مخالفت روسیه و چین با تصمیمات یکجانبه آمریکا علیه ایران

روسیه و چین با تصمیمات یکجانبه آمریکا علیه ایران مخالفت کره و اعلام کردند کاهش تعهدات برجامی ازسوی تهران را درک می‌کنیم.
وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه با محکوم کردن تحریم‌های ناعادلانه آمریکا، از همه کشورها خواست تا برخلاف این تحریم‌ها همچنان به خرید نفت از ایران ادامه دهند.
به گزارش اسپوتنیک، در این بیانیه وزارت امور خارجه روسیه تاکید کرد: ما از تمامی کشورها می‌خواهیم روابط اقتصادی خود با ایران از جمله خرید محصولات ایران که نفت و فراورده‌های نفتی در اولویت آن قرار دارد را از بین نبرند.
در این بیانیه آمده است: ما مصرانه درخواست داریم که واشنگتن از انجام هر گونه اقدام در ممانعت از سایر کشورها برای همکاری با ایران در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و عرصه‌های دیگر پرهیز کند".


وزارت خارجه روسیه همچنین با اشاره به تصمیم کشورمان برای کاهش تعهدات برجامی خود تاکید کرد: ما تصمیم جمهوری اسلامی ایران برای متوقف کردن اجرای برخی تعهدات داوطلبانه خود در برجام را درک می‌کنیم و در عین حال از ایران می‌خواهیم تا از انجام دادن اقدامات بیشتر برای کاهش تعهدات برجامی خودداری کند. ما از تمامی کشورهای عضو توافق هسته‌ای می‌خواهیم تا به تعهدات خود در برجام پایبند باشند و اجرای طرح‌های هماهنگ‌شده و منطبق بر توافق‌های جامع را به ویژه نوسازی رآکتور اراک را سرعت ببخشند.
وزارت بازرگانی چین:چین مخالف تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران است
وزارت بازرگانی چین اعلام کرد: چین مخالف تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران است و محدودیت صادرات نفت ایران فقط نوسان بازارهای جهانی انرژی را تشدید می‌کند.
براساس گزارش رویترز، وی همچنین اظهار کرد که چین آماده است از حقوق خود در جنگ تجاری با آمریکا دفاع کند اما امیدوار است آمریکا بتواند مشکلات خود را به جای اقدامات یکجانبه از طریق گفت‌و‌گو حل کند.
این اظهارات همزمان با سفر دو روزه هیات چینی به سرپرستی لیو هی - معاون نخست‌وزیر چین - به آمریکا برای مذاکرات تجاری مطرح شد.
روسیه با هشدار به آمریکا تحریم بخش فلزات ایران را محکوم کرد
وزارت امور خارجه روسیه همچنین پس از نشست شورای امنیت این کشور به ریاست ولادیمیر پوتین با انتشار بیانیه‌ای ضمن هشدار شدید به آمریکا در خصوص اقدامات خصمانه علیه ایران، تحریم بخش فلزات ایران را به شدت محکوم کرد.
به گزارش ایرنا به نقل از وزارت خارجه روسیه، با درک تصمیم ایران برای توقف اجرای بخشی از تعهدات ایران را در چارچوب برجام پذیرفتیم که داوطلبانه برعهده گرفته بود.
در بیانیه آمده است: اقدامات آمریکا را محکوم می‌کنیم که نه فقط یک سال پیش از برجام خارج شدند و با نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت تحریم‌های یکجانبه در مورد ایران اعمال کردند بلکه سعی دارند تدابیر یکجانبه برای فشار اقتصادی و سیاسی به منظور واداشتن کشورهای دیگر به عدم اجرای این قطعنامه بکار گیرند و مانع همکاری اقتصادی با ایران شوند.
در بیانیه آمده است: با رضایت خاطرنشان می‌کنیم که اجرای دقیق و کامل تعهدات ایران در چارچوب برجام هیچ شکی را برنیانگیخت، این واقعیت در 14 گزارش مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخصوص راستی آزمایی و نظارت در ایران مورد تاکید قرار گرفته است.
«با این حال متاسفانه تهران منافع اقتصادی را که در چارچوب برجام پیش‌بینی شده بود را به دست نیاورد.»
در بیانیه گفته شده است: در این وضعیت استناد ایران به بندهای 26 و 36 برجام قابل درک است، این بندها فرصتی را برای ایران فراهم می‌کند که در صورت عدم رعایت تعهدات بقیه اعضای برجام، تهران از بخشی از تعهدات خود که در چارچوب برجام بطور داوطلبانه برعهده گرفته بود، صرف نظر کند.
