معاون وزیر جهاد کشاورزی: ذخیره کالاهای اساسی در بهترین شرایط 18 ماه گذشته است

بخش خبری: ذخایر کالاهای اساسی کشور نسبت به 18ماه گذشته بی‌نظیر است که علاوه بر تامین این محصولات از تولید داخل، کمبودها نیز از طریق واردات رفع شده است
دکتر یزدان سیف معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی دیروز در گفتگو با خبرنگاران افزود: یک میلیون و 200 هزار تن افزایش واردات کالاهای اساسی در دو ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه ثبت شده است ودرحال حاضر در بندر امام خمینی 31 فروند کشتی در نوبت تخلیه بار کالا‌های اساسی وجود دارد.
وی گفت: بخش کشاورزی در ابتدای سال جاری از بلایای طبیعی آسیب دید و استان‌های تولیدکننده گندم نظیر خوزستان،گلستان و فارس با سیلاب روبرو شدند، اما علی‌رغم این خسارات، تولید گندم از سال گذشته بیشتر بوده و یک میلیون و 800 هزار تن از این محصول از کشاورزان در دو ماهه نخست امسال خریداری شده است که نسبت به زمان مشابه سال گذشته این رقم افزایش 15 درصدی را نشان می‌دهد.
سیف افزود: تاکنون 29 هزار و 600 میلیارد ریال برای خرید گندم پرداخت شده که این 90 درصد رقم کل خرید است و 10 درصد باقی مانده نیز در کوتاه‌ترین زمان به حساب کشاورزان واریز می‌شود.


وی با اشاره به خرید 130 هزار تن دانه کلزا از کشاورزان در سال جاری افزود: این مقدار خرید نسبت به زمان مشابه سال گذشته، افزایش 3 دهم درصدی داشته و 3 هزار و 400 میلیارد ریال برای خریدکلزا به کشاورزان پرداخت ‌شد.
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با اشاره تعادل عرضه و تقاضای شکر در بازار هم گفت: از ابتدای اردیبهشت 348 هزار تن پیش فاکتور به عنوان حواله شکر به مصرف‌کنندگان، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، اتحادیه قنادان، شیرینی و شکلات و سایر درخواست کنندگان ارائه شد که از این رقم پول 232 هزار تن ه واریز و تا پایان اردیبهشت خرید 176 هزار تن و ظرف 4 روز ابتدای خرداد 30 هزار تن کالای موردنیاز شکر متقاضیان را تامین کردیم و بیش از یکماه است شکر روزانه در میادین میوه و تره بار به قیمت هر کیلوگرم 3400 تومان توزیع می‌شود.
وی افزود: 400 هزار تن واردات شکر برای تنظیم بازار توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران انجام شده و بخش خصوصی نیز 800 هزار تن برای واردات این محصول ثبت سفارش انجام داده و کشتی‌های تامین شکر بخش خصوصی از هفته گذشته وارد بندر شده‌اند.
سیف گفت: پیش‌بینی می‌شد تا اواخر آذرماه، شکر مورد نیاز کشور از محل کشت چغندر قند در کشور و پس از آن از محل نیشکر تامین شود، اما به علت بارندگی‌های دو ماه آخر سال 97 امکان برداشت نیشکر وجود نداشت و با توجه به وقوع سیلاب در فروردین ماه امسال، روند برداشت نیشکر متوقف و آنچه که برداشت شده بود در انبارها محبوس شد.
وی افزود: برای رفاه حال شهروندان ظرف یک ماه گذشته شکر به صورت روزانه در میادین میوه و تره بار کشور توزیع می‌شود.
مدیرعامل شرکت بازارگانی دولتی ایران درباره قیمت شکر نیز گفت: قیمت هر کیلوگرم شکر فله‌ای در میادین میوه و تره بار 3400 تومان، واحدهای خرده فروشی 3500 تومان، واحدهای صنف و صنعت 3400 تومان و در سوپر مارکت‌ها 3500 تومان است.
وی افزود: شکرهای بسته‌بندی شده به وزن 900 گرم با قیمت 4 هزار تا 4200 تومان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای صورت می‌گیرد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی میزان عرضه شکر در فروشگاه‌های زنجیره‌ای تهران را روزانه 500 تن عنوان کرد و گفت: مسیر‌های مطمئن برای خرید شکر با قیمت مصوب در کشور وجود دارد و مصرف کنندگان می‌توانند از این طریق شکر مورد نیاز خود را خریداری کنند.
وی همچنین از تمام اتحادیه‌های مصرف کارمندی و کارگری کل کشور نیز خواست برای دریافت شکر به شرکت بازرگانی دولتی ایران مراجعه کنند تا این محصول از طریق کانال مطمئن به دست کارمندان و کارگران برسد.
وی درباره قیمت نان‌های داخلی هم گفت: قیمت هر گیلوگرم گندم عرضه شده برای مصارف نانوایی‌های پریارانه 665 تومان است و تمام نانوایی‌های سطح کشور از طریق سامانه بانک سپه گندم یارانه‌ای دریافت می‌کنند. و با توجه به این که هیچ تغییر قیمتی در حوزه آرد و گندم رخ نداده است، نانوایی‌ها اجازه تغییر قیمت نان را ندارند.
سیف درباره عرضه شکر با قیمت‌های بیش از 9,000 تومان در سطح برخی خرده فروشی‌ها گفت: برخی افراد به دلیل خرید شکر با قیمت‌های بالا خریداری کرده‌اند که برای سود بیشتر یا جلوگیری از ضرر خود نمی‌خواهند که قیمت شکر کاهش پیدا کند که به این امر چسبندگی قیمت‌ها می‌گویند، بنابراین از رسانه‌ها بهره‌برداری می‌کنند تا با تداوم هیجان بازار، قیمت شکر کاهش پیدا نکند.
به گفته و ی، در علم اقتصاد اصلی به نام چسبندگی قیمت وجود دارد که این اصل درباره شکر اتفاق افتاده است.
وی از رسانه‌ها هم خواست تا در انتقال مطالب واقعی به بازار کالاهای اساسی کمک کنند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در پایان به مردم توصیه کرد: خواهش می‌کنم برای جلوگیری از طمع گرانفروشان، از خرید محصول گران خودداری نمایید. شکر را از خرده فروشی‌ها و فروشگاه‌ها با قیمت‌هایی بالاتر از نرخ‌های مصوب خریداری نکنید و در صورت مشاهده گران فروشی با شماره 124 سازمان تعزیرات و سازمان بازرسی کشور تماس بگیرد و مورد گرانفروشی را برای کمک به عموم مردم ایران گزارش دهید.