مخالفت با اقدام پنهانی ترامپ برای فروش تسلیحات بیشتر به کشورهای عربی بدون تصویب کنگره

وزیر خارجه آمریکا به فروش غیر قانونی تسلیحات بدون تایید کنگره به کشورهای عربی برای مقابله با نفوذ ایران در منطقه اذعان کرد.
«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه امریکا دیروز با صدور بیانیه‌ای ضمن تایید فروش اضطراری تسلیحات به کشورهای عربستان، امارات و اردن اعلام کرد که هدف از این کار بازداشتن ایران از ستیزه‌جویی است.پامپئو در این بیانیه با اشاره به ارزش 8.1 میلیارد دلاری این فروش غیر قانونی سلاح به کشورهای عربی مذکور، گفت:‌«تا عامل بازدارنده‌ای در برابر ستیزه‌جویی ایران باشد و ظرفیت‌های دفاع از خود برای شرکای ما ایجاد کند. این فروش‌ها از متحدان ما حمایت کرده، ثبات را در منطقه تقویت نموده و به این ملت‌ها کمک می‌کند که ضمن دفاع از خودشان در برابر جمهوری اسلامی ایران، آن را عقب برانند».
وی با ادعای اینکه تاخیر در ارسال این محموله‌های تسلیحاتی می‌توانست باعث از دور خارج شدن سیستم‌های دفاعی کشورهای مذکور و ناتوانی آنها در زمان افزایش تنش‌ها در منطقه شود، گفت: «این نگرانی‌های امنیت ملی درپی چندین ماه تاخیر کنگره در تصویب این قراردادها وخامت یافته بود».
وزیر خارجه آمریکا سپس توضیح داد که تسلیحات ارسالی برای ریاض، ابوظبی و امان شامل قطعات یدکی جنگنده‌ها، ابزارهای شناسایی و اطلاعاتی، مهمات و دیگر تجهیزات نظامی است.


پامپئو با تاکید بر اینکه چنین اقدامی فقط همین یک بار انجام گرفته و تکرار نخواهد شد، افزود: «این کار به‌سرعت شرکای ما را قادر می‌سازد تا ضمن دفاع از خود، از تغییرات در موضع آمریکا در منطقه برای بازداشتن ایران حمایت کنند».
ترامپ بارها از معامله فروش تسلیحات به عربستان سعودی حمایت کرده است. او روز 28 فروردین‌ماه مصوبه‌ای از کنگره آمریکا که خواستار قطع حمایت نظامی این کشور از ائتلاف تحت رهبری سعودی در جنگ علیه یمن بود را وتو کرد. آمریکا از زمان آغاز جنگ علیه یمن با ارائه کمک‌های اطلاعاتی و فروش تسلیحات به عربستان سعودی و امارات از ائتلاف متجاوز به یمن حمایت کرده است.
ترامپ فرمان انتقال تسلیحات نظامی از کره جنوبی به عربستان را صادر کرد
به دنبال انتشار خبر تصمیم آمریکا برای فروش 8.1 میلیارد دلار تسلیحات نظامی به سه کشور عربی بدون تصویب کنگره، خبرنگار المانیتور در گزارشی نوشت:بخشی از این تسلیحات توسط کره جنوبی برای کشورهای عربی بویژه عربستان ارسال می‌شود.
«بریانت هریس» خبرنگار المانتیور درکنگره آمریکا نوشت: بخش عظیمی از انتقال تسلیحات میان کشورهای عربستان و امارات صورت می‌گیرد اما در کنار این دو کشور، دولت واشنگتن به کره جنوبی اجازه انتقال 76 میلیون دلار پنل هواپیماهای بوئینگ به عربستان، اسرائیل و هند را صادر کرده است.
المانتیور در ادامه افزود: امریکا درحالی فروش تسلیحات به کشورهای عربی را با بهانه ایران توجیه می‌کند که واشنگتن اجازه انتقال تسلیحات نظامی به کشورهای انگلیس، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا و استرالیا را نیز صادر کرده است.
خبرنگار المانتیور یاد آوری‌ شد، فروش 8.1 میلیارد دلاری آمریکا به سه کشور عربی شامل 22 نوع تسلیحات نظامی از جنگ افزارهای هدایت شونده رایتون (Raytheon)وپشتیبانی تسلیحاتی از جنگنده‌های هوایی کشورهای عربستان و امارات است.
