6 میلیون حساب بانکی مشکوک مسدود شد

گروه اقتصادی / رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد: این ستاد در سال ۹۷، شش میلیون حساب بانکی مشکوک را که برای قاچاق کالا و موادمخدر استفاده می‌شده، مسدود کرد.
در سال 1394 ولی‌الله سیف رئیس کل وقت بانک مرکزی آماری از تعداد حساب‌های بانکی اعلام کرد که گویای ریسک بالا در این بخش بود. براساس گفته‌های وی در این سال 300 میلیون فقره حساب بانکی در کشور وجود داشته که 38 میلیون فقره آن راکد بوده است. برهمین اساس مسدودسازی حساب‌های راکد و فاقد اطلاعات هویتی در دستور کار شبکه بانکی قرار گرفت. کارمندان بانک‌ها با صاحبان حساب تماس می‌گرفتند تا مشخص شود کدام حساب واقعی و کدام حساب‌ها برای رد گم کردن بوده است.
این درحالی است که در سال‌های اخیر گسترش بانکداری الکترونیک نیز از طریق حدود 250 میلیون قطعه کارت و 6 میلیون دستگاه کارتخوان و درگاه‌های اینترنتی و موبایلی، فضای بازی دراختیار متخلفان قرار داد. درهمین راستا در سال‌های اخیر برنامه ویژه‌ای برای بستن مسیرهای تخلف در دستور کار قرار گرفت. در کنار حساب‌های بانکی راکد و مشکوک که به گفته مسئولان برای پولشویی در بانک‌های مختلف افتتاح می‌شود، همچنین محدود کردن تراکنش‌های کارتی نیز اجرا شد.
به‌گزارش خبرگزاری صدا‌و‌سیما، علی مؤیدی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در نشست خبری روز گذشته خود با خبرنگاران گفت: ستاد در سال ۹۷ برای افزایش هرچه بیشتر شفافیت در اقتصاد و فرآیند تجارت اقدام به شناسایی بیش از ۶ میلیون شماره حساب بانکی مشکوک کرد که بیش از ۲ میلیون آن متعلق به افراد حقیقی و اتباع بیگانه بود که تاکنون با پیگیری‌های ستاد و همکاری مستمر بانک مرکزی این شماره حساب‌ها به کلی مسدود شدند تا امکان پولشویی از قاچاقچیان در حوزه کالا و مواد مخدر گرفته شود.


وی ادامه داد: از ۳ میلیون حساب بانکی حقوقی که در بین این ۶ میلیون حساب بانکی مشکوک بود هم بیش از ۲ میلیون آن تاکنون مسدود شده و در کل حدود ۷۰۰ هزار حساب هم در حال بررسی است که بزودی نتایج آن اعلام خواهد شد. رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: تعداد حساب‌های اتباع بیگانه‌ای هم که در بین این ۶ میلیون حساب بود ۵۸۲ هزار حساب بوده که اکنون تنها ۱۰ هزار تای آنها باقی مانده و در حال بررسی است.
مؤیدی تأکید کرد: کاملاً مشخص است که در افتتاح این حساب‌ها تخلف جدی از سمت بانک‌ها صورت گرفته چرا که اگر بانک‌ها بر اساس ضوابط و مقررات برای باز کردن حساب اقدام می‌کردند چنین اتفاقی در سیستم بانکی کشور نمی‌افتاد.
