شما را متوقف خواهیم کرد

آرمان- حمید شجاعی: وزیر ارتباطات جزو معدود مدیرانی است که طی دو سال گذشته توانسته عملکرد موفقی از خود بروز داده و مورد تایید اکثریت جامعه قرار گیرد. محمدجواد آذری جهرمی با حضور در مرقد امام راحل(ره) در دیدار با حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی گفت: «توجه امام، توجه به مستضعفین جهان و استقرار حکومت مستضعفین است که در قرآن هم ذکر شده است. ما وظیفه داریم که از آبرو و حریم خصوص مردم حفاظت کنیم. این هم جزو حق‌الناس است. میثاق می‌بندیم که خادم مردم باشیم، نه ولی‌نعمت آنها، از بیت‌المال اشرافی‌گری نکنیم و از اشرافی‌گری دوری کنیم، همراه و همگام با مردم باشیم و مشکلات مردم مشکلات ما هم باشد.»
معضل ستاره مربع
کدهای دستوری یا همان USSD که بدون نیاز به اینترنت مورد استفاده قرار می‌گیرند و چندی است که با عنوان ستاره مربع‌ها مطرح شده، حواشی بسیاری ایجاد کرده تا جایی که حتی صدای برخی مقامات همچون وزیر ارتباطات نیز درآمد. برخی فعالان سیاسی نیز به این امر واکنش نشان داده و آن را مصداق قمار توصیف کردند. حتی سیدمصطفی هاشمی‌طبا در برنامه اختیاریه شبکه پنج این ستاره مربع‌ها را با بلیت‌های بخت‌آزمایی پیش از انقلاب مقایسه کرد و شرعا جایز ندانست. گرچه نمی‌توان از منبع درآمد فوق‌العاده این سامانه‌ها برای صداوسیما گذشت. از همین جهت است که پس از اعتراضات فراوان برنامه‌ای چون «برنده باش» را که خود یکی از این ستاره مربع‌ها را تبلیغ می‌کرد تعطیل کردند، اما ستاره مربع‌ها بر قوت خود باقی ماند. درست مثل ستاره مربع‌هایی که در نظرسنجی‌های تلویزیونی به‌کار می‌رفت. لذا در هر برنامه‌ای اعم از ورزشی، اجتماعی، مسابقه و... ردپای این سامانه‌ها دیده می‌شود. گرچه این ستاره مربع‌ها صرفا در تلویزیون نیستند و به صورت اپلیکیشن‌های متفاوت به مشترکان ارائه می‌شود. ماجرا جایی جالب‌تر می‌شود که بدانیم یکی از راه‌های بزرگ کسب درآمد تیم‌های فوتبالی مشهور در کشورمان نیز اتکا به ستاره مربع‌های هواداری است که اپراتور‌های تلفن همراه دایر کرده‌اند. در همین راستا دوشنبه شب محمدجواد آذری جهرمی در توئیتی نوشت: «در احیاء، پیرمردی از قبض موبایلش گلایه کرد. گوشی هوشمند نداشت، اما قربانی ستاره مربع‌ها شده بود. با ستاره ۸۰۰ مربع عضویتش را لغو کردم. کلاهبرداران! اقدامات جدی‌تر ما برای خاتمه دادن به کارهای شما در راهند، به‌رغم همه موج تخریب‌هایتان، شما را متوقف خواهیم کرد.» باید دید پایان ستاره مربع‌ها که مطالبه جامعه نیز هست، چه زمانی به قوع خواهد پیوست.
ایجاد 68 هزار شغل


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایجاد اشتغال را یکی از اهداف این وزارتخانه در سال جاری عنوان کرد و اظهار داشت: امروز با نگاه به مسیر امام این قول را به مستضعفین و کل مردم می‌دهیم که بحث اشتغال را به عنوان کلیدی‌ترین وظیفه امسال دنبال کنیم و ایجاد 68 هزار شغل را به سرانجام برسانیم. جماران نوشت؛ محمدجواد آذری جهرمی در دیدار با آیت‌ا... سیدحسن خمینی با تأکید بر اینکه عملکرد بر شیوه امام مهم‌تر از برگزاری مراسم‌های مختلف است، تصریح کرد: شیوه امام توجه به مستضعفین جهان و استقرار حکومت مستضعفین است؛ که در قرآن هم ذکر شده است. مسئولان در شیوه امام خادمان سفره انقلاب برای مردم بودند، نه ولی‌نعمت آنها. وی افزود: امام راحل دست‌اندازی بر بیت‌المال را برنمی‌تابیدند. حق‌الناس را جزو موضوعاتی می‌دانستند که در رابطه با آن هیچ گاه رأفت نداشتند و با جدیّت برخورد می‌کردند. وزیر ارتباطات تاکید کرد: اگر ما بخواهیم با آرمان‌های امام تجدید میثاق و در این مسیر حرکت کنیم، جدای از وظایف ذاتی، شاید امروز مهم‌ترین نیازمندی مستضعفان جامعه که ما به عنوان خانواده ارتباطات می‌توانیم تلاش بیشتری برای آن داشته باشیم بحث ایجاد اشتغال است. وی افزود: امروز که خیلی از بخش‌های کشور به دلایل اقتصادی و فشارهای بین‌المللی شاید رکود را تجربه می‌کنند، حوزه ما به لطف الهی و به مدد بازوی جوانان کشور و فکر آنها در حوزه فناوری اطلاعات با رونق مواجه است. این رونق ثمره و هدفی مهم‌تر از اشتغال ندارد. این همواره مورد تأکید رهبر معظم انقلاب هم هست. آذری جهرمی با اشاره به اقدامات وزارت ارتباطات در یک سال گذشته، تصریح کرد: دولت و مجلس هم یاری کردند که طرح‌های ویژه اشتغال ما به سرانجام برسد. امروز با نگاه به مسیر امام این قول را به مستضعفین و کل مردم می‌دهیم که بحث اشتغال را به عنوان کلیدی‌ترین وظیفه امسال دنبال کنیم و ایجاد 68 هزار شغل را به سرانجام برسانیم.
خادم، نه ولی‌نعمت
وی تصریح کرد: ما با امام میثاق می‌بندیم که از حق‌الناس کوتاه نیاییم. در هر جایگاه و مجموعه‌ای که باشد، آن چیزی که به عنوان حق بر عهده ماست، این حق فقط محافظت از مال مردم نیست. ما وظیفه داریم که از آبرو و حریم خصوص مردم حفاظت کنیم. این هم جزو حق‌الناس است. میثاق می‌بندیم که خادم مردم باشیم، نه ولی نعمت آنها، از بیت‌المال اشرافی‌گری نکنیم و از اشرافی‌گری دوری کنیم، همراه و همگام با مردم باشیم و مشکلات مردم مشکلات ما هم باشد. با الگو قرار دادن زندگی امام، این میثاق‌نامه ما در سال جاری است. وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: چشم بسیاری از مردم ما به مسیر حرکتی در گام دوم انقلاب است. ما با توجه به اینکه بدنه وزارتخانه جوان‌سازی شده، فعال و پویاست، باید در این مسیر گام بلندتر بردارد که بتواند در جامعه ایجاد امید کند که نسل بعدی انقلاب توانایی و قدرت پیشبرد مسیر حرکت پر شتاب انقلاب را دارند و می‌توانند بر اساس آموزه‌هایی که از امام و مقام معظم رهبری یاد گرفته‌ایم و مسیری که شهدای ما طی کرده‌اند، در این مسیر حرکت کنیم.