براساس مجوز اخیر فروش تسلیحات نظامی آمریکا، امارات اجازه انتقال یک میلیارد دلار بمب‌های هدایت لیزری به اردن یکی از اعضای ائتلاف کشورهای عربی را صادر کرده است.
به گزارش روزنامه هیل، به دنبال تصمیم آمریکا برای فروش تسلیحات جدید به کشورهای عربی، دو سناتور دموکرات اعلام کردند که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا قصد دارد با اتکا به تبصره اضطراری در قوانین مربوط به سلاح، فروش تسلیحات به عربستان و سایر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را بدون کسب تاییدیه کنگره تسریع کند.
این سناتورها گفتند که از ایران به‌عنوان بهانه‌ای برای تسریع در فروش سلاح به برخی کشورهای عربی استفاده شده است.
«باب منندز»سناتور دموکرات دربیانیه‌ای با انتقاد از دولت آمریکا اعلام کرد که دولت آمریکا در یادداشتی به کنگره «از سال‌ها رفتار ایران سخن گفته اما نتوانسته تشریح کند که چه چیزی واقعاً باعث اقدام اضطراری امروز می‌شود.»
منندز افزود: همان‌طور که پیش‌تر نیز در آستانه این تصمیم اشتباه بارها هشدار داده بودم با هر گونه تلاشی برای تضعیف بیشتر اقدامات نظارتی کنگره بر فروش تسلیحات مبارزه می‌کنم.
وی در بیانیه خود نوشت:مانع از آن شده‌ام که دولت ترامپ ده‌ها هزار بمب نقطه زن را به عربستان و امارات بفروشد، مگر آنکه ثابت کند که کمک‌ها و فروش‌های تسلیحاتی آمریکا به عربستان و امارات احترام عربستان و امارات به حقوق بشر در یمن را افزایش می‌دهد.
سناتور «کریس مورفی» از اعضای ارشد دموکرات در کمیته روابط خارجی سنا نیز گفت که دولت ترامپ با چنین اقداماتی «رویه خطرناکی» را پایه‌گذاری می‌کند. وی افزود:طبق قانون اساسی، اعلان جنگ ونظارت بر فروش تسلیحات بر عهده ماست.
این سناتور دموکرات اظهار داشت که درحال بررسی لایحه‌ای برای محدود کردن فروش تسلیحات است. قانون کنترل صادرات تسلیحات به قانون‌گذاران اجازه می‌دهد تا ظرف سی روز فروش‌های تسلیحاتی را بلوکه کنند.
اما این قانون حاکی است که «اگر ضرورت ایجاب کند» رئیس جمهوری آمریکا می‌تواند این دوره سی روزه را لغو کرده و فروش تسلیحاتی را انجام دهد.
عصبانیت دموکرات‌ها از تصمیم‌های نظامی و تسلیحاتی دولت ترامپ
تصمیم دولت آمریکا برای اعزام نظامیان بیشتر به خاورمیانه و فروش تسلیحات به عربستان و امارات بدون کسب مجوز از کنگره با واکنش خشم آلود شماری از نمایندگان این کشور مواجه شد.به گزارش تارنمای هیل، دو سناتور دموکرات اعلام کردند که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا قصد دارد با اتکا به تبصره اضطراری در قوانین مربوط به سلاح، فروش تسلیحات به عربستان و سایر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را بدون کسب تاییدیه کنگره تسریع کند.
این سناتورها گفتند که از ایران به عنوان توجیهی برای تسریع در فروش سلاح به برخی کشورهای عربی استفاده شده است.دموکرات‌ها اخیراً هشدار داده بودند که دولت ترامپ قصد دارد با استفاده از «حفره‌های ابهام آمیز» در «قانون کنترل صادرات تسلیحات» یک قرارداد فروش سلاح به عربستان را نهایی کند.
«آدام اسمیت» عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا نیزاعزام نیروهای بیشتر به خاورمیانه را «نگران کننده» خواند.وی در بیانیه‌ای اعلام کرد: اعزام پرسنل و تجهیزات بیشتر بدون داشتن یک راهبرد مشخص، غیرعاقلانه است و به نظر می‌رسد که یک اقدام آشکار برای افزایش تنش با ایران است.