علی مطهری قربانی استراتژی عارف

محمداکبری- سومین ناکامی عارف در انتخابات اعضای هیئت رئیسه اجلاسیه چهارم مجلس دهم برای دست یابی به کرسی ریاست مجلس به بهای بازماندن علی مطهری از نواب رئیسی و تضعیف امیدی ها در هیئت رئیسه مجلس رقم خورد.پس از برگزاری آخرین انتخابات هیئت رئیسه دهمین دوره مجلس، همان طور که انتظار می رفت، نتیجه مصاف  علی لاریجانی و محمدرضا عارف این بار هم با پیروزی رئیس فعلی مجلس  با کسب 155 رأی از ۲۷۴ آرای مأخوذه در مقابل  105 رأی رئیس فراکسیون امید بود. لاریجانی در سال اول مجلس دهم (1395) 234 رای، سال دوم 204 رای و  سال سوم 147 رای آورد. محمدرضا عارف نیز در سال اول 103 رای آورد، سال دوم در انتخابات هیئت رئیسه شرکت نکرد و در سال سوم که انتخابات دو مرحله ای شد عارف در نهایت 104 رای آورد.  به این ترتیب می شود گفت که اگر آرا را شاخص نفوذ عارف و لاریجانی در بهارستان بدانیم، هرچند از قدرت نفوذ عارف در مجلس کم نشده اما قدرت نفوذ لاریجانی در این چهار سال حدود 40 درصد کاهش یافته و آرایش از 234 به 155 رای رسیده است.  
چرا مطهری رای نیاورد؟
البته آن چه این دوره از انتخابات هیئت رئیسه را با سال های قبل متمایز می کرد، تقویت وضعیت اصولگرایان و تضعیف موقعیت اصلاح‌طلبان در جایگاه هیئت رئیسه مجلس به دلیل ائتلاف صورت گرفته «ولایی ها» و ائتلاف صورت نگرفته «امیدی ها» با مستقلین بود که به گفته برخی چهره های پارلمانی با خبرنگار پارلمانی خراسان وقوع هر دو اتفاق را باید در اصرار امیدی های برای تحکیم موقعیت خود در هیئت رئیسه مجلس بدون داشتن اقتضاعات لازم و بی توجهی به موقعیت رقیبان جست وجو کرد.
براین اساس، نتیجه به دست آمده از رقابت نواب رئیس مجلس برخلاف سه سال قبل توفیق عبدالرضا مصری با 143 رای مقابل علی مطهری بود با اختلاف 15 رای برای کسب جایگاه نایب رئیس دوم مجلس و نیز انتخاب مجدد مسعود پزشکیان با 148 رای به عنوان نایب رئیس اول مجلس مقابل محمد حسین فرهنگی با اختلاف 27 رای. برخی ناظران رای پزشکیان را مرهون رای های قومی مجلسی ها می دانند. پزشکیان نماینده تبریز در مجلس است.


مذمت امیدی هابرای گرفتن تصمیمات ناپخته
حذف مطهری از جایگاه هیئت رئیسه تا جایی برای اصلاح طلبان داخل و خارج از پارلمان ناخوشایند بود که پس از اعلام نتیجه انتخابات واکنش هایی در مذمت رفتار هیئت رئیسه فراکسیون امید دیده و شنیده شد.
غلامرضا تاجگردون عضو فراکسیون امید با انتشار دو عکس از انتخابات جلسه علنی یک شنبه مجلس و عکسی از مجلس نهم، در پیام اینستاگرامی خود چنین نگاشت که «تکلیف در مجلس نهم مشخص بود، لشکر نبود ولی تدبیر بود اما امروز لشکر بود و تدبیر نبود. آن چه اصلاح طلبان در آخرین سال انتخابات مجلس دهم و سال منتهی به انتخابات 98 باید مورد توجه قرار داده و درباره آن درایت به خرج می دادند حفظ علی مطهری در ترکیب هیئت رئیسه بود، آن ها باید علی مطهری را به عنوان خط قرمز خود در ترکیب هیئت رئیسه حفظ می کردند، خط قرمزی که به دلیل بی تدبیری خیلی راحت از دست رفت». همچنین غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگران نیز درپیام کنایه آمیز خود اعلام کرد که «به همت آقای عارف و دوستانشون آقای مطهری از نایب رئیسی مجلس حذف شد».
