هر ساعت که به برجام بازگردند ما هم بازخواهیم گشت

گروه سیاسی/ دیروز روز انتقاد شدید رئیس جمهوری از امریکا و اروپا به خاطر همه آن چیزی بود که بیش از یک سال گذشته درباره برجام اتفاق افتاد؛ انتظار و توصیه اروپایی‌ها به ایران برای پایبندی به برجام و در مقابل، عمل تقریباً صفر به تعهدات. براساس این واقعیت بود که حسن روحانی این گونه اروپایی‌ها را مورد سؤال قرار داد: «اگر این توافق خوب است، چرا اروپا و امریکا به تعهدات و وظایف خود در این توافق عمل نمی‌کنند و اگر این توافق بد است، چرا وقتی ایران می‌خواهد براساس توافق به بخشی از تعهدات خود عمل نکند، در دنیا سر و صدا می‌کنند؟» اظهارات روز گذشته رئیس جمهوری در هیأت دولت، آن هم تنها چند روز پس از نخستین تراکنش «اینستکس» را می‌توان شدیدترین اظهارنظر نسبت به طرف‌های اروپایی برجام در یک سال گذشته دانست؛ شاید به این دلیل که روحانی «اینستکس» را نمایشی توخالی و بدون پول توصیف کرد و گفت که تنها زمانی می‌توان این سازوکار را «تاحدی» پذیرفت که به واسطه آن پول فروش نفت حاصل شود. اما غرب، تنها مخاطب سخنان دیروز روحانی نبود. او وقتی به فشارهای تحریم‌های امریکا علیه ملت ایران اشاره می‌کرد، باز هم زمینه و منشأ اعمال این تصمیم دولت امریکا را وقایع دی ماه 96 دانست. او پیش از این در مجلس شورای اسلامی نیز به حوادث دی ماه 96 اشاره کرده بود، حوادثی که نخستین بار از مشهد آغاز شد. تنها شش ماه پس از آغاز به کار دولت دوازدهم، برخی جریان‌های سیاسی به بهانه اعتراض به گرانی، از نارضایتی مردم و مالباختگان مؤسسه‌های اعتباری غیرمجاز استفاده کردند تا بتوانند فضای داخلی را علیه دولت دوازدهم سخت کنند. اما کنترل این اعتراضات، در همان مشهد از دست طراحان خارج شد و اعتراضی که قرار بود محدود و فقط متوجه دولت باشد، به سراسر کشور گسترش یافت و متوجه کل نظام شد. به باور روحانی، سلسله حوادث دی ماه 96، این امید را در ترامپ ایجاد کرد که او نیز می‌تواند با تحریم‌های خود، بر دامنه اعتراض‌های ابتدا ساختگی و بعد واقعی، اضافه کند که البته به این هدف نرسید.
امریکا اگر از آتش می‌ترسد، شعله آن را روشن نکند
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی در سخنان خود در هیأت دولت، گفت: امریکایی‌ها یک سال است که آتش‌بازی در منطقه را آغاز کرده‌اند و در حالی که به دنبال آتش‌افروزی هستند، می‌گویند بازی با آتش خطرناک است! روحانی با تأکید بر اینکه اگر امریکا از کلمه آتش خیلی می‌ترسد، پس نباید شعله‌ را روشن کند، اضافه کرد: خاموش کردن این آتش فقط بازگشت به تعهدات و مصوبات سازمان ملل است و اگر نخواهند که به این تعهدات بازگردند، جمهوری اسلامی ایران همان طور که پیش از این اعلام کرده، رأس 60 روز، اقدامات بعدی را انجام خواهد داد.
رئیس جمهوری با بیان اینکه این روزها به نکات جالبی از سوی امریکایی‌ها رسیده‌ایم، گفت: آنان تا به امروز برجام را توافقی بد می‌دانستند و در این شرایط اگر ایران بخواهد از این توافق فاصله بگیرد، آنان باید خوشحال باشند، اما امروز که جمهوری اسلامی ایران مقداری از این توافق فاصله گرفته است، ناراحت بوده و داد و فریادشان در جهان بلند شده است.


