نتیجه ملاقات متهمان با یکی از موسسات مالی مطلوب نبود

دوازدهمین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده شرکت پدیده در دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران در نظام اقتصادی کشور، روز گذشته به ریاست قاضی منصوری در مشهد برگزار شد.
به گزارش میزان به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، در ابتدای این جلسه که با حضور هیئت عالی قضایی، متهمان و وکلای مدافع آنان، جمعی از شاکیان و وکلا، تیم پزشکی و عکاسان برگزار شد، قاضی منصوری به تشریح روند رسیدگی به این پرونده پرداخت.
قاضی منصوری با بیان دلایل اعطای فرصت به متهمان این پرونده گفت: این فرصت با هدف جبران مافات به متهمان اعطا شد.وی از دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی خواست نتیجه اقدامات متهمان را تشریح کند.
در این بخش، غلامعلی صادقی  دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی با اشاره به اقدامات دادسرای عمومی و انقلاب مشهد گفت: به طور مشخص سه اقدام طی این مدت توسط متهمان انجام شده است. ابتدا درخواست انجام ملاقات با مسئولان یکی از موسسات پولی و مالی برای انجام هماهنگی‌های لازم از سوی متهمان داده شد.


وی افزود: هماهنگی‌های لازم را انجام دادیم و بنا شد گزارش ارائه کنند که نتایج آن نیز اعلام شد و نتایج حاصل از آن، مطلوب نبود.وی بیان کرد: اقدام دوم از سوی متهمان، معرفی یک شرکت برای همکاری‌های لازم بود اما نتایج این اقدام نیز مثبت و شفاف نبود و به سرانجام مشخصی نرسید.
دادستان مشهد ادامه داد: در اقدام سوم نیز از سوی متهمان برای انجام برخی امور مکاتباتی شد و متاسفانه شاهد بودیم قبل از این که این نامه‌ها به دست ما برسد، تصویر این نامه‎ها در فضای مجازی منتشر شد که این کار نیز کار خوبی نبود و  گلایه هایی را در پی داشت.
 وی خاطر نشان کرد: از سال ۱۳۹۱ در حوزه پیشگیری به دنبال حل مشکل بودیم. به اصرار دوستان در ستاد تدبیر، مهلت مجددی نیز به متهمان اعطا شد؛ اما اقدام قابل قبولی از سوی آن‌ها دیده  نشد. در این مدت همه تلاش خود را برای حفظ منافع عمومی انجام دادیم و تعامل خوبی نیز با متهمان برای بازگرداندن اموال مردم داشتیم؛ اما متاسفانه همکاری باید و شایدی از سوی متهمان مشاهده نشد.
صادقی افزود: همکاری‌های ارزشمندی از سوی دستگاه قضایی با متهمان، با هدف بازگرداندن اموال مردم انجام شد. آن چه از سوی متهمان از ما خواسته شد به انجام رسید اما تا این لحظه همکاری شایسته‌ای از سوی این افراد انجام نشده است؛ بنابراین از دادگاه درخواست ادامه رسیدگی و اجرای قانون را داریم.وی همچنین در ادامه توضیحات قاضی منصوری در خصوص ادامه رسیدگی‌ها در این پرونده با محوریت قصور مسئولان و دست اندرکاران دستگاه‌های اجرایی که زمینه ساز تخلفات متهمان این پرونده شده اند؛ گفت: تحقیقات در این زمینه انجام شده و ادامه دارد و ان شاءا... نتایج آن به محض تکمیل، تقدیم و اعلام می شود.پس از توضیحات دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی، قاضی منصوری از نماینده سازمان بازرسی و نماینده دادستان مشهد خواست مطالب خود را ارائه کنند.
نماینده دادستان گفت: بررسی سوابق اقدامات دادستانی مشهد نشان دهنده این است که همه این اقدامات با هدف پیشگیری از گسترش تخلفات، حفظ اموال و دارایی‌های سهام داران و ادامه مسیر طبیعی فعالیت شرکت پدیده و اجرای قانون و نظامات دولتی بوده؛ اما باوجود تلاش‌های انجام شده، متهمان همکاری نداشتند و نتیجه آن شد که امروز شاهد آن هستیم.
نماینده مدعی العموم افزود: اصرار مسئولان وقت این شرکت یعنی متهمان فعلی پرونده بر ادامه فعالیت خارج از چارچوب قانونی جای تامل دارد و نتیجه این حرکت، تشکیل پرونده کیفری برای تعقیب متهمان بود.پس از توضیحات رئیس فعلی هیئت مدیره شرکت پدیده، قاضی منصوری از متهم ردیف اول محسن پهلوان مقدم فرزند اسداله خواست با توجه به کیفرخواست صادر شده، آخرین دفاع خود را بیان کند.متهم پهلوان مقدم با قرارگرفتن در جایگاه به تشریح اقدامات و دفاع از خود پرداخت.نماینده دادستان در واکنش به توضیحات متهم محسن پهلوان گفت: متاسفانه در شرایط کنونی نیز متهم ردیف اول برای همکاری، قائل به گذاشتن شرط و شروطی است که جای تامل دارد.
قاضی منصوری نیز دوباره متذکر شد فرصت اعطایی به متهمان فقط برای بازگرداندن اموال سهام داران است و از موجبات مخففه مجازات محسوب می‌شود.
متهم ردیف اول گفت: اقدامات اولیه با مذاکرات انجام شده با شهردار وقت شاندیز و برخی دیگر از مدیران صورت گرفت و اسناد و مدارک آن نیز وجود دارد، برخی اداره‌ها در همین مسیر تخلف کرده‌اند که حتما از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری خواهد شد.در این هنگام قاضی منصوری گفت: به همه تخلفات احتمالی مسئولان در این پروسه نیز رسیدگی خواهد شد و اقدامات اولیه هم انجام  شده است و دادستانی مشهد و سازمان بازرسی و دیگر نهاد‌های مربوط درحال پیگیری موضوع هستند.متهم ردیف اول گفت: چند سال است در زندان هستم و به عنوان محسن پهلوان در همین جا اعلام می‌کنم که دیگر توان ادامه کار را ندارم و کاری از من برنمی‌آید.
قاضی منصوری افزود: فرصت زیادی برای دفاع به متهم ردیف اول داده شده و از ابتدای برگزاری جلسات دادگاه ۲۰ جلد پرونده نیز شامل محتویات ۱۱ جلسه پیشین تشکیل شده است.
در این هنگام و پس از اتمام دفاعیات متهم ردیف اول، قاضی منصوری از نمایندگان سازمان‌های حاضر در جلسه خواست تا مطالب خود را درباره دفاعیات متهم پهلوان مقدم بیان کنند.
 نمایندگان سازمان‌های حاضر در جلسه با تشریح اقدامات خلاف قانون متهمان، بر اصرار متهمان بر ادامه تخلفات پس از تذکرات قانونی تاکید کردند.
پس از اقامه نماز ظهر و عصر و اعلام رسمیت مجدد جلسه، قاضی منصوری از وکیل نماینده جمعی از سهام داران خواست مطالب خود رابیان کند.پس از اتمام دفاعیات وکیل مدافع متهم محسن پهلوان مقدم، قاضی منصوری ادامه رسیدگی به این پرونده را به صبح امروز سه شنبه موکول کرد.