از سوی دیگر، کاظم جلالی رئیس فراکسیون مستقلین مجلس هم درجمع خبرنگاران پارلمان با اعلام این که درانتخابات هیئت رئیسه موضوع غیرطبیعی رخ نداد در واکنش به حذف مطهری اظهار کرد که «مسئولیت این موضوع با کسانی است که می‌خواستند در تمام قسمت‌های هیئت رئیسه به صورت مستقل کاندیدا معرفی کنند و این موضوع امکان پذیر نیست که همه به کاندیدای ما رأی دهند.»
در این میان وضعیت دبیران هیئت رئیسه برای اجلاسیه چهارم مجلس با حضور چهره های قبلی محمدعلی وکیلی، سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، علی‌اصغر یوسف‌نژاد، علیرضا رحیمی، احمد امیرآبادی‌فراهانی و اکبر رنجبرزاده تغییر نکرد و همانند سال قبل بهروز نعمتی، آشوری تازیانی و اسدا... عباسی نیز برگزیدگان نمایندگان به عنوان ناظران هیئت رئیسه بودند.
روایت مطهری از انتخابات هیئت رئیسه
علی مطهری عضو فراکسیون امید مجلس هم در گفت و گویی با ایسنا معرفی کاندیدای ریاست مجلس از سوی فراکسیون امید را موجب توافق دو فراکسیون سیاسی دیگر بر سر ریاست مجلس و کرسی نایب رئیسی دانست. وی افزود:‌ درباره انتخابات هیئت رئیسه مجلس در فراکسیون امید دو نظر وجود داشت، یکی نظر باتجربه‌ها مثل آقایان تاجگردون و تابش و بنده که مخالف معرفی کاندیدا برای ریاست بودیم و دیگری نظر جوان ترها و شخص آقای عارف که به شدت طرفدار معرفی کاندیدا برای ریاست بودند.مطهری گفت: استدلال گروه دوم از جمله جناب آقای عارف این بود که ما باید به جامعه پیام بدهیم که این جریان سیاسی بی‌تفاوت نیست و برای ریاست هم کاندیدا دارد هرچند رأی نیاورد، آن گاه اعلام می‌کنیم که تعداد ما در مجلس این مقدار است و در اقلیت هستیم پس انتظار بیش از حد نداشته باشید و این پیام در واقع برای انتخابات اسفند ۹۸ و انتخابات ۱۴۰۰ خواهد بود. البته برخی از این افراد - نمی دانم بر چه اساسی - معتقد بودند که آقای عارف رأی می آورد.مطهری یادآور شد:‌ به بیان دیگر گروه اول توجه به درون مجلس و کسب کرسی‌های بیشتر در هیئت رئیسه از طریق ائتلاف با دیگر فراکسیون ها و گروه دوم نظر به بیرون مجلس و بهره برداری در آینده داشت؛ هرچند برخی کرسی‌ها را در هیئت رئیسه از دست بدهیم و سرانجام نظر جوان ترها و شخص آقای عارف غالب و به عنوان تصمیم فراکسیون اعلام شد و شد آن چه نباید می‌شد.
عارف: برای حفظ هویت خود به صورت مستقل در انتخابات هیئت رئیسه ورود کردیم
در واکنش به آخرین انتخابات هیئت رئیسه مجلس، محمدرضا عارف رئیس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح‌طلبان دریازدهمین جلسه این شورا روند طی شده از سوی فراکسیون امید در انتخابات هیئت رئیسه مجلس برای اجلاسیه چهارم را تشریح کرد و گفت: فراکسیون امید برای حفظ هویت خود و انجام رسالت جریانی به صورت مستقل در انتخابات هیئت رئیسه ورود کرد و تلاش کردیم با شفافیت و به دور از برخی روابط غیر شفاف، اصالت گفتمانی خود را در درون مجلس به عینه نشان دهیم. وی ضمن قدردانی از همراهی و همکاری موثر اعضای فراکسیون امید تاکید کرد که در انتخابات مجلس یازدهم باید راه خود را از افراد فرصت طلب و کسانی که می خواهند از اعتبار جریان اصلاح طلب سوءاستفاده کنند، جدا کنیم.