روحانی با طرح این سؤالات که «اگر این توافق خوب است، چرا اروپا و امریکا به تعهدات و وظایف خود در این توافق عمل نمی‌کنند و اگر این توافق بد است، چرا وقتی که ایران می‌خواهد براساس توافق به بخشی از تعهدات خود عمل نکند، در دنیا سر و صدا می‌کنند؟» ادامه داد: بسیار باعث تعجب است که اروپا در حالی که می‌بیند ملتی 82 میلیونی برای تأمین نیازهای ضروری خود با مشکل مواجه است، سکوت کرده و یک‌سال است که سخن نمی‌گوید؛ اینهایی که مدعی حقوق بشر هستند، چرا با صراحت این اقدام امریکا را محکوم نکرده و در راستای جبران آن کاری نمی‌کنند؟ او اقدام ایران در کاهش تعهدات را، نه برای ضربه زدن به برجام، بلکه در راستای حفظ برجام دانست و تصریح کرد: به خاطر آنکه طرف‌های مقابل به تعهدات خود عمل نکردند و به این ترتیب برجام از بین نرود، متقابلاً تعهدات خود را کاهش می‌دهیم تا این ساختمان بتواند متعادل بوده و حفظ شود.
ایران قصد لجبازی و برهم زدن برجام  را ندارد
رئیس جمهوری افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده از مرز 300 کیلو را در راستای حفظ برجام ارزیابی کرد و افزود: اگر طرف‌های مقابل به تعهدات خود بازگردند، بازگشت ایران به شرایط توافق بسرعت انجام خواهد شد و اگر تولید بالایی هم انجام دهیم، در مدت کوتاهی آن را به کشوری دیگر مانند روسیه فروخته و در قبال آن کیک زرد دریافت می‌کنیم.
روحانی افزود: ایران هرگز قصد لجبازی با دیگران و برهم زدن توافق را ندارد، کما اینکه طرف‌های مقابل به هیچ عنوان نمی‌توانند به اقدامات ایران ایرادی بگیرند، چرا که ایران در پاسخ به درخواست‌های مکرر سران اروپا چندین بار مهلت‌های مقرر را تمدید کرده است.
رئیس جمهوری در ادامه به بدعهدی‌های اروپایی‌ها در زمینه برجام اشاره کرد و با بیان اینکه مسئولان اروپایی حتی به آنچه که به ایران در این مدت برای حل مشکلات قول داده و توصیه کرده‌اند، عمل نکرده اند، گفت: اگر برجام توافقی خوب است همه باید نسبت به آن متعهد باشند، اما طرف‌های مذاکره‌کننده در برجام خود به تعهدات‌شان پایبند نیستند، درحالی که نسبت به ایران همواره اعتراض دارند.
اینستکس بدون پول به درد نمی‌خورد
روحانی در همین راستا، سازوکار مالی اروپایی‌ها (اینستکس) را تاکنون تنها اقدامی نمایشی دانست و افزود: امروز اینستکس تنها سازوکاری بدون پول است و اینستکسِ توخالی به هیچ دردی نمی‌خورد، اما اگر اینستکس فعال شده و پول فروش نفت ایران به آنان به واسطه آن حاصل شود، با وجود ایرادات آن، می‌توان تا حدی آن اقدام را قبول کرد.
