شکایت ایران از آمریکا به شورای امنیت

آرمان- حمید شجاعی: پس از شکار پهپاد آمریکایی بر فراز آسمان ایران از سوی سامانه پدافندی 15 خرداد بسیاری این حرکت را نقض حریم هوایی ایران خوانده و از لزوم شکایت ایران از آمریکا به سازمان ملل سخن به میان آوردند. در همین راستا شنیده شد که مقامات در وزارت امور خارجه نسبت به این مساله واکنش نشان داده و بر آن تاکید داشته‌اند. به همین جهت غلامحسین دهقانی معاون حقوقی وزارت امور خارجه می‌گوید: «پس از تجاوز و سرنگونی یک پهپاد تجسسی آمریکا به قلمرو هوایی ایران، وزارت امور خارجه در نامه‌ای شکایت خود را به شورای امنیت سازمان ملل و دبیرکل این سازمان برده و بر اساس ماده 51 منشور ملل متحد به این تجاوز شکایت کرده است.» این در حالی است که اخیرا آمریکا به درخواست فرماندهی مرکزی خود و بنابر آنچه مقابله با تهدیدهای ایران علیه نیروهای آمریکایی خوانده می‌شود 22 فروند جنگنده به خلیج فارس اعزام کرده است.
  اقتدار ملی
بامداد پنجشنبه 30 خرداد بود که یک فروند پهپاد جاسوسی پیشرفته با نام گلوبال هاوک به آسمان ایران وارد شد و هدف آتش سامانه پدافند نیروی هوا فضای سپاه پاسداران قرار گرفت. ماجرا از این قرار است که پهپاد مورد نظر پس از دریافت چندین اخطار برای ترک آسمان ایران و بی‌توجهی به این اخطار‌ها هدف سامانه پدافندی 15خرداد سپاه شده است. هر چند که پس از وقوع این اتفاق آمریکایی‌ها ابتدا در حالتی دستپاچه خبر سرنگونی پهپاد را تکذیب کردند، اما پس از واکنش سردار سلامی فرمانده کل سپاه که با تایید ساقط کردن پهپاد خطاب به آمریکایی‌ها این پیام را مخابره کرد: «جمهوری اسلامی بنای جنگ با هیچ کشوری را ندارد، اما برای جنگ کاملا آماده‌ایم و حادثه امروز نشانه روشنی از این پیام دقیق بود». آمریکایی‌ها گفته خود را پس گرفته و پس از تایید سرنگونی، در گام دوم خود بر روی مساله دیگری مانور دادند که ایران پهپاد گلوبال هاوک را خارج از آسمان خود مورد هدف قرار داده است و این مغایر قوانین بین‌المللی است. آنچنان که سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای ادعا کرد پهپاد ساقط‌شده آمریکایی خارج از آسمان ایران هدف قرار گرفته است. یک ژنرال آمریکایی هم ادعا کرده این پهپاد ۳۴ کیلومتر با ساحل ایران فاصله داشته است. هر چند که این مساله نیز با واکنش توئیتری ظریف وزیر امور خارجه کشورمان مواجه شد و وی در توئیترش با قرار دادن عکسی جزئیات بیشتری از مختصات و نقطه هدف قرار گرفتن پهپاد ارائه کرد که نشانگر کذب بودن ادعاهای آمریکایی‌ها بود. هر چند پیدا شدن تکه‌های پهپاد ساقط شده در داخل مرزهای ایران نیز موید ادعای ایران برای نقض هوایی کشورمان توسط آمریکایی‌ها بود. پس از این اتفاق ترامپ؛ رئیس‌جمهور آمریکا در توئیتی این عمل ایران را اشتباه بزرگی دانست و حتی در بامداد جمعه دستور حمله به ایران را صادر کرد که چند دقیقه پیش از حمله آن را متوقف کرد. بسیاری هدف قرار دادن پهپاد آمریکایی‌ها به دست سامانه پدافندی سپاه را موفقیتی ارزشمند در مقابل آمریکا می‌پندارند؛ چرا که پیش از آن آمریکایی‌ها در تهدیداتی پیاپی اظهار می‌داشتند که اگر ایران خطایی مرتکب شود و دست به اقدامی بزند، پاسخ سختی خواهد گرفت، اما شکار گلوبال هاوک آمریکایی‌ها که از گرانترین پهپادهای جهان به حساب می‌آید نشان داد آمریکایی‌ها فقط حرف می‌زنند و در عمل نیز پاسخشان در توئیتر است. هر چند که این پایان کار نیست و منابع خبری از شکایت ایران از آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل خبر می‌دهند.