در بخش دیگری از این بیانیه گفته شده است: در همین حال از ایران می‌خواهیم از اقدامات بعدی برای توقف اجرای تعهدات خود در چارچوب برجام صرف نظر کند و کشورهای عضو این معامله هسته‌ای نیز به تعهدات خود مطابق با برجام عمل کنند و اجرای طرح‌های مطابق با توافق جامع ازجمله برای نوین سازی راکتور اراک را سرعت بخشند.
«علاوه بر آن باید اجرای طرح اینستکس را سرعت بخشید که برای کمک به همکاریهای بازرگانی با ایران ایجاد شده است.»
وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود یادآوری کرده است: موضوع ایجاد ساز و کار مالی با ایران از ماه جولای سال گذشته مطرح شده و وزرای خارجه کشورهای عضو برجام در نشست خود در ماه سپتامبر سال 2018 در نیویورک از ان حمایت کردند.
«امیدواریم که همه کشورهایی که به همکاریهای اقتصادی و بازرگانی با ایران ادامه می‌دهند بتوانند از این ساز و کار استفاده کنند.»
از همه کشورها می‌خواهیم همکاریهای اقتصادی با ایران ازجمله در عرصه خرید محصولات تولیدی این کشور در وهله نخست منابع انرژی را متوقف نکنند.
وزارت خارجه روسیه یادآور شده است: اصرار داریم که واشنگتن هر گونه اقدام که مانع همکاری کشورهای دیگر با ایران در عرصه‌های مالی، اقتصادی، سیاسی و سایر حوزه‌ها می‌شود را متوقف کند.
«اما در زمان حاضر شاهد ادامه سیاست قبلی آمریکا در مورد ایران هستیم. همینک ایالات متحده بسته جدید تحریم‌ها در مورد ایران وضع کرد که بخش‌های فلزات (متالوژی) این کشور را شامل می‌شود و قاطعانه آن را محکوم می‌کنیم.»
در ادامه بیانیه آمده است: نقش کلیدی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بازرسی و راستی آزمایی اجرای تعهدات ایران در عرصه عدم انتشار (سلاح‌های هسته ای) را مورد تاکید قرار می‌دهیم.
وزارت خارجه روسیه خاطرنشان می‌کند: آمادگی خود را برای ادامه همکاری با تهران در چارچوب برجام و برای پیشبرد و اجرای سایر طرح‌های دوجانبه با این کشور اعلام می‌کنیم.
«ازجمله به همکاری با این کشور برای تغییر کاربری سایت هسته‌ای فردو برای تولید ایزوتوپ‌های پایدار و نیز احداث نیروگاه هسته‌ای بوشهر ادامه می‌دهیم.»
در پایان بیانیه گفته شده است: با توجه به اوضاع جدی (پیرامون برجام) نیاز به برگزاری نشست کمیسیون مشترک وجود دارد که در چارچوب این توافق پیش‌بینی شده و در چارچوب آن شرکت کنندگان در برجام ازجمله ایران بتوانند راههای بهبودی وضعیت را جستجو کنند و نقشه راه حرکت به سوی جلو برای تضمین حفظ برجام که برای تامین امنیت منطقه‌ای و جهانی اهمیت خاصی دارد، را تنظیم کنند.
سایر اخبار این روزنامه
معاون وزیر اقتصاد: بدهی دولت به بانک‌ها امسال تعیین تکلیف می‌شود وزیر اقتصاد: فعالیت بازار متشکل ارزی از هفته جاری آغاز می‌شود مخالفت روسیه و چین با تصمیمات یکجانبه آمریکا علیه ایران انتقاد ظریف از بیانیه برجامی اتحادیه اروپا: اروپا به تعهداتش عمل کند جمع‌آوری 10 میلیون امضا برای استیضاح ترامپ روسیه: بر سر ونزوئلا معامله نمی‌کنیم اعتراف آمریکا به شکست ائتلاف سعودی-اماراتی در یمن رئیس جمهور در دیدار صمیمی با فعالان و دست‌اندرکاران امداد و نجات و سیل: مرمت ساختمان‌ها در مناطق سیل زده تا پایان تیرماه سال جاری انجام شود نام 516 مسجد در مصر تغییر کرد راهپیمایی سراسری مردم روزه دار در حمایت از تعلیق برخی تعهدات برجامی ایران حضور 180 هزار نمازگزار در قدس در نخستین جمعه رمضان اصول مبارزه با قلدری آمریکا آهن، فولاد، آلومینیوم و مس ایران را بار دیگر تحریم کرد با صدور بیانیه‌ای صورت گرفت؛ حمایت نخبگان بسیجی از اقدام دولت دربرابر بدعهدی‌ طرف برجام مقام بنیاد حامیان دانشگاه تهران: خیرین 7 میلیارد تومان به دانشگاه تهران اهدا کردند گام اوّل