شیطنت سیاسی و خطای هاله‏ای ینگه دنیا

امین جمشیدزاده*- داستان نفتکش‏ها مثل اینکه حالا حالا‏ها کار دارد و تمام‏شدنی نیست و جهان هر روز آبستن حوادث تازه‏ای در این زمینه باید باشد که آمریکا و هم‏پیمانانش مسبب و بانی آن هستند و در تلاشی آشکار و مذبوحانه انگشت اشاره به سمت ما می‏گیرند.
البته این رفتار دوگانه و پارادوکس ینگه دنیا چیز تازه‏ای نیست و از این منش یک ‏بام و دو‏ هوا و سیاست چماق و هویج، فشار و ارعاب و دم از مذاکره زدن نئوکان‏های واشنگتن همگان آگاه هستند و آنها پس از پایان سفر دو روزه «شینزو آبه» نخست‏وزیر ژاپن از ایران با طرح این ادعا می‏خواهند به توکیو این پیام را مخابره کنند که این است ایران و توپ را به میدان ما بیندازند و موضع و سناریوی ایران‏هراسی را اشاعه و گسترش دهند. اما این خطای هاله‏ای ترامپ و کاخ سفید است که ژاپنی‏ها باهوش‏تر از این قضیه و شطرنج‏بازان قهاری در عرصه سیاست هستند و خوب می‏دانند «آب در چه کاسه‏ای است.» در روانشناسی و علوم شناختی خطای هاله‏ای یا همان «اثر هاله‏ای» به انگلیسی(HaloEffect) که در دولتمردان شماره یک و دو کاخ سفید «ترامپ و پمپئو» مصداق بارز و ملموس دارد به نوعی خطا در شناخت و تصمیم‏‏گیری گفته می‏شود که تحت‏تاثیر ذهنیت قبلی قضاوت‏کننده شکل می‏گیرد و می‏تواند از حقیقت و انصاف به دور باشد. به‏عنوان مثال وقتی استادی از دانشجویی ذهنیتی منفی به عنوان یک فرد «تنبل» دارد در برخوردهای بعدی نیز ممکن است این پیش‏داوری بر قضاوت او تاثیر بگذارد، از این رو به معلمان و اساتید همیشه توصیه می‏شود در هنگام تصحیح ورقه‏های امتحانی به اسامی دانش‏آموزان و دانشجویان نگاه نکنند تا ذهنیت‏ها و پیش‏داوری‏های قبلی بر نحوه قضاوت و برخورد و مواجهه با شاگردان‏شان تاثیر نگذارد. تاثیر خطای هاله‏ای می‏تواند در قضاوت‏کننده بسته به نوع تصویر ذهنی قبلی مثبت یا منفی باشد که در شخص دونالد ترامپ در مواجهه با ما به عینه با آن پیش‏داوری‏ها و دروغ‏های مکرر و پیوسته و نابخردانه شبیه همتایانش - جورج بوش، ریگان، کلینتون و...- که موسسه‏های نظرسنجی بارها و بارها به آن اشاره و صحه گذاشته‏اند منفی می‏باشد. بیشتر سیاستمداران حال حاضر جهان سعی می‏کنند و مشق درست رفتار در سپهر سیاست می‏آموزند تا در اتمسفر کنونی دنیا که گرفتار جنگ‏های افراطی نیابتی مملو از خشونت و اشاعه تروریسم است از جنبه مثبت این خطا برای ارزیابی عملکرد خود در دنیای سیاست، با کیاست بیشتر بهره کافی و وافی و استفاده لازم را ببرند و تلاش می‏کنند تا اسم‏شان در تاریخ ماندگار شود و در اصطلاح خراب نشود و اعتبار جهانی داشته باشد. سیاستمداران ینگه دنیا نمی‏خواهند یاد بگیرند که خطاهای استراتژیک خود را اصلاح کنند و یادگیری همان واژه زیبا و طلایی شهیرترین روانشناسان دنیاست که یادگیری را تغییر رفتار بر پایه تمرین و تکرار مستمر می‏دانند و در همین راستا سیدعباس موسوی سخنگوی قاطع وزارت امور خارجه ما، اتهام‏های آمریکا را رد کرد و گفت: «ظاهرا برای پمپئو و سایر دولتمردان آمریکایی متهم‏کردن ایران در حادثه مشکوک و تاسف‏بار برای نفتکش‏ها راحت‏ترین و ساده‏انگارانه‏ترین کار است، در حالی که نخست‏وزیر ژاپن برای کاهش تنش‏ها با نفر اول جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد و کدام دست‏های پنهان به دنبال اثر‏گذاری بر این تلاش‏ها در منطقه است و چه کسانی از آن سود می‏برند؟!
آقای پمپئو این تشکیک نه‏تنها شوخی و خنده‏دار نیست بلکه نگران‏کننده و هشدار‏آمیز است.» سخنان قاطعانه سخنگوی وزارت خارجه ما و مواضع شجاعانه دولت، حرف و حدیث‏ها را تمام می‏کند و آفتاب دلیل آفتاب است و پشت‏پرده سناریوی این جریان مشخص، واضح و مبرهن است که آمریکا با همکاری هم‏پیمانانش در خاورمیانه (عربستان، امارات، اسرائیل و...) این شوی نمایشی و خیمه‏شب‏بازی مضحک را تدارک دیده و حالا حالا‏ها این فیلم بر پرده‏های خیالی در حال اکران بوده و تمامی ندارد.
*روزنامه‏نگار اصلاح‏طلب
سایر اخبار این روزنامه
از ابراز نگرانی نسبت به عملکرد مافیای دخانیات تا نگرانی نسبت به آمارهای مصرف سیگار و قلیان جهانبخش‏محبی نیا آشفته ‏بازار سیاست «ابتکار» از نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان گزارش می‌دهد احتمال رد صلاحیت برخی از نمایندگان فعلی میراث یزد از سرریز‏شدن حجم سرمایه‌گذاری و ممنوعیت سرمایه‌گذاری جدید در برخی محلات یزد خبر داد اقدامات سوداگرانه در بازار مسکن جوانان را از صاحب‌خانه شدن دور می‌کند ریسک کمتر و بازدهی بالاتر در بخش مسکن؟! آیا دیوارکشی، آسیب‌های اجتماعی پیرامون محوطه تئاتر شهر را از بین می‌برد؟ تئاتر، پشت حصار سران سیکا بر امنیت، صلح پایدار و همکاری منطقه‌ای تاکید کردند دیپلماسی ایرانی درپی کاهش تنش در منطقه مدیرکل نظارت بر اجرای احکام سازمان تعزیرات خبر داد عفو و تخفیف ۵۸۲ نفر از محکومان تعزیرات با موافقت رهبری رئیس قوه قضائیه: از فضای مجازی باید برای دریافت نظرات استفاده کرد لاریجانی در دیدار رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس فرانسه: مکانیزم اینستکس روی کاغذ مانده است چرا این همه چالش در کشور وجود دارد؟ شیطنت سیاسی و خطای هاله‏ای ینگه دنیا