ورونیکا تصمیم می‌گیرد بماند!

سرویس جامعه جوان آنلاین:  بر این اساس بعد از سفر به این کشور و تبادل اطلاعات در حوزه‌های زنان و آموزش، با همکاری استانداری‌ها دیدار‌های استانی زنانه‌ای را با برخی سفیران کشور‌های خارجی ترتیب داده‌اند؛ این دیدار‌ها خارج از عرف دیپلماتیک و بدون اطلاع نهاد‌های مسئول در این رابطه صورت گرفته است. ظاهراً قزوین پایلوت پیاده‌سازی اهداف فمینیسم و سند ۲۰۳۰ انتخاب شده است. قزوین به دلیل نزدیکی به تهران و ویژگی‌های تمدنی و گردشگری که دارد، می‌تواند پوشش مناسبی برای این طرح فراهم کند.
گفتنی است، فنلاند در حالی به عنوان طرف تعاملات بین‌المللی آموزش و زنان برای کشور ما قرار گرفته که با داشتن آمار اشتغال ۶۰ درصدی زنان و شیوع افسردگی مردان روبه‌رو است. همچنین به‌خاطر جابه‌جا شدن موازنه جنسیتی همجنس‌بازی را رسمی کرده است، بحران جمعیتی دارد و در پی حل معضل طلاق بالای خود است. زنان کشور فنلاند از دو دهه قبل ابتدا با شعار عدالت جنسیتی و جریان‌سازی مسائل زنان شروع کردند و نهایتاً به برابری رسیدند.
ورونیکا پتی سفیر بلژیک به بهانه دیدار از اماکن گردشگری، با حضور در استان قزوین دیدار‌هایی با فعالان حوزه زنان در حوزه‌های مدیریتی، سیاسی، فرهنگی اجتماعی و اقتصادی داشته است. گفتنی است با ابلاغ استانداری حضور تمامی معاونان و مشاوران زن استانداری، فرمانداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی استان در این جلسات اجباری اعلام شده است. اگرچه اعلام شده این اقدام بدون هماهنگی با وزارت خارجه صورت گرفته و موجب اعتراض وزارتخانه مذکور شده با این حال به نظر می‌رسد، وزارت امور خارجه آنقدر‌ها هم از ماجرا بی‌خبر نبوده است. چون به تازگی و در تاریخ ۲۸ خرداد هم با هدایت این افراد و همسر وزیر امور خارجه همسران سفرای ایران در کشور‌های خارجی با حضور در قزوین دیدار‌ها و جلساتی را در همین راستا برگزار کرده‌اند.
رسانه‌ها بازی خوردند


سفر یک ماه پیش هیئتی از اعضای فراکسیون زنان به فنلاند بیشتر از نظر خاصه خرجی‌های مجلس برای اعزام به مأموریتی بی‌ماهیت مورد توجه رسانه‌ها و افکار عمومی قرار گرفت. به بیان دیگر اغلب رسانه‌ها در این زمینه بازی خوردند و در تله رسانه‌ای جریان‌های نزدیک به دولت افتادند، در نتیجه از اهداف اصلی سفر غافل شدند. این در حالی است که چمدان سوغاتی‌های سفر کذایی به مرور باز و از سوغات‌های فرنگ رونمایی می‌شود.
اگرچه در آن زمان پروانه مافی نماینده مردم تهران مدعی شد، این سفر با هدف تبیین جایگاه زنان ایرانی در سیاست، فرهنگ و اقتصاد و همچنین شناساندن ظرفیت‌های بالا بانوان ایرانی به مسئولان مختلف فنلاندی انجام شد، اما گویا گزارش اعضای فراکسیون زنان در رابطه با مصوبات مجلس برای حمایت از خانواده، زنان و کودکان و قوانین حمایتی از بانوان، مشارکت زنان در مسئولیت‌های سیاسی و مدیریتی، توسعه مشاغل خانگی و کارآفرینی زنان و همچنین راه‌اندازی استارت‌آپ‌ها توسط زنان، گسترش روابط آموزشی و تبادل تجربیات در این حوزه و ورود به حوزه فعالیت‌های مدنی از طریق NGO‌ها بیشتر مورد توجه فنلاندی‌ها قرار گرفته است. به طوری که مبنای برخی برنامه‌ریزی‌های نفوذی در حوزه‌های یادشده قرار گرفته است.
شاید بتوان این سفر را دنباله سفر مطالعاتی به فنلاند دانست که در سال ۹۵ از سوی معاونت امور زنان ترتیب داده شد.