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه اگر اقدام عملی از سوی طرف‌های مقابل انجام نشود، ایران از 16 تیر اقدامات بعدی را انجام خواهد داد، گفت: در 16 تیرماه سطح غنی‌سازی ایران دیگر 3.67 نخواهد بود و این تعهد را کنار گذاشته و به هر مقداری که ضرورت و نیاز ما باشد، ارتقا خواهیم داد. روحانی افزود: از 16 تیر اگر طرف‌های مقابل به تمامی تعهدات خود طبق زمانبندی عمل نکنند، رآکتور اراک به شرایط سابق یعنی شرایطی که آنها ادعا می‌کردند خطرناک بوده و می‌تواند پلوتونیوم تولید کند، بازخواهد گشت؛ مگر اینکه در مورد رآکتور اراک آنها به تمامی تعهدات خود عمل کنند.
رئیس جمهوری، درباره دلایل اتخاذ این رویکرد از سوی ایران تأکید کرد: نمی‌توانستیم در برابر بی‌عملی طرف مقابل ساکت بمانیم و به همین دلیل این اقدامات را به انجام رسانده‌ایم، اما طرف‌های مقابل باید بدانند هر ساعتی که به برجام بازگردند، ما هم بازخواهیم گشت؛ ما هنوز در برجام هستیم و تمام اقداماتی که انجام می‌دهیم نیز در راستای حفظ برجام است.
همه بازی‌ها از دی ماه 96 شروع شد
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود، زمینه داخلی تصمیم امریکا برای فشار به ایران را حوادث دی ماه 96 دانست. او با بیان اینکه همه این اقدامات و بازی‌ها از دی ماه سال 96 آغاز شد، افزود: دولت‌های یازدهم و دوازدهم یک دوران 55 ماهه داشت که شامل ابتدای دولت یازدهم تا دی‌ماه سال 96 است، در این دوران همه شاخص‌ها مثبت بوده و حرکت‌های گوناگون دولت در عرصه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و روابط بین‌الملل کاملاً درست و بر مبنای منطقی است که در انتخابات 92 و 96 اعلام شد.
رئیس جمهوری با بیان اینکه دولت از دی 96 تا به امروز که 18 ماه از آن می‌گذرد وارد فاز جدیدی شد، اضافه کرد: مردم در این مدت با سختی زندگی کردند و اگر مردم گله دارند، حق با آنان است و اگر تصور می‌کنند که دولت باید بیش از این کار می‌کرده، باید بگویم که شهادت می‌دهم با همه توان خود کار کردیم.
او البته تصریح کرد که تلاش دولت در مسیر کاهش مشکلات مردم به گونه‌ای بود که امروز دشمن از توطئه قبلی خود برای زمین زدن مردم، دولت و نظام به طور کامل مأیوس شده و امریکایی‌ها و دیگران فهمیده‌اند که اشتباه کرده‌اند و این موضوعی است که برخی از سران و رهبران دنیا در ملاقات‌های عمومی و خصوصی به من اعلام کرده‌اند.
روحانی با اشاره به  اینکه امروز علامت‌های خوبی را در بخش‌های مختلف مشاهده می‌کنیم، اضافه کرد: تورم کشور در اردیبهشت از فروردین و در خردادماه از اردیبهشت کمتر است، به گونه‌ای که اگر در فروردین تورم بالای 4 درصد بوده در اردیبهشت حدود 2.5 و در خرداد 0.8 درصد شده است و روند صعودی رشد تورم کاهش یافته است. همچنین براساس علائمی که در دو، سه ماهه ابتدایی امسال مشاهده می‌کنیم، می‌توانیم امسال شاهد رشد اقتصادی مثبت در کشور باشیم.
رئیس جمهوری در واپسین بخش از سخنان خود، با بیان اینکه فاجعه بزرگ حمله ناو امریکایی وینسنس به هواپیمای مسافربری ایران در 12 تیر سال 67 برای ملت ایران بسیار بهت‌آور و تعجب‌برانگیز بود، ادعای امریکایی‌ها مبنی بر اشتباه گرفتن این هواپیما با یک جنگنده اف14 را مضحک خواند و گفت: ادعاها و توجیه امریکایی‌ها در حمله به هواپیمای مسافربری ایران به هیچ عنوان از لحاظ علمی قابل قبول نیست، امریکایی‌ها به‌خاطر این اشتباهی که انجام دادند، نه تنها از ملت ایران عذرخواهی نکردند بلکه به جای تنبیه فرمانده آن ناو، به او جایزه و مدال دادند و این نشان می‌دهد که جنایت کردن برای امریکایی‌ها کاری ساده و آسان است که با وجود کشته شدن 290 مسافر بی‌گناه، عین خیال‌شان نباشد و بخواهند با جملاتی واهی از آن عبور کنند.
