تعداد پزشکان ایرانی یک سوم شاخص جهانی

گروه اجتماعی- کم و بیش همه ما با درمانگاه های پر ازدحام، مطب های شلوغ و بیمارستان هایی که همیشه باید منتظر پزشک بود، مواجه شده ایم. انتظارهایی که درد بیماری را دوچندان می کند؛ به این موضوع کمبود بیمارستان و مراکز درمانی به ویژه در شهرستان ها را هم اضافه کنید که نتیجه اش فاصله معنادار ما با استاندارد جهانی در تعداد پزشکان می شود. به این آمار که حریرچی معاون کل وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد توجه کنید: «هم اکنون در کشور شاخص تعداد پزشک عمومی، متخصص و داروساز 1.6 به ازای هر هزار نفر جمعیت است. این درحالی است که کف مورد نیازمان در این زمینه 2.5 نفر به ازای هر هزار نفر است.» به گفته او، این شاخص و استاندارد دربسیاری از کشور‌های دنیا بین 3.5 تا ۵ نفر به ازای هر هزار نفر جمعیت محاسبه می شود. این آمار جدید آقای حریرچی در حالی است که وی به نقل از روزنامه جوان درسال 95 عدد کمتر از یک پزشک در هر هزارنفر را اعلام کرده است: «اکنون به ازای هزار نفر جمعیت 89 صدم نفر پزشک (کمتر از یک نفر) داریم و در این زمینه در بین کشورهای منطقه جزو رتبه‌های آخر محسوب می‌شویم. این در حالی است که مطابق استانداردهای جهانی باید به ازای هر هزار نفر جمعیت 5/3پزشک در کشور وجود داشته باشد.»
 دو سوال از آقای حریرچی
* نخست این که چگونه طی سه سال این عدد دوبرابر   و 50 درصد به این ظرفیت اضافه شده است. اگر این گونه است تا سه سال آینده نیز به همین منوال پیش رویم که کمبودمان جبران شود.
*  چگونه می شود که شاخص بسیاری از کشورها برای تعداد پزشک بین 3.5 تا ۵ نفر به ازای هر هزار نفر است و در کشور ما 5/2 پزشک برای هر هزار نفر؟ آیا ایرانی‌ها کمتر بیمار می شوند؟ یا این که امکانات سخت‌افزاری‌مان بهتر است؟


بنابراین به نظر می رسد ما همچنان با کمبود جدی پزشک مواجهیم و ساده ترین راه فهم آن، وضعیت درمانگاه ها و مطب های شلوغ و نبود پزشک به ویژه پزشکان متخصص در بخش قابل توجهی از شهرستان ها و بخش هاست.
  15 هزار پزشک که پزشکی نمی کنند
طی سال های گذشته همواره این بحث در گزارش های رسانه ای مطرح بوده که تعداد پزشکان در شرایط کنونی مازاد است یا دچار کمبود هستیم. در عین حال ایرج حریرچی سال 95 از 15 هزار پزشک سخن گفته است که به پزشکی اشتغال ندارند: بر اساس آمار اعلامی سازمان نظام پزشکی، هم اکنون حدود 15هزار پزشک عمومی دانش آموخته در کشور داریم که فقط یک بار برای گرفتن شماره نظام مراجعه کرده اند، معنای این حرف این است که این افراد یا از کشور خارج شده اند یا به شغل دیگری غیر از طبابت اشتغال دارند.