البته یک ابهام در مورد انتخاب فنلاند به عنوان طرف تعاملات بین‌المللی زنان کشورمان از آن زمان تا امروز باقی است و آن این است که کشوری با آمار اشتغال ۶۰ درصد زنان که با شیوع افسردگی مردان روبه‌رو است و به‌خاطر جابه‌جا شدن وزنه‌ها، همجنس‌بازی را رسمی کرده است، بحران جمعیتی دارد و در پی حل معضل طلاق بالای خود است، آیا صلاحیت دارد که الگوی کاری و فکری زنان و آموزش ما قرار گیرد؟ آیا شعار عدالت جنسیتی برگرفته از رویکرد و جنبش زنان فنلاند نیست؟ (زنان کشور فنلاند ابتدا با شعار عدالت جنسیتی و جریان‌سازی مسائل زنان شروع کردند و نهایتاً به برابری رسیدند.)
قزوین دروازه ۲۰۳۰
علاوه بر این تصریح گزارش‌های رسیده مبنی بر تبدیل قزوین به عنوان پایلوت پیاده‌سازی اهداف فمینیسم و سند ۲۰۳۰ در خور توجه است. قزوین به دلیل نزدیکی به تهران و ویژگی‌های تمدنی و گردشگری که دارد، می‌تواند پوشش مناسبی برای این طرح فراهم کند. تلاش‌های صورت گرفته در سال گذشته از سوی این افراد برای راه‌اندازی استخر‌های روباز زنان در چند استان کشور به ویژه قزوین و حضور هیئت‌های خارجی متعدد در ماه‌های اخیر در این استان و تلاش برای ارتباط با فعالان قزوینی حوزه زنان و توجیه آنان برای جمع‌آوری اطلاعات و القا لزوم پیاده‌سازی سند توسعه پایدار (۲۰۳۰) صحت گزارش‌های فوق را تأیید می‌کند.
بلژیک بدل فنلاند
از سوی دیگر دلالی بلژیک در جریان این امر قابل توجه است؛ نام بلژیک در سیاست‌های خارجی کشورمان در تاریخ معاصر تا به امروز چندان جلب توجه نمی‌کند و کارنامه خنثایی در این باره دارد. بنابراین از این فرصت استفاده کرده و مأموریت نفوذ را تمام و کمال برعهده گرفته است. به طوری که اخیراً بیشتر از هر موقع دیگری از این کشور و فعالیت‌های سفارتخانه‌اش در زمینه آموزش و زنان خبر می‌خوانیم. دیدار سفیر بلژیک با تیم‌های دانش‌آموزی برخی از مدارس در سفارتخانه این کشور و حمایت از فعالیت‌های به اصطلاح فوق برنامه تعدادی از مدارس را که به دیدار ورونیکا پتی سفیر بلژیک در کشورمان با زنان فعال در حوزه‌های مدیریتی، سیاسی، فرهنگی اجتماعی و اقتصادی بچسبانیم خیلی شبیه مأموریت‌های بنیاد‌های اوراسیا و USAID در زمینه آموزش و زنان می‌شود.
بنیاد اوراسیا از طریق تأسیس مدارس اینترنتی در ایران به‌دنبال ایجاد تغییر در سبک زندگی و باور‌های زنان و دانش‌آموزان ایرانی است. هدف اولیه و اساسی از تأسیس این مدارس در ایران تأثیرگذاری بر معلمان به‌ویژه معلمان زن در ایران بیان شده، تا مفاهیم و اصول شهروندی و دموکراتیک غربی، از طریق آنان به دانش‌آموزان که در حقیقت نسل‌های آینده‌ساز ایران هستند، انتقال یابد. در سایت اینترنتی این مدارس نیز به‌صراحت اعلام شده است. این بنیاد از لحاظ ساختاری زیرمجموعه آژانس توسعه بین‌المللی امریکا (USAID) قرار دارد و علاوه بر آن از کمک‌های مالی دولت‌های انگلیس، هلند، فرانسه، سوئد، سازمان‌های دولتی ایالات متحده، وزارت دفاع امریکا و... نیز بهره می‌برد.
ورونیکا حجاب را دوست ندارد!
رگه‌هایی از مشابهت مزبور در میان صحبت‌های پتی در جمع بانوان فعال سیاسی، فرهنگی استان قزوین مشاهده می‌شود: «پیشنهادات مطرح شده زنان کارآفرین را پیگیری خواهم کرد، امکان برقراری ارتباط و همکاری با قزوین وجود دارد و در ماه‌های آینده جهت ادامه تعاملات به قزوین سفر خواهم کرد. قانون کشور ایران خوب است، اما نحوه اجرای آن دارای اهمیت است، با وجود داشتن قانون خوب، اما قانون خوبی اجرا نمی‌شود. در بسیاری از موارد دو طرف هم نظر هستیم، ولی نظرات مختلفی درباره حجاب داریم! و از دیدگاه حقوق بشر و زنان دیدگاه ما متفاوت است، باید حقوق زنان رعایت شود و در مواردی که تفاوت نظر وجود دارد با هم گفتمان داشته باشیم. مسائل و زمینه‌های مختلفی همچون ورزش و کارآفرینی برای همکاری وجود دارد و باید در این مورد با مسئولان هم‌اندیشی شود و در آینده با امور بانوان استانداری در راستای همکاری‌ها ممکن است تعامل بیشتری خواهیم کرد.»