بازی و اعتراض

عادل جهان‌آرای ‪-‬ اگر در ماه‌های اخیر به سخنان دکتر حسن روحانی دقت کرده باشیم، با وجودی که معمولا به صورت آرام و شمرده سخن می‌گوید، اما لحن سخنانش می‌تواند حامل معانی خاصی باشد.
البته هر چه از زمان فشار ایالات متحده بر دولت و ملت ایران بیشتر می‌گذرد، نوع دیالوگ روحانی به همراه لحنش تغییر کرده است. همراه کلام او نوعی عصبانیت دیده می‌شود. گاهی این عصبانیت‌ها را به صورتی صریح بیان می‌کند، گاهی هم- در بیشتر مواقع- در پرده حرف می‌زند، شاید اغلب مخاطبان او یا شنوندگان حرف‌هایش، کدهای سخنان روحانی را درک کنند، اما با این حال برای بسیاری این سوال پیش می‌آید که چرا روحانی در گفتن برخی حقایق و خصوصا آن بخش از حقایقی که باعث شد – و می‌شود- که دولت دوازدهم مدام با چالش‌های فراوان روبه‌رو شود، یا ابا دارد یا رودربایستی که بیشتر جلو نیاید و موضع خود را کاملا مشخص نکند. این در حالی است که روحانی بر «اصل شفافیت» اصرار دارد، اما جایی که خود باید شفاف باشد، نیست. کسی که شعاری می‌دهد طبیعی است بیش از همه باید خود به آن شعار یا قانونی که معتقد است، پایبند باشد و به صورت عملی آن را اجرا کند تا دیگران در مقام مقایسه بر او خرده نگیرند.
جنس سخنان روحانی در دیدارش با مدیران ارشد وزارت بهداشت، توام با عصبانت و گله و طعنه بود. روحانی وقتی به داستان برجام می‌رسد، به صورت‌های مختلفی برای آن عزیز احتمالا از دست رفته مرثیه می‌خواند. از یک سو به شدت به ترامپ و ایادی‌اش می‌تازد که این آتش‌ها زیر سر آنها بر پیکر برجام شعله کشیده است و از سوی دیگر به دوستان داخلی خودش طعنه‌ها و کنایه‌های خشم‌آگینی نثار می‌کند که نشان می‌دهد، روحانی به آن صورت که از ترامپ عصبانی است، گویا از دوستان داخلی‌اش عصبانی‌تر است، اما بحث این است که دلش هم نمی‌خواهد نام روزنامه‌ها یا طیفی را که مدام چوب لای چرخ دولتش و خصوصا برجام می‌گذاشتند و می‌گذارند، برای آن بخشی از جامعه که احتمالا متوجه طعنه‌های رئیس جمهوری نمی‌شوند، بیان کند.
با این حال روحانی امروز نسبت به برجام به نوعی دارد در زمین همان دوستانی که مخالف هواپیما بودند یا صراحتا می‌خواستند برجام را آتش بزنند، بازی می‌کند. این بازی و این اعتراض به همان‌ها هم جای ابهام و شگفتی دارد و دکتر روحانی بهتر از همه می‌داند که سیاست فعلی دولت دوازدهم در باره برجام بیشتر خوشایند مذاق همان‌‌هایی است که به قول او «در سال‌هایی که برجام به ثمر رسیده بود، از همان ابتدا شروع به ایراد گرفتن کردند و می‌گفتند خیانت به عالم بشریت شده است.»
با این حال شکی نیست که انتظار چنین سخنانی را در آینده هم از روحانی داشته باشیم، سخنانی که به نظر می‌رسد نه خروجی مناسبی برای او و دولتش دارد و نه آنکه می‌تواند سفره معیشت مردم را رنگ و جلا دهد.