بازار سهام شگفتی آفرید

آرمان: روز گذشته شاخص بورس تهران با رشد بیش از چهار هزار واحدی در 25 دقیقه ابتدایی فعالیت روزانه، رکورد بی‌سابقه‌ای را ثبت کرد. بازار سهام در ادامه نیز توانست با طی مسیر صعودی، رشد خود را به بیش از پنج هزار واحد افزایش داده تا در نهایت، معاملات سرمایه‌ای را در کانال 223هزار واحدی پایان دهد. این افزایش چشمگیر شاخص‌ها در پی یک روند آرام و متعادل در هفته جاری رخ داد؛ کارشناسان مهمترین دلایل آن را دریافت سیگنال‌هایی مبنی بر کاهش تنش‌های بین‌المللی و افزایش سطح عمومی قیمت‌های جهانی می‌دانند.
بازار سهام سال جدید را با رشد شاخص‌ها آغاز کرده است. این بازار توانسته با حفظ تعادل در معاملات خود، روزهای آرامی را در کانال‌های بالای 200هزار و بیش از آن برای سرمایه‌گذاران رقم بزند. در عین حال برخی تحولات بین‌المللی در سال جدید نیز بر این رشد اثرگذار بوده و در مقاطعی باعث انفجار شاخص‌ها شده است. اما بورس تهران، هفته جاری را در سطحی متعادل و آرام سپری کرده است. روز گذشته را می‌توان نقطه عطف معاملات بازار سرمایه دانست که به گفته کارشناسان در پی کاهش تنش‌های بین‌المللی، گزارش‌های مثبت شرکت‌ها و نیز افزایش قیمت‌های جهانی رخ داده است. از آنجا که اغلب شرکت‌های بورسی در ایران، صادرات‌محور هستند، افزایش قیمت‌های جهانی موجب افزایش سرمایه و تقویت سهام آنها در بورس می‌شود. در عین حال، بالارفتن نرخ دلار نیز در افزایش بهای سهام شرکت‌های صادراتی تاثیر بسزایی دارد. از همین رو سهام شرکت‌های صادرات‌محور می‌تواند شاخص‌های بورس را به اندازه چشمگیری افزایش دهد.
گزارش‌های مثبت عملکرد شرکت‌ها
یک کارشناس بازار سرمایه در تشریح دلایل رشد سریع بورس در مقایسه با سایر بازارهای موازی اظهار کرد: در مرحله نخست گزارش‌های خوبی که شرکت‌ها روی سامانه کدال می‌گذارند مهمترین عامل این رشد بوده است. امیر تجریشی با بیان اینکه بسیاری از شرکت‌ها در کشور ما صادرات‌محورند، تاکید کرد: با افزایش نرخ ارز نیمایی به بالاتر از 10هزار تومان، این شاخص بهتر رشد کرد؛ همچنین شرکت‌هایی که رکورد تناژ و تومان تولیدی آنها ثبت شده، همین امر باعث رشد فزاینده سهام آنها شده است. او خاطرنشان کرد: عملا رشد متوازنی در بین بسیاری از صنایع وجود داشته اما در مجموع، معدنی‌ها و فلزات رشد چشمگیرتری در مقایسه با سایرین داشته‌اند. به گزارش صداو سیما، تجریشی در ادامه تصریح کرد: بورس برخلاف سایر بازارهای موازی نظیر طلا و ارز که واکنش شتابنده‌ای به رخدادهای جهانی و جنگ‌های لفظی دارند، عمل می‌کند و آنچه باعث تعادل عرضه و تقاضا در بازار می‌شود گزارش شرکت‌هاست و باوجود تحریم‌های آمریکا در اردیبهشت امسال روی فلزات و معدنی‌ها، باز هم رشد خوبی در این باره شاهد بوده‌ایم.


رشد متناسب گروه‌های سرمایه‌ای
در همین حال، محمدحسین صدرایی- کارشناس بازار سرمایه- نیز با بیان اینکه رشد فعلی شرکت‌ها در بورس، متناسب با یکدیگر بوده و همه گروه‌ها به شکل متوازن بالا آمدند، تصریح کرد: این رشد بیشتر به عملکرد شرکت‌ها برمی‌گردد که در مجموع گروه فلزات، معدنی‌ها، پالایشی‌ها، پتروشیمی‌ها و برخی صنایع کوچک رشد بالاتری در مقایسه با سایرین داشته‌اند. او افزود: با توجه به اینکه در صنایع مختلف با اقدامات تازه بانک مرکزی در حوزه پول، شاهد کاهش هزینه تمام‌شده بانک‌ها هستیم، این امر صنایع را در فرآیند معامله مناسبی قرار داده و همین مساله رشد فراگیری را در بورس هم حاصل کرده است. صدرایی تاکید کرد: رشد شاخص بورس، ناشی از رشد قیمت یک سهم نیست، بلکه می‌توان گفت ناشی از رشد متوازن و یکجای همه شرکت‌هاست. او همچنین بورس را محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری و گام‌های بلندتر صاحبان سرمایه دانست.
نقش پررنگ فلزات و معدنی‌ها
شهاب‌الدین شمس؛ نیز درباره اقبال مردم به نمادهای فلزات و معدنی‌ها گفت: این اقبال به علت محاسبه نوع شاخص است و از آنجایی که این شرکت‌ها 70 تا 75 درصد از ارزش بازار بورس را تشکیل می‌دهند، همین حجم سبد ارزش بازار، به طور حتم تاثیر بالاتری خواهد داشت. این کارشناس بازار سرمایه افزود: رشدهای اخیر بیشتر به دلیل ارزش اسمی این گروه بوده که البته آن هم مرتب در حال تغییر است و اگر با دلار این تفاوت را بسنجیم متوجه می‌شویم این رشد تفاوت زیادی نمی‌کند و حتی جای رشد بالاتری نیز وجود دارد و هنوز شرکت‌ها خود را به جایگاه واقعی نرسانده‌اند.
سیگنال مثبت بازار متشکل ارزی
از سوی دیگر برخی کارشناسان، یکی از دلایل مهم رشد این روزهای بازار سهام را اثرگذاری مثبت اخبار بازار متشکل ارزی دانسته‌اند. محمد اقبال‌نیا- کارشناس بازار سرمایه به ایرنا گفت: طی روزهای اخیر قیمت دلار در سامانه نیما رشد پیدا کرده که این موضوع به نفع بازار سرمایه بوده است؛ البته این صحبت استنباط‌هایی است که از راه‌اندازی بازار متشکل ارزی به دست آمده و اینکه در عمل آیا این استنباط‌ها درست باشد یا خیر همچنان مشخص نیست. او افزود: همچنان مشخص نیست که با راه‌اندازی بازار متشکل ارزی شاهد چه اتفاقاتی در بازار سرمایه باشیم اما به طور حتم افزایش نرخ ارز نیما به نفع شرکت‌های صادرکننده خواهد بود. اقبال‌نیا با بیان اینکه با راه‌اندازی بازار متشکل ارزی ممکن است بازار سرمایه از جذابیت بیشتری نسبت به سایر بازارها برخوردار شود، تصریح کرد: اینکه گفته شود کسانی که تا قبل از راه‌اندازی بازار متشکل ارزی در حال فعالیت در بازار ارز بودند حال به دلیل تشکیل بازار متشکل ارزی و تغییر قیمت‌ها به سمت سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه رو می‌آورند چندان درست به نظر نمی‌رسد.