روحانی با اشاره به اینکه امروز امریکایی‌ها جنایتی بالاتر از آن را علیه 82 میلیون نفر از مردم مظلوم و فرهیخته ایران انجام می‌دهند، گفت: اقدام امروز امریکا در اعمال تحریم‌ها، کاملاً تروریستی است.

برش

در دیدار معاون نخست وزیر ارمنستان مطرح شد
استقبال ایران از  توسعه روابط اقتصادی با کشورهای اوراسیا

رئیس جمهوری روز گذشته در دیدار با «مهر گریگوریان»  معاون نخست وزیر ارمنستان که کشورش در حال حاضر ریاست منطقه اوراسیا را برعهده دارد، همکاری و ارتباط با منطقه اوراسیا را برای تهران بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: خوشبختانه مجلس شورای اسلامی ایران سند همکاری با منطقه اوراسیا را تصویب کرده است و تجارت ایران با کشورهای این منطقه فرصت خوبی برای ما است که ارمنستان هم می‌تواند نقش خوبی در این زمینه ایفا کند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی همچنین از انرژی و برق به عنوان یکی از زمینه‌های همکاری بین ایران و ارمنستان و سایر کشورهای منطقه یاد و بر موضوع محیط زیست به عنوان اولویت اول ایران در مواجهه با مسأله رود ارس تأکید کرد.
روحانی درعین حال، مسأله حمل و نقل و لزوم تسهیلات لازم در این زمینه را نیز از موضوعات مهم برای دو کشور دانست و افزود: روابط اقتصادی در سایه ارتباط بانکی قابل توسعه است و می‌توانیم با استفاده از پول ملی، مسیر ارتباط تجار دو کشور را تسهیل کرده و سرعت ببخشیم. وی با بیان اینکه باوجود قرار داشتن در شرایط اعمال تحریم‌های غیرقانونی امریکا علیه ایران، تهران و ایروان می‌توانند روابط خود را مستحکم تر کنند، تأکید کرد: از اینکه در این تقابل ناعادلانه، پیروز نهایی ما هستیم، تردید ندارم و دراین شرایط است که کار نزدیک با همسایگان در تاریخ ما و منطقه ماندگار خواهد شد.
معاون نخست وزیر ارمنستان نیز در این دیدار ضمن ابلاغ سلام گرم نخست وزیر این کشور به دولت و مردم ایران، با بیان اینکه در موضوعاتی همچون انرژی و تجارت، اثرات توافق‌های این سفر در کوتاه ترین زمان خود را نشان خواهد داد، گفت: در رابطه با توسعه روابط ایران و اوراسیا خود را مسئول می‌دانیم و برای تحقق این هدف همه تلاش خود را به کار خواهیم بست. «مهر گریگوریان» که رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ارمنستان و ایران نیز هست، توسعه بیشتر همکاری‌های اقتصادی و سرمایه گذاری بین دو کشور را هدف اصلی دولت خود برشمرد و گفت: رویکرد خوبی در زمینه انرژی داریم و توافقات فیمابین در حوزه برق و ترانزیت جاده ای نیز در حال اجرا است. او درباره سلامت آب رودخانه ارس و اهمیت محیط زیستی آن برای ایران نیز به رئیس جمهوری کشورمان اطمینان داد و حضور وزیر محیط زیست ارمنستان در این سفر را نشانه توجه ویژه ایروان به این مسأله دانست.