پاسخ قاطع به بازی اروپا

در حالی که اروپا با ظاهرسازی فریبنده سعی دارد با اینستکس نمایش بازی کند کشورمان در مقابل این اقدامات ناچیز طرف های متعهد برجام، تاکید دارد که همچنان به کاهش تعهدات برجامی خود ادامه خواهد داد و به این ترتیب سقف اورانیوم ذخیره شده ایران از 300 کیلو گرم فراترخواهد رفت.  در فاصله برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در روز جمعه در وین، گمانه زنی هایی از احتمال تجدیدنظر ایران در تصمیم قبلی خود صورت می گرفت، اما به نظر می رسد با توجه به نمایشی بودن اقدام اروپا در راه اندازی اینستکس، قرار نیست کاهش تعهدات هسته ای ایران متوقف شود. دراین باره عصر دیروز یک منبع آگاه در گفت و گو با خراسان با بیان این که نتایج کمیسیون مشترک برجام که جمعه در وین برگزار شد با خواسته های به حق ایران از برجام فاصله زیادی داشته و نتوانسته مطالبات ما را برآورده سازد، تاکید کرد: «تصمیم قطعی جمهوری اسلامی ایران این است که اقدامات خود در کاهش تعهدات برجامی اش را ادامه دهد و در این مسیر در اولین اقدام به زودی از سقف ذخایر 300 کیلو اورانیوم غنی شده عبور خواهد کرد.» این منبع آگاه که مایل بود نامش ذکر نشود، در عین حال گفت: «در صورت تحقق خواسته های برجامی  ایران در حوزه بانکی و نفتی از سوی اروپا، کشورمان این آمادگی را دارد تا راجع به اقدامات کاهشی خود در چارچوب مواد 26 و 36 برجام تجدید نظر کند.»
اشاره این منبع آگاه به ناکافی بودن تصمیمات اخیر نشست برجام، ناکارآمد بودن اینستکس در دور زدن مبادلات تحریم شده ایران و محدود بودن این کانال مالی به موارد غیرتحریمی یعنی دارو و غذاست! نشست روز جمعه کمیسیون مشترک برجام در وین، در حالی با اعلام خبر عملیاتی شدن اینستکس همراه شد که عباس عراقچی نماینده ایران در این نشست هم معتقد است این نشست «یک گام رو به جلو» ولی برای توقف کاهش تعهدات هسته ای ایران ناکافی است. معاون وزیر خارجه کشورمان در عین حال گفته که «پیشرفت های حاصل شده در این نشست هر چند با انتظارات ایران فاصله دارد»  را  برای بررسی به تهران منتقل می کند و این مقامات کشورمان در ایران هستند که درباره آینده برجام تصمیم می گیرند: «فکر نمی کنم پیشرفت هایی که امروز صورت گرفت به اندازه ای کافی باشد که ما تصمیم فعلی خود برای کاستن از سطح تعهدات را متوقف کنیم اما تصمیم گیری با تهران است.»
عراقچی: سازوکار مالی اروپا فعلا از ایران نفت نمی خرد
وی همچنین تصریح کرد که سازوکار مالی اروپا فعلا از ایران نفت نمی خرد و بدون خرید نفت ایران، اینستکس انتظارات ایران را برآورده نمی کند. در بیانیه ای که کمیسیون مشترک برجام صادر کرده به انجام اولین تراکنش سازوکار مالی و همچنین آمادگی کشورهای ثالث برای پیوستن به این سازوکار اشاره شده است. چین که یکی از خریداران عمده نفت ایران است، ابراز آمادگی کرده است به عنوان طرف ثالث وارد این سازوکار شود. روسیه نیز از عملیاتی شدن اینستکس استقبال کرده و وال‌استریت‌ژورنال نوشته هلند به سهامداران اینستکس افزوده می‌شود. نشست وزیران خارجه عضو برجام در آینده نزدیک هم از دیگر موضوعاتی است که در بیانیه نشست وین از آن صحبت شده است. همزمان با این نشست ابدی سفیر ایران در لاهه گفت: «روزگاری اروپا و آمریکا در قالب 1+5 در یک قایق بودند؛ حال که آمریکا از این قایق پیاده شده، نوبت اروپایی‌هاست که زحمت بکشند و به جای آمریکا هم پارو بزنند.» حتی ریچارد دالتون سفیر پیشین انگلیس در تهران اذعان کرد که خواسته های ایران از اروپا عقلانی است چرا که «هیچ طرفی نمی تواند به صورت یک طرفه در یک توافق بماند.» شبکه الجزیره در تحلیل خروجی نشست وین نوشت: این نشست «حامل پیام ناتوانی اروپایی ها برای پایبندی به توافق هسته ای و مقابله با تحریم های آمریکا علیه ایران بود.» عراقچی دو روز پیش اظهارات برایان هوک را مبنی بر این که ایران باید به برجام پایبند بماند «جوک روز» توصیف کرد و حالا به نظر می رسد اجرایی شدن اینستکس را [که تنها بخش کوچکی از تعهدات اروپایی ها بوده] آن هم با شرط و شروط متعدد باید شوخی و جوک تلخ اروپایی ها برای حفظ برجام دانست. توافقی که دو طرفه بود و حالا غربی ها انتظار دارند ایران به صورت یک طرفه به تعهدات خود عمل کند.
 
اجرایی شدن اینستکس و 5 برش  از فضای مجازی


* مهدی محمدی: اینستکس فقط به چهار شرط به درد می خورد و الا کلاهبرداری است بزرگ تر از برجام؛ بتوان با آن کالای تحریمی خرید، اروپا از ایران نفت بخرد، مشروط به FATF نشود و علاوه بر تسویه عملیات پرداخت هم انجام بدهد.
* عبدا... گنجی: آن چه اروپا قصد دارد در دالان اینستکس مبادله کند -غذا و دارو- خود آمریکایی ها هم به ما می دهند.
* حشمت ا... فلاحت پیشه رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی: در حساب توئیتری خود نوشته است که باید به اینستکس فرصت داد، زیرا جنبه سیاسی آن هم اهمیت زیادی دارد.
* نصرت ا... تاجیک: اجرایی شدن اینستکس لازم است اما کافی نیست ولی در به هم زدن ترتیبات درونی برجام هم نباید زیاد عجله کرد. همین که ترامپ در انزوای خروج از برجام بماند و نتواند علیه ما اجماع ایجاد کند «فعلا» کافی است.
* یک کاربر: میگن اولین تراکنش اینستکس انجام شده عراقچی تو وین یک کارت شارژ دو هزار تومنی کشیده ازش!