کاهش 2.5میلیون لیتری قاچاق سوخت از کشور
رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ادامه گفت: با توجه به اقدامات تمام دستگاه‌های مسئول، میانگین قاچاق سوخت روزانه از ۱۱ میلیون لیتر، به ۸.۵ میلیون لیتر(با کاهش 2.5 میلیون لیتری) رسید و امسال با برنامه‌های جدید استانداران مرزی، به‌دنبال کاهش قاچاق سوخت هستیم. گفتنی است درحالی که با قاچاق روزانه 11 میلیون لیتری سالانه بیش از 4 میلیارد لیتر سوخت از کشور خارج می‌شد، افت 2.5 میلیون لیتری قاچاق باعث شده است تا سالانه حدود یک میلیارد لیتر از خروج سوخت قاچاق از کشور جلوگیری شود که با محاسبه قیمت بنزین و گازوئیل رقم هنگفتی می‌شود. مؤیدی گفت: متأسفانه یکی از آسیب‌ها در حوزه سوخت عدم شفافیت تولید تا چرخه مصرف بود و خوشبختانه با همکاری وزارت نفت و سایر دستگاه‌ها در سال 97، شاهد کاهش قاچاق سوخت از کشور بودیم.
رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه سپاه پاسداران نیز کشتی‌های قاچاق سوخت را شناسایی و مورد برخورد قرار می‌دهد، افزود: با توجه به اقدامات تمامی دستگاه‌های مسئول در این حوزه میانگین قاچاق سوخت روزانه از 11 میلیون لیتر، به 8.5 میلیون لیتر رسید و امسال با برنامه‌های جدید استانداران مرزی، به‌دنبال کاهش قاچاق سوخت هستیم.
وی خاطرنشان کرد: البته این نکته حائز اهمیت است تا زمانی که بحث اختلاف قیمت سوخت در داخل و خارج از مرزها به حد متعارف خود نرسد، احتمال قاچاق سوخت متصور است و تنها با فعال کردن سامانه‌ها نمی‌توان به‌صورت کامل قاچاق سوخت را کنترل کرد.
رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پاسخ به سؤال تسنیم درباره برگزاری جلسات ستاد با حضور رئیس جمهوری و وزرای مربوطه، تصریح کرد: در سال گذشته در هر فصل یک جلسه و مجموعاً چهار جلسه با حضور وزرا و مسئولان دستگاه‌های مرتبط برگزار شد. وی ادامه داد: در این جلسات آقای رحمانی‌فضلی به‌عنوان نماینده رئیس جمهوری حاضر بودند و تصمیمات اتخاذ شده در این جلسات به امضای شخص رئیس جمهوری رسید و خوشبختانه رئیس جمهوری نسبت به موضوع مبارزه با قاچاق کالا اهتمام ویژه‌ای دارند.
برنامه‌هایی برای مقابله با قاچاق
تاکنون و در این سال‌ها قطعاً تدابیر بسیاری اندیشیده شده که جلوی قاچاق کالا و ارز گرفته شود، اما در سال‌های اخیر که کشور ما تحت تحریم‌های ظالمانه تازه‌ای قرار گرفته گام‌های مهمی برای پیشبرد اهداف ستاد برداشته شده است.
مؤیدی گفت: البته مبارزه با قاچاق کار بسیار مشکلی است و در حال حاضر بر اساس آمار‌های جهانی ۱۵۸ کشور در دنیا دچار معضل قاچاق هستند، اما تمام سعی ما بر این است که ایران با دستیابی به اقتصادی شفاف معضل قاچاق را به حداقل برساند.
رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اضافه کرد: پس از تخصیص ارز دولتی به واردات کالاهای اساسی، پیش‌بینی می‌شد که احتمال افزایش قاچاق خروجی و خارج شدن کالاهای اساسی از کشور به‌صورت قاچاق افزایش یابد، ولی خوشبختانه با وجود هجوم اتباع کشورهای همجوار برای تاراج کالاهای اساسی، توانستیم از خروج سرمایه مردم و کالاهای اساسی به‌صورت قاچاق جلوگیری کنیم.
ثمرات طرح رجیستری
وی درباره ثمرات اجرای طرح رجیستری گفت: طرح رجیستری از سال 96 آغاز شد و با همکاری دستگاه‌های مربوطه و با وجود کارشکنی‌های مافیا در این بخش امروز شاهد برقراری ارتباط مؤثر ناجا و گمرک هستیم و حقوق دولت از محل واردات موبایل از طریق قانون رجیستری محقق شده است.
