گفت‌وگو با مردم و تسهیل ورود گردشگران

گروه سیاسی/ علی ربیعی، سخنگوی هیأت دولت روز گذشته در پایان نشست هیأت وزیران، ضمن تشریح مذاکرات دولت از تأکید و دستور رئیس جمهوری برای گفت‌وگوی وزرا، معاونان وزرا، معاونان رئیس جمهوری و سایر اعضای دولت با مردم در شهرستان‌ها و استان‌ها خبرداد. او با اشاره به اینکه درصورت تحقق این برنامه، این امر می‌تواند زمینه‌ساز پیوند مسائل محلی و منطقه‌ای با عالی‌ترین سطوح سیاستگذاری در کشور باشد، از تلاش‌ها برای تدارک برنامه‌های این سفرها خبر داد.
به گزارش «ایران»، سخنگوی دولت در این باره گفت: دکتر روحانی در جلسه هیأت وزیران به همه وزرا، معاونان وزرا و معاونان رئیس جمهوری تأکید کردند که برنامه گفت‌وگو و ارتباط با مردم را گسترش بدهند، به همین منظور تأکید شد که سفر به شهرستان و استان‌ها مطابق برنامه‌ای که ارائه خواهد شد، بیشتر شود. او این حضور مسئولان اجرایی در استان‌ها و شهرستان‌ها را زمینه‌ساز شنیدن بیش از پیش صدای مردم از سوی اعضای دولت دانست و تأکید کرد: آقای رئیس جمهوری بر ارتباط مستقیم با مردم تأکید کردند که به باور من، این امر می‌تواند تا حدود زیادی مسائل محلی و منطقه‌ای را با عالی‌ترین سطوح سیاستگذاری پیوند بزند.
رئیس جمهوری در حالی این دستور را به اعضای دولت داده که خود پیش از این میزبان فعالان و نخبگان حوزه‌های مختلف بوده و در دیدارهایی نقطه نظرات آنها را شنیده است. شنیده‌های خبرنگار «ایران» هم حاکی است که پروژه بزرگ «گفت‌وگوی اجتماعی» با محوریت علی ربیعی سخنگوی دولت بزودی اجرایی می‌شود. در حکم روحانی برای ربیعی علاوه بر سخنگویی دولت «دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری» هم آمده بود. مضاف بر اینکه خود علی ربیعی هم همواره بر انجام گفت‌وگو بین بخش‌های مختلف تأکید داشته است.
 دستور روحانی برای تسهیل ورود گردشگران به ایران


سخنگوی دولت در ادامه از دستور رئیس جمهوری برای تسهیل ورود گردشگران خارجی به کشور، باهدف مقابله با تروریسم اقتصادی و تحریم‌های امریکا خبر داد. ربیعی گفت که رئیس جمهوری امروز دستور دادند در همه فرودگاه‌ها گردشگران خارجی بتوانند بدون مهر فیزیکی و ثبت در پاسپورت به ایران بیایند.
او با اشاره به اینکه به دلیل فشارها و تحریم‌های امریکا علیه ایران، ممکن است گردشگران خارجی برای ورود به کشور ما واهمه داشته باشند که در صورت سفر به ایران، بعدها مورد ظلم تحریم‌ها قرار بگیرند، اضافه کرد: با دستور رئیس جمهوری این اتفاق می‌تواند گردشگران بیشتری را به ایران بیاورد و افراد بتوانند براحتی و بدون واهمه به کشور سفر بکنند، قرار شد تمهیدات آن بزودی فراهم شود و در فرودگاه‌های کشور اجرا شود.
ربیعی با اشاره به اینکه در این جلسه، سازمان حفاظت از محیط زیست، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت کشور گزارش‌هایی از آتش‌سوزی‌ها در مراتع و جنگل‌های کشور به دولت ارائه کردند، ادامه داد: مطابق این گزارش‌ها بخش اعظمی از این آتش سوزی ناشی از رویش علف‌های بسیاری است که پس از بارندگی‌های گسترده، رشد کرده‌اند، به همین دلیل زمانی که این علف‌ها خشک می‌شوند، براثر گرمای زیاد آتش‌سوزی رخ می‌دهد.
او با بیان اینکه این گزارش، پاسخی به شایعاتی است که آتش‌سوزی‌های اخیر را عمدی دانسته بودند، اظهار کرد: دیدگاه کارشناسان این بود که اساساً امکان آتش‌سوزی افزایش یافته، از این رو سازمان مدیریت بحران، سازمان برنامه و بودجه، وزارت کشور و وزارت دفاع موظف شدند تا برای پشتیبانی خاموش کردن بویژه در جاهایی که امکان عبور انسان نیست، با چرخ‌بال و سایر تجهیزات آمادگی داشته باشند تا این آتش‌سوزی‌ها گسترش پیدا نکند.
دو خبر خوش برای جانبازان و توان‌یابان
سخنگوی دولت همچنین دو خبر خوش نیز برای جانبازان و توان‌یابان داشت. ربیعی گفت: جانبازانی که با درصد جانبازی 50 یا 40 که امروز درصد جانبازی آنان به 70 درصد رسیده است، مشمول شرایط سال 87 برای واردات خودرو خواهند شد. به این ترتیب که دولت اجازه داد این افراد بتوانند 500 دستگاه خودرو با شرایط سال 87 و تا سقف 9 هزار و 200 دستگاه به کشور وارد کنند و این افراد از هزینه شماره گذاری، عوارض یا اجبار به اسقاط خودرو و هزینه گمرکی معاف خواهند بود.
او اظهار کرد: توان‌یابان هم اجازه داشتند خودرو وارد کنند. پیش از این برای فروش این خودروهای وارداتی 5 سال ممنوعیت در نظر گرفته شده بود که در جلسه هیأت دولت این محدودیت به 3 سال تنزل یافت و به این ترتیب، توان‌یابان می‌توانند بعد از سه سال خودروهای وارداتی خود را بفروشند.