعلل در ورود انتقاد می‌کنند.
دژپسند افزود: اما واقعیت این است که 85 درصد کالاهای وارداتی به کشور کالاهای سرمایه ای، کالاهای واسطه‌ای و مواد اولیه است که اگر روان وارد شود به این معناست که درحال تقویت ماشین تولید کشور هستیم.
وی یادآور شد: چنانچه گمرک این اقدامات را انجام دهد یعنی این که در جهت اقتصاد مقاومتی، رونق تولید و افزایش اشتغال حرکت می‌کند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: هرچه صادرات غیرنفتی در کشور روان‌تر انجام شود، اعتبار کشور در حوزه بین الملل افزایش یافته و ارزآوری آن نیز بیشتر می‌شود.
دژپسند با بیان این که گمرک با شعار دقت، سرعت و سلامت فعالیت می‌کند، تصریح کرد: در عین حال که گمرک به دنبال این است که کار ترخیص سریعتر انجام شود اما می‌خواهد منطبق بر قوانین و مقررات و با شفافیت و سلامت نیز فعالیت کند.
وی همچنین درباره درخواست نمایندگان برای متوقف کردن خصوصی سازی تا زمان تعیین تکلیف نهایی، گفت: وزارت امور اقتصادی و دارایی درحال سیاست‌گذاری درباره فعالیت‌های آینده خصوصی سازی است.
سایر اخبار این روزنامه
معاون وزیر اقتصاد: بدهی دولت به بانک‌ها امسال تعیین تکلیف می‌شود وزیر اقتصاد: فعالیت بازار متشکل ارزی از هفته جاری آغاز می‌شود مخالفت روسیه و چین با تصمیمات یکجانبه آمریکا علیه ایران انتقاد ظریف از بیانیه برجامی اتحادیه اروپا: اروپا به تعهداتش عمل کند جمع‌آوری 10 میلیون امضا برای استیضاح ترامپ روسیه: بر سر ونزوئلا معامله نمی‌کنیم اعتراف آمریکا به شکست ائتلاف سعودی-اماراتی در یمن رئیس جمهور در دیدار صمیمی با فعالان و دست‌اندرکاران امداد و نجات و سیل: مرمت ساختمان‌ها در مناطق سیل زده تا پایان تیرماه سال جاری انجام شود نام 516 مسجد در مصر تغییر کرد راهپیمایی سراسری مردم روزه دار در حمایت از تعلیق برخی تعهدات برجامی ایران حضور 180 هزار نمازگزار در قدس در نخستین جمعه رمضان اصول مبارزه با قلدری آمریکا آهن، فولاد، آلومینیوم و مس ایران را بار دیگر تحریم کرد با صدور بیانیه‌ای صورت گرفت؛ حمایت نخبگان بسیجی از اقدام دولت دربرابر بدعهدی‌ طرف برجام مقام بنیاد حامیان دانشگاه تهران: خیرین 7 میلیارد تومان به دانشگاه تهران اهدا کردند گام اوّل