مؤیدی با اشاره به آمار مقابله با قاچاقچیان در سال 97 افزود: با اقدام هماهنگ دستگاه‌های مقابله‌ای از جمله ناجا، واجا، قوه قضائیه و تعزیرات در سال 97، 130 هزار پرونده قاچاق تشکیل شد که نسبت به سال گذشته، 114 درصد رشد داشت و ارزش آنها نیز بالغ بر 74هزار میلیارد ریال بود که از نظر ارزشی نیز سه برابر قبل بود.
رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: سال گذشته دولت واردات بیش از هزار قلم کالا را ممنوع کرد که این خود باعث افزایش مسئولیت ستاد مبارزه با قاچاق کالا شد چرا که برخی کشور‌های همجوار سعی می‌کردند  کالا‌های اساسی کشور ما را به تاراج ببرند، اما ستاد توانست هم در حوزه پیشگیری و هم در حوزه مقابله اقدامات اساسی در این زمینه انجام دهد و جلوی خروج کالا‌های اساسی از کشور را بگیرد.
مؤیدی افزود: یکی دیگر از فعالیت های جدی ستاد در سال گذشته حمایت از تولید داخلی مخصوصاً در حوزه پوشاک بود که با جلوگیری از فعالیت نشان‌های غیرمجاز باعث شد صنعت پوشاک کشور جان دوباره‌ای بگیرد و امروز ما دیگر شاهد فروش پوشاک قاچاق در کشور نباشیم و کیفیت تولیدات داخلی به حدی برسد که مصرف‌کننده را راضی نگه دارد.
کشف 13 میلیون دلار ارز قاچاق
مؤیدی همچنین گفت: در سال گذشته مجموع دلار و یورو قاچاق مکشوفه حدود 13 میلیون دلار بوده که توسط واجا و ناجا و سایر دستگاه‌های کاشف به دست آمده است و در اختیار بانک مرکزی قرار گرفته، البته برخی متهمان در اعترافات خود به رقم‌هایی بیش از این نیز اعتراف کرده‌اند ولی این رقم میزان اسکناس مکشوفه است.
رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالاو ارز گفت: در زمینه قاچاق سوخت هم ستاد در سال گذشته فعالیت‌های جدی داشته و برای ستاد مشخص است که این حجم از قاچاق سوخت توسط افراد بومی که تنها می‌توانند مقادیر اندکی سوخت با خودرو قاچاق کنند اتفاق نمی‌افتد و سوخت قطعاً با تانکر‌هایی با ­حجم بالا­ قاچاق می‌شود به همین دلیل ستاد تلاش کرده با پایش و رصد سوخت از نقطه تولید تا مقصد جلوی قاچاق و هدررفت آن را بگیرد.
مؤیدی ادامه داد: البته ما بار‌ها گفته‌ایم که با توجه به تفاوت قیمت سوخت در کشور ما نسبت به کشور‌های منطقه تا قیمت‌گذاری در حوزه سوخت سروسامان پیدا نکند امکان جلوگیری صددرصدی از قاچاق آن وجود ندارد، با این حال تلاش‌های ستاد باعث شد ما قاچاق سوخت را در سال گذشته به ۸ میلیون لیتر کاهش دهیم و اقدامات خود در این زمینه را در سال‌جاری ادامه خواهیم داد.
وی در جواب سؤال خبرنگاران درباره میزان کشف ارز در سال ۹۷ افزود: در سال گذشته ستاد اعترافات بسیاری از متهمان ارزی درباره انتقال ارز به خارج از کشور حتی تا ۲۰۰ میلیون دلار هم داشته است، اما آنچه که ما به‌ صورت ارز کشف و ضبط کرده‌ایم، ۱۳ میلیون دلار بوده است.