  شکایت ایران از آمریکا


معاون حقوقی وزارت امور خارجه کشورمان اعلام کرد نامه شکایت از آمریکا به‌دلیل تجاوز پهپاد این کشور به حریم هوایی ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد تحویل داده شده است. تسنیم نوشت؛ غلامحسین دهقانی اظهار داشت: پس از این تجاوز و سرنگونی یک پهپاد تجسسی آمریکا در قلمرو هوایی ایران، وزارت امور خارجه در نامه‌ای شکایت خود را به شورای امنیت سازمان ملل و دبیرکل این سازمان برد و بر اساس ماده 51 منشور ملل متحد به این تجاوز شکایت کرد. وی افزود: در این نامه ایران متذکر شده است که در صورت تکرار اقداماتی از این دست، ایران دفاع از مرزهای آبی خود و مقابله با هرگونه تجاوز را حق خود می‌داند. معاون حقوقی وزارت خارجه بیان کرد: طرف آمریکایی ادعا می‌کند که این پهپاد وارد حریم هوایی کشورمان نشده است که البته هرگز نمی‌تواند چنین ادعایی را ثابت کند چون این پهپاد پس از انهدام در خاک ایران سقوط کرد. دهقانی با اشاره به شکایت ایران به‌خاطر تحریم‌های آمریکا در دیوان دادگستری لاهه نیز اظهار کرد: این دیوان در قرار موقت، تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان را به‌ویژه در زمینه غذا و دارو محکوم کرده است. وی تصریح کرد: طبق این قرار موقت دیوان دادگستری لاهه باید در باره نقل و انتقالات مالی ایران به‌ویژه در زمینه تهیه دارو تسهیل کند در حالی که هم‌اکنون در عمل آمریکا با فشار حداکثری در این خصوص عمل می‌کند. معاون حقوقی وزارت امور خارجه تاکید کرد: ایران دفاع از حق مشروع خود را در این زمینه از طریق گزارشگر دیوان دادگستری لاهه پیگیری می‌کند.
  اعزام 22 جنگنده به خلیج فارس
روزنامه واشنگتن پست نوشت: ارتش آمریکا حدود ۱۲ جنگنده رادارگریز اف۲۲ به قطر اعزام کرد. ایرنا به نقل از این روزنامه آمریکایی نوشت: اعزام جدید جنگنده به خلیج فارس بخشی از درخواست فرماندهی مرکزی ایالات متحده در ماه مه (اردیبهشت) برای به اصطلاح مقابله با تهدیدهای ایران علیه نیروهای آمریکایی در منطقه است. به گفته واشنگتن پست، جنگنده‌های اف۲۲ آمریکا این هفته به پایگاه هوایی العبید قطر وارد شده‌اند. این پایگاه به عنوان مقر اصلی عملیات‌های آمریکا در منطقه خاورمیانه شناخته شده است. پایگاه العبید قطر پیش از این نیز به چهار بمب‌افکن بی‌۵۲ در اردیبهشت ماه مجهز شده بود. ارتش آمریکا در اوایل ماه اردیبهشت ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن و بمب افکن‌های بی‌۵۲ را به منطقه خاورمیانه اعزام کرد.
   مجوز کنگره؟
اصلاحیه موسوم به «یودال» که به بودجه دفاعی سال ۲۰۲۰ آمریکا افزوده می‌شد تا هرگونه حمله به ایران را به تصویب کنگره منوط کند، تاکنون ٤٩ رای مثبت به دست آورده و رای‌گیری ادامه دارد. تام یودال سناتور دموکرات این طرح روز پنجشنبه در صحن سنا مورد بحث قرار گرفت و رأی گیری آن به روز بعد موکول شد. تصویب این طرح به حداقل ۶۰ رأی مثبت سناتورها نیاز داشت که در نهایت 41 رای آورد. به عبارت دیگر طرح پیشنهادی رای نیاورد. سناتو یودال در دفاع از طرح خود تصریح کرد همان‌گونه که کنگره پس از حوادث پرل هاربر و حملات ۱۱ سپتامبر به سرعت تصمیم‌گیری کرد؛ درباره ایران هم می‌تواند چنین اقدامی انجام دهد. با توجه به تنش‌های اخیر بین آمریکا و ایران و تهدید حمله از سوی مقامات کاخ سفید، این اصلاحیه ارائه شده بود تا مجوز اختیار سال ۲۰۰۱، درباره ایران لغو شود. تیم کین یکی از سناتورهای دموکرات در دفاع از این اصلاحیه با طرح این سوال که آیا رئیس‌جمهوری آمریکا می‌تواند بدون مجوز کنگره، جنگی با ایران به راه بیندازد، گفت: این تبصره یا اصلاحیه هیچ‌گونه هزینه برای جنگ علیه ایران یا در خاک ایران بجز در دفاع از خود، بدون اقدام کنگره، مجوزی نخواهد داشت. وی با تأکید بر اینکه این اصلاحیه به معنای تلاش برای محدود کردن قدرت رئیس‌جمهوری برای دفاع از کشور نیست، اضافه کرد: اما اگر رئیس‌جمهوری تصمیم بگیرد که ما نیاز داریم جنگ علیه یک کشور مستقل را بپذیریم، این اصلاحیه می‌تواند از او بخواهد که به کنگره بیاید. کین با اشاره به اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر اینکه در هفته گذشته تنها ۱۰ دقیقه تا جنگ با ایران فاصله داشته‌اند، گفت: در مصاحبه‌ای اختصاصی با دِ هیل هم گفت این مساله ارتباطی به کنگره ندارد و من از آنها اجازه نخواهم گرفت. وی با بیان اینکه رئیس جمهوری آمریکا گفته است که خوب است آنها را در کنار خود داشته باشیم اما به طور قانونی نیازی به این کار نیست، تاکید کرد: جنگ دیگر در خاورمیانه شکسته شدن وعده انتخاباتی دیگر رئیس جمهوری است.