بگو مگوی ترامپ با رسانه‌های آمریکا

دونالد ترامپ در اظهاراتی بار دیگر بزرگترین روزنامه‌های آمریکایی را مورد حمله لفظی قرار داد و گفت: باید یک نظرسنجی برگزار شود که نشان دهد که بین روزنامه نیویورک تایمز و واشنگتن پست کدام یک دروغگوتر و فریبکارتر است!
به گزارش پایگاه خبری هیل، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در پیامی در توئیتر اعلام کرد: با برگزاری یک نظرسنجی باید نشان داده شود که میان روزنامه نیویورک تایمز و روزنامه واشنگتن پست کدام یک دروغگوترین و فریبکارترین است. هر دوی این روزنامه‌ها برای کشور ما رسوایی بوده و آنها دشمن مردم هستند اما من نمی‌توانم تشخیص دهم که کدام یک بدترین است!
ترامپ در پیام دیگری اضافه کرد: خبر خوب این است که در پایان شش سال و پس از اینکه آمریکا بار دیگر با عظمت شده است، من کاخ سفید زیبا را ترک می‌کنم. (آیا شما فکر می‌کنید مردم از من درخواست می‌کنند که بیشتر بمانم؟ و بگویند آمریکا را با عظمت نگه دارید.) هر دوی این روزنامه‌های وحشتناک به سرعت از دور خارج می‌شوند و برای همیشه از میان می‌روند.
ترامپ بارها از مطبوعات به عنوان دشمن مردم و رسانه جعلی یاد کرده است.


همچنین ترامپ از رسانه‌ها به خاطر انتشار گزارش‌هایی درباره نظرسنجی‌ها در مورد انتخابات ریاست جمهوری پیش رو انتقاد شدیدی کرد.
اقدام خطرناک ترامپ
روزنامه نیویورک تایمز به صحبتهای اخیر دونالد ترامپ که این روزنامه را از بابت انتشار گزارشی درباره افزایش حملات سایبری آمریکا علیه روسیه متهم به ارتکاب خیانت به کشور کرده بود، واکنش نشان داده و این اتهام‌زنی را اقدامی «خطرناک» توصیف کرد.
به گزارش ایسنا، روزنامه نیویورک تایمز، بلافاصله بعد از آن که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در توییتی این روزنامه را متهم به «ارتکاب عملی خیانت‌بار» از بابت انتشار گزارشی درباره حملات سایبری آمریکا علیه شبکه برق‌رسانی در روسیه کرد، به این صحبت ترامپ واکنش نشان داد.
حساب مربوط به بخش ارتباطات نیویورک تایمز در توئیتر در پستی نوشت: متهم کردن مطبوعات به ارتکاب خیانت خطرناک است. ما به دولت درباره این مقاله قبل از انتشار آن توضیح دادیم. همان طور که در مطلب ما ذکر شده، مقام‌های امنیت ملی خود دولت ترامپ گفتند که جای نگرانی وجود ندارد.
به گزارش پایگاه هیل، اشاره او مربوط به بخشی از این مقاله است که در آن ذکر شده، مقام‌های شورای امنیت ملی آمریکا گفتند جزئیات این مطلب نگرانی خاصی را نسبت به امنیت ملی به وجود نمی‌آورد.
اخیرا روزنامه نیویورک تایمز گزارش کرد، مقام‌های آمریکا شروع به تشدید حملات سایبری و دیجیتال به شبکه برق‌رسانی روسیه کرده‌اند. دو مقام دولت آمریکا به نیویورک تایمز گفتند، به اعتقاد آنها رئیس جمهور کاملا در جریان جزئیات برخی تدابیر قرار نگرفته‌ است.  طبق این گزارش نیویورک تایمز، مقام‌های  دست اندرکار میلی به توضیح دقیق این فعالیتها به ترامپ نداشته‌اند چون نگران بودند که او شاید در روند اجرای آن مداخله کرده و یا با مقام‌های خارجی درباره آن صحبت کند.
دونالد ترامپ در پست خود در واکنش به این مطلب نیویورک تایمز در صفحه توئیتر خود نوشت: «باورتان می‌شود که روزنامه شکست خورده نیویورک تایمز داستانی ساخته و گفته که آمریکا حملات سایبری خود را به میزانی چشمگیر علیه روسیه افزایش داده است. این یک عمل خیانت‌بار از جانب نشریه‌ای است که زمانی بزرگ بود و اکنون درمانده برای انتشار هر داستانی است حتی اگر برای کشور ما بد باشد...و این که حتی واقعیت هم نداشته باشد! رسانه‌های خبری فاسد کشور ما امروز دست به هر کاری می‌زنند! آنها به هر قیمتی هر چیزی را می‌گویند و هر کاری را انجام می‌دهند بدون اینکه حتی کمترین فکری در خصوص تبعات آن داشته باشند! اینها بزدلهایی واقعی و بی تردید، دشمن مردم هستند!»
