چرا این همه چالش در کشور وجود دارد؟

کورش الماسی- اولین گام برای چاره‏اندیشی به منظور مدیریت و حل و فصل انواع چالش‏های اجتماعی و ملی «صداقت» است. برای فهم ریشه‏ای شرایط بسیار بغرنج ضروری است تا از قالب‏های فکری سنتی و بسیار محدود خارج شویم. باید بپذیریم که همه «نخبگان» مقصر و مسئول وضعیت فعلی هستند و نه یک جناح و چند صاحب منصب. باید بپذیریم به فرهنگ، دانش مدیریت سیاسی جدید و کاربردی در جهان معاصر که در کشورهای توسعه‏یافته تبلور یافته است، دسترسی نداریم. اینکه برخی الگوها و اندیشه‏های مدیریتی را از غرب یا شرق وارد و بدون بومی‏سازی بخواهیم آنها را مبنای مدیریت کلان سیاسی قرار دهیم، شرایط آنگونه خواهد شد که هم اکنون تجربه می‏کنیم.
احتمالاً برخی موافق این اندیشه نباشند، اما به باور نگارنده ریشه‏ای‏ترین دلیل وجود این همه چالش‏های اجتماعی و ملی که زیست روزمره شهروندان را به شکلی بی‏سابقه دشوار کرده است، این واقعیت است که مبانی نظری مدیریت سیاسی کلان «اندیشه‏های تاریخی یا اندیشه‏های وارداتی بی‏آنکه بومی‏سازی شوند، است».
به باور نگارنده، تنها و ابدی‏‏ترین راهکار برون‏رفت از ناکارآمدی مدیریت کلان سیاسی، تولید اندیشه‏ها و راهکارهای مبتنی بر درک و تحلیل بومی امور اجتماعی و انسانی است. مدیریت کلان سیاسی باید خود را از دست زنجیر‏های تاریخی و اندیشه‏های وارداتی بومی‏نشده نجات دهد. به منظور خروج از سردرگمی ادارکی سیاسی و تولید اهداف واقع‏بینانه‏، ضروری و کاربردی است تا نخبگان به فهم چیستی، ضرورت و اهمیت منافع ملی به عنوان مبدا و مقصد تمامی افعال اجتماعی از جمله سیاسی، دست پیدا کنند.
تنها پیش‏شرط تولید اندیشه‏ها و راهکارهای بومی به‏‏منظور کارآمدی مدیریت کلان سیاسی؛ صداقت، اراده و حس مهین‏دوستی نخبگان است. نخبگانی که اراده، صداقت و حس تعلق به ایران که برجسته‏ترین ویژگی‏های یک وطن‏دوست است را داشته باشند، می‏توانند درک کنند که تنها و تنها موضوع سیاست‏ورزی؛ سربلندی، اقتدار و پایداری «ایران» است. ایران یعنی تاریخ، فرهنگ، جغرافیا، احساسات و... مشترک. زمانی که همه داشته‏ها و ویژگی‏های روانشناختی، اجتماعی، تاریخی و فرهنگی ما مشترک است؛ جناح‏ها، منافع و... گوناگون و متناقض غیر‏کاربردی است.


«ایران یک حس مشترک است». به عنوان مثال، حسی که بیشتر شهروندان ایران زمین به شیراز، اهواز، اصفهان، تبریز، مشهد و... دارند، به واشنگتن، مسکو، برلین، بیروت، بغداد و... ندارند. یا حس مشترکی در «ما» با شنیدن اسامی چون شهید فهمیده، شهید همت، فردوسی، سعدی و حافظ ایجاد می‏شود؛ با شنیدن اسامی چون چنگیز، چاورز، ترامپ، پوتین ، کسینجر و... در «ما» ایجاد نمی‏شود. تنها نمود این حس مشترک در عرصه سیاسی فهم منافع ملی است. منافع ملی باید خورشید عرصه سیاسی باشد. هر سیاسیت‏ورزی که نتواند خورشید عرصه سیاسی را درک یا ببیند، نمی‏تواند و نباید در جایگاه تصمیم‏سازی و تصمیم‏گیری مدیریت کلان سیاسی قرار بگیرد. چگونه ممکن است سیاست‏ورز یا صاحب منصبی که منافع ملی را درک نمی‏کند؛ صداقت، اراده، اخلاق و اهداف سیاسی جمعی داشته باشد؟ فهم و پذیرش منافع ملی که تبلور حس تعلق به ایران است باید مبدا و مقصد تمامی افعال سیاسی مشروع باشد.
سیاست‏ورزی جناحی، اهداف گوناگون و متناقض سیاسی، ارجعیت منافع شخص و جناحی بر منافع ملی(جمعی)، تنش در روابط خارجه که می‏تواند مصداق فرموده مقام معظم رهبری مبنی بر بازی در زمین دشمن تلقی شود، مغایر منافع و امنیت ملی که تبلور حس تعلق به یک وطن است.
«آرامش، رفاه، امنیت و... که نمود و شفاف‏ترین مولفه‏های توسعه یک کشور است بدون ثبات و شفافیت اذهان نخبگان جامعه، یک توهم یا رویا بیش نیست». پر بیراه نیست اگر گفته شود «اذهان نخبگان در برزخ میان سنت و مدرنیته سرگردان است». به باور نگارنده، تنها و تنها مسیر کم‏هزینه، زمینی، قابل درک و ممکن‏الحصول به منظور «رهایی» از انواع چالش‏های اجتماعی و ملی که زیست اجتماعی بخش بزرگی از شهروندان را طاقت‏فرسا کرده است، شفاف، با ثبات و هدفمند‏شدن اذهان نخبگان پیرامون فهم منافع ملی است.
سایر اخبار این روزنامه
از ابراز نگرانی نسبت به عملکرد مافیای دخانیات تا نگرانی نسبت به آمارهای مصرف سیگار و قلیان جهانبخش‏محبی نیا آشفته ‏بازار سیاست «ابتکار» از نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان گزارش می‌دهد احتمال رد صلاحیت برخی از نمایندگان فعلی میراث یزد از سرریز‏شدن حجم سرمایه‌گذاری و ممنوعیت سرمایه‌گذاری جدید در برخی محلات یزد خبر داد اقدامات سوداگرانه در بازار مسکن جوانان را از صاحب‌خانه شدن دور می‌کند ریسک کمتر و بازدهی بالاتر در بخش مسکن؟! آیا دیوارکشی، آسیب‌های اجتماعی پیرامون محوطه تئاتر شهر را از بین می‌برد؟ تئاتر، پشت حصار سران سیکا بر امنیت، صلح پایدار و همکاری منطقه‌ای تاکید کردند دیپلماسی ایرانی درپی کاهش تنش در منطقه مدیرکل نظارت بر اجرای احکام سازمان تعزیرات خبر داد عفو و تخفیف ۵۸۲ نفر از محکومان تعزیرات با موافقت رهبری رئیس قوه قضائیه: از فضای مجازی باید برای دریافت نظرات استفاده کرد لاریجانی در دیدار رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس فرانسه: مکانیزم اینستکس روی کاغذ مانده است چرا این همه چالش در کشور وجود دارد؟ شیطنت سیاسی و خطای هاله‏ای ینگه دنیا