شکاف با جامعه اطلاعاتی آمریکا
نکته اساسی اینجاست که اختلافات ترامپ محدود به رسانه‌های امریکایی نیست. پایگاه «هیل» در گزارشی در مورد تأثیر صحبت‌های اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در زمینه پذیرفتن اطلاعات مخرب خارجی‌ها علیه مخالفان سیاسی خود بر سیاست داخلی آمریکا می‌نویسد:
«مقام‌های سابق اطلاعاتی و امنیتی آمریکا گفته‌اند، این صحبت‌های اخیر ترامپ می‌تواند در روند تلاش برای مقابله با مداخله خارجی‌ها در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده میلادی در آمریکا اخلال ایجاد کند و اینکه این صحبت‌ها با اخلاق مغایر هستند.
استیون کش، یک افسر سابق سازمان سیا و مشاور ارشد حقوقی سابق سناتور دیان فاینستاین گفت: مقام‌های جامعه اطلاعاتی آمریکا هر چه بیشتر نگران خواهند شد که رئیس جمهور این کشور نقش خود را طبق قانون اساسی به عنوان فرمانده کل قوا و رئیس اجرایی کشور تمام و کمال ایفا نمی‌کند.
این صحبت‌های ترامپ در زمانی حساس برای جامعه اطلاعاتی آمریکا مطرح می‌شوند. اخیراً تحقیقاتی از جانب خود ترامپ درباره منشأ‌های تحقیقات فدرال مربوط به ارتباط کمپین ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ او با روسیه به راه افتاده که جامعه اطلاعاتی آمریکا را نیز درگیر ساخته است.
ترامپ به وزارت دادگستری آمریکا دستور داده با افسران سازمان سیا در راستای این تحقیقات جلسه پرسش و پاسخ داشته باشند و این تصمیم ظاهراً باعث ناخرسندی مقامات پرسابقه اطلاعاتی شده است.
همچنین ترامپ به ویلیام بار دادستان کل آمریکا این اختیار را داده تا اطلاعات مربوط به این تحقیقات را از حالت محرمانه خارج سازد. این تحقیقات بخشی از یک رویکرد پرسابقه‌تر هستند که طی آن ترامپ اعتماد به جامعه اطلاعاتی آمریکا را زیر سوال برده است.
ترامپ پیشتر بارها جامعه اطلاعاتی آمریکا را متهم به جاسوسی از خودش در زمان کمپین انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ کرده بود.
ترامپ طی روزهای اخیر وعده داد که از مخبرهای سازمان سیا علیه کیم جونگ اون رهبر کره شمالی استفاده نخواهد کرد هر چند که بعد از طرح این صحبت از آن عقب‌نشینی کرد.
همپیمانان ترامپ می‌گویند، دیدگاه او درباره موضوع مداخله خارجی‌ها عمدتاً ریشه در حساسیت فراوان او نسبت به تضعیف مشروعیت پیروزی‌اش در انتخابات ۲۰۱۶ با استناد به مداخله روسیه به نفع او در این انتخابات دارد.
یک منبع نزدیک به کاخ سفید گفت: این فکر انگیزه اصلی او است. ترامپ از این ایده تنفر دارد که می‌گویند او به خاطر روسیه به ریاست جمهوری رسید.ترامپ همچنین دوست ندارد زیر بار هیچ تقصیری برود.
ترامپ در مصاحه جنجالی اخیر خود با جرج استفانوپلوس مجری ای.بی.سی نیوز گفت: از نظر او پذیرفتن تحقیقات یک دولت خارجی علیه مخالفان سیاسی داخلی مداخله محسوب نمی‌شود و من فکر می‌کنم این اطلاعات را قبول کنم.
ترامپ همچنین از متعهد شدن به اینکه هر گونه مورد مربوط به پیشنهاد دادن اطلاعات مخرب علیه رقبای داخلی از جانب عوامل خارجی را به اف.بی.آی گزارش کند، خودداری کرد و گفت: صحبتهای اخیر کریستوفر رای مدیر اف.بی.آی در سنا مبنی بر ضرورت اینکه کمپینهای انتخاباتی باید در صورت پیشنهاد یک دولت خارجی برای اعمال نفوذ یا مداخله به نفع آنها در انتخابات موضوع را به اف.بی.آی گزارش کنند اشتباه بود.
از نظر ترامپ در صورتی که او موضوع پیشنهاد اطلاعات مخرب یک طرف خارجی را به اف‌.بی.آی اطلاع دهد، تلویحاً قبول کرده که کمپین انتخاباتی او پیش از آن در جریان انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ مرتکب چنین عملی شده و پیشنهاد اطلاعات مخرب علیه هیلاری کلینتون، رقیب سابقش از جانب چهره‌های مرتبط با دولت روسیه را قبول کرده است.